Gå til innhold

Høy FSH, hormonverdier, jeg er så lei meg og forvirret, kan noen være så snill å hjelpe!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jente, født i 85. Hatt anorexi hele puberteten (12-19 år) og har derav ikke hatt menstruasjon uten om bortfallsblødninger på p-piller. De periodene jeg har vært uten piller (hele 2007, halve 2008 og siden desember 09) har syklusene mine vært veldig lange.

Siden desember har jeg hatt tre blødninger, 20.januar, 4.mars og 20.april. Syklusene er da på henholdsvis 41,44 og 46 dager. Øker for hver gang.

Jeg innbiller meg at jeg har eggløsning da jeg får mye el slim samt blir svært sår på brystvortene, og etter to uker kommer mensen. Hver gang.

Jeg har vært i kontakt med lege og målt blodprøver. Blodprøvene ble tatt 6.april, nøyaktig 14 dager før blødning 20.april.

Fsh-verdeiene er på 13,4.

shbg er 30, nedre grense.

Når jeg googler fsh-verdier ser jeg at ALLE skriver at verdier over 12 indikerer ELENDIG EGGKVALITET! Hjelp! Er jeg i ferd med å komme i overgangsalderen? jeg har ingen barn. Sitter og griner og griner.

Leser også at fsh-verdiene har en midtsyklist topp. Men da er 13,4 for LAVT. Noe som indikerer dårlig eggløsning.

Legen har ikke tatt kontakt og kommentert verdiene. Jeg fikk dem tilsendt på eget initiativ.

På mine papirer står det imidlertid at normale fsh-verdier er fra 1,2-21. Da er 13,4 midt i mellom. Bruker min lege andre referanseverdier enn "alle andre"?

Er alt over 10 (står mange steder...) indikasjon på elendig eggkvalitet samt manglende eggløsning? Eller kan det hende jeg fikk tallet 13,4 fordi jeg tok prøvene PÅ selve eggløsningsdagen? (er usikker på når el var, har bare regnet med at det var den dagen, et par dager før eller et par dager etter).

Jeg har bestilt ny legetime, men var ikke eldig før om tre uker.

Føler livet er "gruslagt". Min største drøm er å bli mor.

Progesteronet var lavt (2 tror jeg), noe som indikerer at el ikke har vært? Blir progresteronet først høyt et par dager uti lutealfasen, eller?

Hjelp meg!

Hva betyr disse verdiene i henhold til dagen jeg tok prøven (i forhold til menstruasjon)?

Østradiol var 503

Takker for svar

Jeg har vært gravid en gang tidligere, høsten 2008, uplanlagt. Tok da abort (angrer meg syk og ønsker ikke negativekommentarer på dette)

Fortsetter under...

Skrevet

Hei.

Jeg kan desverre ikke hjelpe deg, men håper noen andre kan tolke disse verdiene for deg..

Dytt-dytt :)

Skrevet

Tror du skal høre på legen din jeg, om at prøvene er normale, til grensenivå. Tror man lett kan bli forvirret med all info på internett.

å om det viser seg at å bli gravid blir et problem kan han vell henvise deg videre til en gynekolog.

Lykke til:)

Skrevet

Hei, jeg prøver å svare deg for å se om det gir deg noen mening. Jeg har tatt blodprøvene to ganger på Furst laboratoriet i Oslo hvor de har disse referanseverdiene på svarene du etterspør og min gynekolog har kommentert hormonprøvene og svart de er normale. Jeg er 38 år og begge prøvene er tatt ved eggløsning.

S-FSH er et folikkelstimulerende hormon. Den er syklusavhengig og bør ligge under < 12. (begge tester viser tallet 2)

S-Progesteron er et hormon som dannes etter eggløsning. Den er syklusavhengig og bør ligge < 3 i follikel fasen og over > 15 i lutealfasen. Prøven hos deg viser 2 og er normal før eggløsning har funnet sted. (Mine svar viste 29 og 59 fordi eggløsning hadde funnet sted).

Har de ikke tatt flere hormonverdier av deg når du tok blodprøve? Skal prøve å få sjekket ut mer om S-FSH. Prøv å ikke bekymre deg før du får et endelig svar.

Skrevet

Søte stjerne, takk for godt og ufyllende svar.

Etter mye lesing på nett tror jeg jeg har forstått det slik at både fsh og lh stiger betraktelig i det eggløsning finner sted. LH-verdien min var på 38 og fsh som sagt på 13,4. Begge er steget. Mens kom nøyaktig 14 dager etter at jeg tok prøvene. Jeg har nå slått meg til ro med at verdiene viser at jeg har eggløsning (mens jeg tar prøven, hehe). Jeg kommer til å be lege om å ta nye prøver på et nnet tidspunkt i syklusen for å se om fsh da er lavere (noe jeg krysser alt jeg har for at det er).

Her er det andre resultatene:

Østradial 503 (normalverdi 80-2100)

TSH 3,26 (Normalverdi 0,40-4,50)

Testosteron 0.8 (normalverdi <2.8)

SHBG 30 (normalverdi 30-114)

Prolaktin 375 (normalverdi 95-975)

Progesteron 2.3 ( normalverdi <76)

LH 38,9 (normalverdi <77)

LD 142 (normalverdi 105-205)

FSH 13,4 (normalverdi 1,2- 21)

Anrostendion 7,5 (normalverdi <11,5)

Jeg krysser fingra for at alt er normalt og at prøvene bare viser at jeg har eggløsning der og da!

SHBG er helt nederst i grenseverdien, dette ringte legekontoret og opplyste om, uten å forklare hva dte innebærer eller om det er veldig dumt.

Tolk gjerne verdiene, de som kan!

Skrevet

Har nå vært på nettet og sjekket ut om S-FSH nivået ditt. Først og fremst vil jeg fortelle at FSH nivået ligger over 40 når man går inn i overgangsalderen! Ja, og den er syklusavhengig (hvor man er i mensen). Du skal be legen om en ny blodprøvetest og den skal tas på dag 3 i syklusen (day 3 FSH test, heter den om du vil lese om det på nettet)

Noen har naturlig høyere FSH nivå enn normalen. Dette kan du lese om på: htlp://highfshinfo.com. Ser ut som alt under 25 regnes som normalt da.

Du kan lese mer om fertilitet og nivåer på FSH hormoner på denne siden: http:www.advancedfertility.com under infertility testing. Synes det var veldig lærerike sider selv. Tror ikke du skal bekymre deg så mye for du har egg og eggløsning, dvs kan bli gravid.

S-SHBG bør ligge i referanseområde 23-100 (gravide ligger på mellom 200-500) Det vil si du har normalverdi. De andre verdiene på hormonene dine er helt normale. Den eneste jeg stusset litt over var S-LH (luteiniserende hormon) som er høyere enn de referanseverdiene (den er syklusavhengig og bør ikke være over < 12) har jeg fått opplyst av gynekologen og laben. S-FSH og S-LH er høyere enn normalen men disse to henger sammen. Masse lykke til videre

Annonse

Skrevet

Hei kjaere deg!

Ja, saant er hjerteknusende aa faa hoere. Ville bare henvende meg til deg fordi jeg har vaert oppi noe lignende.

Jeg har vaert noeye oppfulgt naa i et par mnd. Paa jobb dette her da, fordi jeg jobber paa en stor klinikk for assistert befruktning, saa jeg er heldig der. Men jeg tok hormonanalyse 3.mensdag. Mitt progesteron-nivaa var kjempelavt men alt det andre var ganske ok i foelge verdireferansene.

Saa tok jeg ultralyd ogsaa, og fikk beskjed om aa foelge opp foliklene jeg hadde fordi de var veldig faa og veldig smaa. Jeg har naa endt opp med at jeg har kjempekort lutealfase i min normale syklus paa 27-28 dager (paa CD19 har jeg enda ikke hatt EL og det er enda noen dager igjen foer det skjer, saa det ville vaert klin umulig for noe egg aa faa tid til aa bli befrukta og implantert foer mensen kommer igjen!) Jeg fikk hCG sproeyte i gaar, som skal fremskynde EL og beskjed om aa gaa hjem og ha masse sex de nermeste dagene + progesteron piller vaginalt fra i morgen av. Tingen er at alt saa helt svart og umulig ut, men gynekologen/kollegaen min mente der var ganske enkle loesninger paa det. Saa i proever videre i vei.

Jeg har blodprovene foran meg her naa, og FHS paa 13 ser ikke ille ut i foelge det jeg ser. Referansene er 4-13 i folikkelfasen (aner ikke hva ting heter paa norsk naar det kommer til dette her) altsaa fra mensen til begynnende EL, 5-22 rundt EL, 2-13 ved luteal fasen, 20-138 i naadd overgangsalder og 1-8 hos en mann!

Jeg bor i Spania, saa dette er referansene herfra, men de burde vaere de samme som der.

Ikke faa panikk, bare! Slikt kan ogsaa variere fra en syklus til en annen, men det finnes loesninger paa det meste!

LYKKE TIL!!!!!!

Skrevet

Rettelse: Det skulle vaere mitt Oestradiol-nivaa var kjempelavt, ikke progesteron!

Skrevet

Hei. Progesteron nivået stiger etter el og når en topp 7-9 dager etter el. Det er denne toppen man vil måle for å sjekke om man har hatt el, så progesteronnivået på selve el dagen vil ikke si noe om el har vært.

Du kan forøvrig se litt på denne hormonkurven, så ser du bedre hvordan de ulike hormonene skal være gjennom syklusen.

http://pernille.info/hormonkurve.htm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...