Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #26 Skrevet 28. april 2010 Hvis det skulle være fakta så kan det jo ha noe med kosthold å gjøre. Undersøkelser viser jo at ADHD kan bedre seg ved hjelp av riktig kosthold, og det er jo også bevist at ressurssterke familier spiser mer sunt enn ressurssvake. Så hadde påstanden din stemt så kunne det være en faktor.
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 28. april 2010 #27 Skrevet 28. april 2010 Du skyter ikke deg selv i foten HI. Det stemmer det.
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 28. april 2010 #28 Skrevet 28. april 2010 "personer med adhd og add har som regel høyere iq enn gjennomsnittlig" DEN må du nesten dokumentere.
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 28. april 2010 #29 Skrevet 28. april 2010 Kosthold KAN ha en positiv effekt for noen. Så det er nok ikke så enkelt. Grunnen til at ADHD er overrepressentert i "de lavere sjiktene" (herre for et uttrykk) Er nok komplekst, men Dunder pekte på en viktig faktor over her. ADHD er sterkt arvelig betinget. Det er også en relativt ny sykdom. Ikke ny i forhold til at den ikke har eksistert før, men ny i forhold til eksplosjonen vi har sett i antall diagnoser de siste tiårene. Se for deg dette scenarioet "Lise" er født på 60tallet. Hun har ADHD. Hun får aldri diagnosen, og dermed ingen behandling, hjelp eller oppfølgiing. Dette fører til at "lise" ikke klarer seg så bra på skolen. Hun dropper tidlig ut. Klarer seg ikke spesielt godt i arbeidslivet. Sliter på mange områder, osv. "Lise" ender opp med å bli en ressurssvak person. "lise" får barn, og siden ADHD er så arvelig, så får barnet også adhd. Vips "et adhd barn født inn i en ressurssvak familie" Se så for deg hvor mange "Liser" der finnes... Selvsagt meget forenklet, men absolutt et poeng.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #30 Skrevet 28. april 2010 Jeg vet mange som bruker adhd som en unnskyldning for ting, som fks å ta utdannelse, på seg jobb osv. og havner i rus miljø osv... de som mener at medisinen de får ikke funker osv... jeg hadde en ekx som "hadde" adhd, jeg ble lei av alle unnskyldninger osv osv for ting han ikke klarte at jeg ga beskjed om at jeg ville være med han til legen hvor vi kunne snakke om medisinering osv for at ting skulle bli bedre fordi han tok ikke tak i dette selv da kom det fram at han ikke hadde adhd... Det er mange som bruker sin "sykdom" eller det de feiler som unnskyldning for ting, har en samboer nå som sier vertfall han har add, og har ei veninne som feiler litt av hvert, men hun kan gjøre det meste men er ikke alt hun gidder og da skylder man på det man feiler.. men jeg ser at ofte barn/voksne som har fått diagnose stilt adhd komme fra familie hvor foreldre ikke er så spesielt resurssterke. men perdags dato er det veldig mange som får denne diagnosen stilt:S
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #31 Skrevet 28. april 2010 Jeg har ADHD er fra en ressurs sterk familie, men diagnosen var vel lite kjent i min oppvekst, slik at jeg ble sett på som lat og distre. Fant aldri "min" vei i livet og vinglet meg hit og dit. Min sønn har ADHD og er da fra en ressurs svak familie (enslig førsørger) han fikk heller ingen hjelp i oppveksten, men han er over middels smart, hoppet over et klassetrinn, fikk diagnosen som 16åring og driver driver idag med ingeniør utdanning. På videregående var han hjelpelærer for klassen sin +++. Men....han fant sin interesse og ble oppslukt i dette og det er denne interessen han har utdannet seg videre på.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #32 Skrevet 28. april 2010 Som sagt over tror jeg adhd finnes i alle sosiale lag, men de med ressurssvak bakgrunn vises lettere iogmed at de først og fremst kanskje ikke får noen diagnose før det er for sent, foreldre nekter for medisinering og behandling, barna blir overhørt og neglisjert eller kanskje kostholdet består av søppelmat, søppelmat og søppelmat. Det er F.eks bevist at personer med adhd har vanskeligheter med å spalte proteinene i melk og da istedenfor for at de blir brutt ned påvirker de dopamin senteret i hjernen negativt slik at kommunikasjon mellom nevronene blir dårligere, og man får en hyper unge. Hvis man hjelper barna som utvikler symptomer på Adhd fra de er små av ved å tilrettelegge livet for dem med diett, behandling hos diverse, ekstra oppfølging og forståelse så tror jeg at de med ressurssterke foreldre kan dra nytte av adhd sin.. Leste for mange år siden at Yasir Arafat sov 4 timer pr natt og hadde Adhd, tenk å kun trenge 4 timer og så være like tjo og hei igjen, ingen bakdel det. Så har du dem som kommer fra ressursvake familier hvor de ikke blir hørt, istedenfor å få hjelp når mennesker rundt ser at det trengs vet jeg at min bekjent har både låst sønnen inne på rommet sitt og han har rømt hjemmefra i en alder av 6 år, han stjeler og slår sin yngre søster, gjett hvor han har lært dette fra? Heldigvis er barnevernet innblandet og kanskje med tid og stunder livet vil bli bedre for han, men jeg vet at blir han værende der han er nå, er han dømt til å mislykkes i livet og vil nok være en utfordring for samfunnet i årene som kommer.
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 28. april 2010 #33 Skrevet 28. april 2010 Folk som "bruker" sykdommene sine for alt de er verdt finnes innenfor enhver diagnose.
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 28. april 2010 #34 Skrevet 28. april 2010 Selvsagt finnes diagnosen over alt. Men den er overreppresentert i såkalte "ressurssvake" familier. Type familier med lav utdanning osv. Det er ikke noe man kan tro så mye om. For man har oversikt over alle med diagnosen, og kan dermed se tallene svart på hvitt:)
Anonym bruker Skrevet 29. april 2010 #35 Skrevet 29. april 2010 Flere av dere nevner i denne tråden at ADHD er overepresentert i ressurssvake familier. Ingen av dere underbygger påstandene med noen form for kildehenvisninger. Jeg sier ikke at dere ikke har rett, men uten kilde er det bare stigmatiserende synsing.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2010 #36 Skrevet 29. april 2010 Æh, du missa poenget totalt. Poenget er at dere har forskjellige utgangspunkt. Alle mennesker har det. Og det betyr ikke at noen er dummere eller mindre intelligente, men de har bare fått en annen oppvekst, et annet startgrunnlag. Dessuten arter seg også adhd forskjellig som du jo vet. Din datter har det kanskje ikke så kraftig som din venninnes sønn, samt at jenter oftere er flinkere til å kompensere for vanskene sine så det kommer tydeligere frem hos gutter. Det du sier har sammenheng med hvorfor noen kommer skjevt ut, men måten du sier det på blir så feil. Hun leser ikke om det siden hun er for dum etc. Eller ressurssvak da. Kan det kanskje være at hun ikke har energi og overskudd til å ta tak i det? At dere har truffet på bedre behandlere og leger? At dere har mer støtte og avlastning i hverdagen? At du har fått mer støtte i din oppvekst enn henne? Har hun tilleggslidelser selv i tillegg til adhd som du ikke har? Har hun kanskje angst så hun ikke tør å ta kontakt med alle instanser? Osv, osv! Det er så mye som spiller inn og det interessante er mer hvorfor hun ikke får samme hjelp som dere, hvor har systemet sviktet. Det er totalt meningsløst å si at barnet hennes kommer dårlig ut siden hun er dum i hodet.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2010 #37 Skrevet 29. april 2010 Forventer at du dokumenterer påstanden din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå