Gå til innhold

ok, da spør jeg. har far rett på innsyn om alt av meg da? Barnevernssak.

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi holder på å krige om omsorgen til 3 barn. far har kontaktet barnevernet og slenger all mulig usakelig dritt om meg. Jeg har en kriminell bakgrunn, men det er noen år siden. har sluttet med alt sånt nå. Barnevernet har gitt alle dokumenter/opplysninger de hentet inn fra politiet om meg til faren. hadde de lov til det eller bryter det taushetsplikten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har de ikke lov til, de har kun opplysningsplikt om forhold som angår barnet.

Skrevet

Finnes ikke taushetsplink når det er barnevernssak!

Skrevet

Både du, far og barnevernet er part i saken, og kan be om innsyn i alle saksdokumenter. Dette vil dere begge trenge i forbindelse med rettssak f. eks. da advokatene trenger å få se dette. Du kan også få alle dokumenter som omhandler far, hvis du vil ha det.

Men barnevernet kan ikke, uten din tillatelse, gi opplysninger til andre som er involvert i barna. F. eks. barnehage og skole.

Skrevet

Det skal kun gis opplysninger som er av betydning for barnets omsorg. Denne kan tolkes vidt, så i praksis betyr det at barnefar kan få alle opplysninger om deg. Dersom det er rettssak eller nemdssak får fars advokat innsyn i alle dokumenter uansett, og kan dermed informere din mann.

Taushetsplikten skal aldri være til hinder for barnevernets arbeid. Selv psykologer løses fra taushetsplikten..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...