Gå til innhold

høy fsh, 14 dager før mens, jeg er så lei meg, hjelp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! lange sykluser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jente, født i 85. Hatt anorexi hele puberteten (12-19 år) og har derav ikke hatt menstruasjon uten om bortfallsblødninger på p-piller. De periodene jeg har vært uten piller (hele 2007, halve 2008 og siden desember 09) har syklusene mine vært veldig lange.

Siden desember har jeg hatt tre blødninger, 20.januar, 4.mars og 20.april. Syklusene er da på henholdsvis 41,44 og 46 dager. Øker for hver gang.

Jeg innbiller meg at jeg har eggløsning da jeg får mye el slim samt blir svært sår på brystvortene, og etter to uker kommer mensen. Hver gang.

Jeg har vært i kontakt med lege og målt blodprøver. Blodprøvene ble tatt 6.april, nøyaktig 14 dager før blødning 20.april.

Fsh-verdeiene er på 13,4.

shbg er 30, nedre grense.

Når jeg googler fsh-verdier ser jeg at ALLE skriver at verdier over 12 indikerer ELENDIG EGGKVALITET! Hjelp! Er jeg i ferd med å komme i overgangsalderen? jeg har ingen barn. Sitter og griner og griner.

LØeser også at fsh-verdiene har en midtsyklist topp. Men da er 13,4 for LAVT. Noe som indikerer dårlig eggløsning.

Legen har ikke tatt kontakt og kommentert verdiene. Jeg fikk dem tilsendt på eget initiativ.

På mine papirer står det imidlertid at normale fsh-verdier er fra 1,2-21. Da er 13,4 midt i mellom. Bruker min lege andre referanseverdier enn "alle andre"?

Er alt over 10 (står mange steder...) indikasjon på elendig eggkvalitet samt manglende eggløsning? Eller kan det hende jeg fikk tallet 13,4 fordi jeg tok prøvene PÅ selve eggløsningsdagen? (er usikker på når el var, har bare regnet med at det var den dagen, et par dager før eller et par dager etter).

Jeg har bestilt ny legetime, men var ikke eldig før om tre uker.

Føler livet er "gruslagt". Min største drøm er å bli mor.

Progesteronet var lavt (2 tror jeg), noe som indikerer at el ikke har vært? Blir progresteronet først høyt et par dager uti lutealfasen, eller?

Hjelp meg!

Hva betyr disse verdiene i henhold til dagen jeg tok prøven (i forhold til menstruasjon)?

Østradiol var 503

Takker for svar

Har vært gravid en gang tidligere, høsten 2008. Uplanlagt og tok abort Ønsker ikke negative kommentarer på dette, da jeg sliter nok med anger som det er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fsh så sent i syklusen er ikke noe man skal legge mye vekt på så vidt jeg vet, fsh skal måles på dag 3 i syklusen og er det høyt da, er det nok verre.

i andre delen av syklus er det normalt å ha høyere fsh

Progesteron indikerer noka t du ikke har hatt EL, ja.

Jeg vilel foreslått nye prøver på dag 3 og ca 21 i syklusden for da å ha skikkelig sammenlinknngsgrunnlag

Skrevet

Høres ut som om du kanskje kan ha PCOS? Jeg har blitt gravid 3 ganger med slike lange sykluser, får EL-slim rundt dag 25, mens etter 14 dager. I puberteten hadde jeg ofte ikke mens på 6 måneder, og jeg har ikke anoreksia. Har ikke trengt hjelp med å bli gravid. Lange syklus behøver ikke å bety at du har dårlig eggkvalitet. FSH skal være mellom 5-20, så 13 er normal. Det kan hende at progesteron fortsatt måtte stige etter EL. Det tar noen dager for progesteron å stige etter EL. Du burde tatt blodprøver 7 dager før mens (7 dager etter EL), ikke dag 21 i syklusen (dette er kun for dem med 28 dagers syklus). Det at du har 14 dagers lutealfase er et veldig godt tegn!! De med for lavt progesteron får korte lutealfaser og dette kan være et problem med å bli gravid. Det går an å prøver pergotime for å få EL tidligere og "hjelpe til" litt. Jeg prøvde Pergo 2 ganger, men jeg fikk EL enda senere enn vanlig, og ble ikke gravid. Jeg har blitt gravid 3 ganger med EL av meg selv. Andre og tredje gangen tok det litt tid å bli gravid, særlig med de lange syklusene, men det gikk! Du kommer til å bli mor, smør deg med tålmodighet, oppsøk hjelp og dette vil gå bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...