Gå til innhold

Betaler man skatt i juni?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åssen er de der greiene igjen? Er jo halv skatt i desember...

Fortsetter under...

Skrevet

Ingen i juni, nei, ihvertfall ikke for lønnstakere.

Skrevet

Hæ??? Har jeg aldri hørt om.. Vet at mange har halv skattetrekk i desember, men at man ikke betaler skatt i juni? Den var ny for meg!

Feriepengene kommer som oftest i juni, og disse skatter man ikke av der-og-da (men de regnes jo med i det store og det hele, som all annen inntekt, så de skattes jo av til slutt de også!)

Skrevet

Ok. Så når det står på mine lønnsslipper for i år: feriepenger til utbetaling 12730. Da er det nøyaktig dette jeg får utbetalt? Det trekkes ikke skatt av dette? Jaja, ble ikke særlig med feriepenger på meg da. En snau tusenlapp ekstra. Men skal jo ikke klage. :)

HI

Skrevet

Mulig det er forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass, men de stedene jeg har jobbet har jeg hvertfall betalt vanlig skatt i juni.

Skrevet

Feriepenger trekkes det ikke skatt av nei

Annonse

Skrevet

Får håpe på at det er disse 12730 kr jeg får inn på konto da. Ellers blir det jo bare vanlig lønn.

HI

Skrevet

Det er jo feriepengene som utbetales i juni, og det gjelder uansett hvilken arbeidsgiver man har. Lønn utbetales ikke på toppen av feriepengene, og det betales heller ikke skatt.

Skrevet

Får håpe det er disse 12730 jeg får inn på kontoen da. Ellers blir det vel bare omtrent som en vanlig lønn.

HI

Skrevet

Når det står feriepenger til utbetaling er det dette beløpet du får inn på kontoen. Feriepengene er jo opptjent i fjor.

Noe får lønn i tillegg til feriepenger (får da ikke lønn når de tar ferie) og det trekkes da vanlig skatt av lønnen, men ikke av feriepengene.

Skrevet

Juni er skattefri, Desember er halv skatt

Skrevet

Man betaler vel skatt av vanlig lønn i juni, men ikke av feriepengene!?!

Skrevet

Har du full opptjening fra året før, så får man ikke vanlig lønn i juni, men derimot feriepenger, som utgjør langt mer enn vanlig lønn. Og det trekkes altså ikke noe skatt av feriepengene (selv om de egentlig er skattepliktige som all annen lønnsinntekt, men teknisk sett ordnes dette via et tilsvarende større trekk resten av året).

Annonse

Skrevet

Man har en mnd i året med null skatt, og en mnd i året med halv skatt. Dette fordi skatteprosenten vår, og systemet med skatt er regnet ut fra 10,5 mnd skatt.

De fleste som har fastlønn (lik sum hver mnd, og fast arbeidstid) får null skatt på den utbetalingen som utgjør feriepengene, enten den er i juni eller juli. Den måneden får man ikke vanlig lønn. Men om man velger å ta ut sommerferien i en helt annen måned, får man likevel full lønn da.

De som skriver timer får lønn som det trekkes skatt av hver måned, og lønnen avhenger av hvor mye man jobber. Da må man selv "sette til side" feriepenger hvis man både jobber og får feriepenger i juni, men skal ta tre uker ferie i oktober, fordi da vil man heller ikke få noe særlig lønn for oktober...

Inspirerende innlegg, jeg sjekket lønnsslippen min og gleder meg plutselig masse til juni, over dobbelt av vanlig utbetalt lønn, pluss skattepengene:)

Skrevet

Man betaler altså skatt av alle penger man får utbetalt av sin arbeidsgiver, også i desember og juni. Det at man får "halv skatt" i desember og "skattefrie" feriepenger i juni er kun fordi man har betalt den skatten man "slipper" akkurat disse månedene fordelt ut over de andre månedene. Hadde man trukket skatt av feriepengene, hadde det vært det samme som å betale dobbel skatt den måneden fordi man har betalt skatt av det året før allerede.

Til hi: Jeg tor du kan være helt sikker på at du får de pengene rett på konto uten ekstra skattetrekk. Vær bare obs på om det står at beløpet er til utbetaling, eller om det står at det er et feriepengegrunnlag. Hvis det står feriepengegrunnlag, betyr det at du får en viss prosentandel av det beløpet utbetalt som junilønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...