Gå til innhold

Ang innsynsrett (barnevernet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at noen sier at far kan få innsynsrett i alle dokumenter som barnevernet innhenter fra politiet som gjelder mor.

Men gjelder dette omvendt også? Min ex har en del ting på rullebladet, noe vet jeg om, og noe har jeg hørt rykter om.

Kan jeg ta kontakt med barnevernet og få de til å kontakte politiet, og innhente opplysninger som er relevant for samværet?? Hans livsstil har jo faktisk en del å si for om det er forsvarlig å sende henne på samvær.

Eller blir det helt umulig siden han "bare" er samværsforelder??

Jeg vet ikke helt hvordan jeg ellers skal få innsikt i hvilket liv han egentlig lever....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tidligere jobbet i bv, og kan ikke skjønne at noen sier at feks. far kan ha innsynsrett i dokumenter som omhandler mor. I saker der en part har bedt om innsyn i dok. har vi sittet og streket ut opplysninger om andre part. Far har bare innsyn i hva som omhandler barnet, ikke hva som omhandler mor. Det er mulig at far vil få opplysninger vedr. mor i en Fylkesnemnd- sak.

Far har ikke noe med rullebladet til mor og omvendt. Om du kontakter barnevernet og informerer om bekymring, bla. at han har ulike ting på rullebladet, kan bv undersøke dette. Du vil derimot ikke få noe info fra bv om hva han har på rullebladet. Dette vil bv evt. ta opp med far.

Skrevet

Skjønner ikke helt dette jeg. Du skriver at far bare har innsyn i hva som omhandler barnet, ikke hva som omhandler mor (regner med at dette gjelder omvendt også?) Men går ikke det litt ut på det samme da? Det kan da umulig være bra for barnet å bo med en mor (eller være på samvær hos en far) som bruker narkotika for eksempel? Skal ikke den andre forelderen da få vite dette??

Jeg har så vidt hatt kontakt med barnevernet tidligere, og de var ikke villig til å ta ting direkte med far. Dette på grunn av at han var samværsforelder (og mulig på grunn av at jeg har foreldreretten alene), og det var derfor mitt ansvar at barnet hadde det bra hos far. Hvis jeg sendte barnet til far, og noe skjedde der, var det mitt ansvar fikk jeg vite. Men hvordan i all verden skal jeg kunne vite om det er forsvarlig å sende henne dit, hvis ingen kan gi meg noen som helst info??

Skrevet

det er nok fordi at mors kriminelle handlinger også omfatter barnas omsorgssituasjon og at det derfor er relevant for far å få vite dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...