små'n 2010 <3 Skrevet 28. april 2010 #1 Del Skrevet 28. april 2010 Var på kontroll hos jordmor idag, og fikk vite at den lille gutten vår ligger i seteleie, hun sa seteleie, men skrev sete/tverrleie på helsekortet. Jeg lurer egentlig på hva det vil si om han ikke snur seg, hva skjer da? Hun virket ikke så sikker på at han kom til å snu seg tilbake igjen.. Er i uke 34 nå.. Hun sa bare at hun henviser meg videre om han fremdeles ligger sånn når vi skal tilbake om 2 uker... Blir veldig nærvøs her, jeg vil helst ikke ha keisersnitt, og hadde håpet på å slippe epidural under fødselen, men har hørt at man ofte får det automatisk om det er setefødsel, stemmer dette? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141784188-setetverrleie-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 28. april 2010 #2 Del Skrevet 28. april 2010 Hei! Jeg prøvde meg på en setefødsel for halvannet år siden, og for å ta det du spør om først: Nei, de anbefaler ikke setefødsel uten epidural. Mest fordi de må manipulere en god del for å få ut hodet. Av og til med "tang." Epidural er gull når du ligger med åpningsrier, men det kan jo gi riesvekkelse som "bivirkning." Det skjedde hos meg, og det endte jo ikke så greit med selve riene, så de måtte ta ham med hastesnitt tilslutt. Det sises at ca 60% av alle setefødsler ender i hastesnitt. Men det er fortsatt godt håp om at gutten din snur seg! Min jente, som jeg venter når som helst nå, lå i sete til uke 36+! Da først snudde hun seg :-) Det går også an å forsøke et utvendig veningsforsøk på sykehuset dersom du skulle ønske det. Litt vondt (har prøvd) men syntes det var verdt forsøket jeg da. Viktig at sykehuset er godkjent for å gjøre dette og at det gjøres av en ERFAREN lege. Blir overvåket med CTG og UL samtidig for å se at babyen har det bra. Er jo litt av en påkjenning for barnet også. Hvis du velger setefødsel, gitt at bekkenet ditt er stort nok og barnet lite nok, så forsikre deg om at det er et sykehus som KAN setefødsler. Ikke alle steder jeg ville forsøkt meg på dette, men med riktig overvåking og dyktige leger så er det visst helt greit. Jeg er i hvertfall glad jeg prøvde. Var på Riksen selv. Vil ikke råde deg til verken det ene eller andre, må bli ditt valg. Men forsikre deg om at det du bestemmer deg for er det du føler deg trygg på :-) Masse lykke til uansett, men håper gutten snur seg jeg da! Les mer på seteleiedebatten :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141784188-setetverrleie-hjelp/#findComment-141784275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
små'n 2010 <3 Skrevet 28. april 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 28. april 2010 Takk for raskt svar =) Det blir Tønsberg sykehus for oss da. Ja, får håpe han snur seg. Epiduralen er noe jeg gruer meg til om det blir hodeleie også, grunnet sprøyteskrekk. Men det går vel greit =) Får bare håpe han snur seg, eller gjøre det beste ut av det.. Jeg aner jo ikke hva jeg går til, da jeg er førstegangs =) Søster'n min hadde seteleie på andremann, og det gikk forsåvidt greit, men han lå med navlestrengen festet ett par ganger rundt hodet og fikk lite surstoff, så de forsvant ut med han så fort han kom ut.. Det gikk jo greit med både han og søster'n, men tanken på at det kan skje, at han ikke får surstoff på noen minutter er veldig skremmende! Og keisersnitt vil jeg IKKE ha! Nei, får håpe han snur seg eller at alt går greit. Har hørt sånn vending kan være smertefullt og at de kan lett snu seg tilbake igjen til seteleie, så vet ikke helt om det er noe jeg ville prøvd.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141784188-setetverrleie-hjelp/#findComment-141784395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå