Jolina<3 Skrevet 28. april 2010 #1 Skrevet 28. april 2010 Jeg bare lurer på når det egentlig er vanlig for småttisene å begynne å krabbe? Jenta mi er 8 mnd i morgen, men det er ikke antydning til å "gidde" å krabbe. Hvis jeg legger henne ned blir det bare sutring:S Hun vil helst sitte, eller gå rundt i "gåstolen" sin. Har også hørt at det ikke er noe bra å bruke den fordi de kan få prøblemer med bekkenet? Når begynte deres barn å krabbe? Og hvor ofte/lenge kan hun bruke gåstolen sin?
Babyønske �� Skrevet 28. april 2010 #2 Skrevet 28. april 2010 Min var rundt 8 mnd, han hadde da vist interesse og prøvd noen uker før han klarte det. Det er mer eller mindre vanlig alder har jeg forstått, men det er store forskjeller. Noen krabber ikke i det hele tatt, men kommer seg fram på andre måter Legg deg ned på gulvet sammen med henne og aktiviser henne, oppfordre henne til å flytte på seg. Ville droppet gåstolen var jeg deg, og heller la henne holde på litt mer på gulvet. Mye av problemet med gåstoler er at de lett passiviserer, og hindrer den naturlige utviklingen.
Ranveig R Skrevet 28. april 2010 #3 Skrevet 28. april 2010 Det er jo egentlig ganske logisk at barnet ikkje "gidd" å ligge på golvet og prøve på noko ho ikkje får til (krabbing i dette tilfellet) når ho veit at det fins ein gåstol der ho kan bevege seg fritt og ha flott utsikt og alt. Det er vel nettopp på denne måten ein gåstol kan hindre den naturlege utviklinga, babyen veit at det fins noko "bedre", og har dermed ikkje tålmodighet til å finne ut av ting sjølv. Eg ville nok prøvd å kutte ned på gåstolbruken (helst til ingenting), og heller lagt meg ned på golvet og snakka med jenta slik at ho held ut litt lenger før ho blir sint. Det er mest vanleg å begynne å krabbe ein plass mellom 8 og 12 mnd meiner eg helsesøster sa. Guten vår var 10 mnd, lillesøster var 14 mnd. Ingen av dei har brukt gåstol. Dersom barnet ikkje gjer teikn til å komme seg opp og fram her i verda ved 12 mnd (altså ikkje står på alle 4, ikkje krabbar, ikkje står på kne eller reiser seg), er det vanleg å bli henvist til fysioterapeut eller nevrolog for å utelukke skade/sjukdom.
Jolina<3 Skrevet 28. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 28. april 2010 Tusen takk for svar dere. Kanskje på tide å rydde bort den gåstolen da.
Jolina<3 Skrevet 28. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 28. april 2010 Forresten, må bare legge til at hun også var sånn lenge før vi fikk gåstolen også:S Har også prøvd å legge meg ned på gulvet, latet som jeg krabber og prøvd å vise med å bevege på beina hennes. Men hun har bare ligget og kavet:S
lille sprelle Skrevet 28. april 2010 #6 Skrevet 28. april 2010 En på 8 mnd bør ikke bruke gåstol i det hele tatt med mindre hun selv reiser seg opp. De blir hjulbeinte..... Har du en slik som gjør at det ikke blir noe vekt på beina, så er det vel sikkert greiere..... Min viste ikke antydning til å snu seg til mage/rygg på den tiden. Men ved 10 mnd gikk hun rundt møblene.....
Tuddeli Skrevet 28. april 2010 #7 Skrevet 28. april 2010 Hun har jo god tid! Var på barseltreff i dag, babyene var alle ca 9-10 måneder og absolutt ikke alle kunne krabbe. Gutten min begynte å krabbe da han var litt over 8 måneder, men han har alltid vært en veldig aktiv type. Ikke noe å stresse med, fokuser på å ha det morsomt på gulvet, men la henne også holde på litt for seg selv og bli litt frustrert over det hun evt ikke måtte få til. Ofte må de bli litt frustrert for å ta et nytt skritt i utvikliningen :-) Og ja, gåstolen hadde jeg pakket bort :-)
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 28. april 2010 #8 Skrevet 28. april 2010 Lillemann ålet seg litt framover i påsken, men helst ville han stå opp etter alt mulig. Nå krabber han, og det går som det griner. Han er litt over 9 mnd nå, så har skjedd mye på kort tid! Ikke alle som krabber som er på lik alder som han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå