Gå til innhold

Varmepumper forurenser!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er passe irritert på naboen for tida. De har nemlig installert varmepumpe, og den bråker svært mye. Den står plassert bare noen få meter fra vårt soveromsvindu, og med åpent vindu sommerstid er det svært forstyrrende. Mulig de sparer litt på strømutgiftene, men for oss er det et stort tilbakeskritt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om den bråker mye så kan dere faktisk klage på plasseringen da man i tette nabolag(værtfall her) ikke har lov til å sette opp noe som er sjenerende for naboene. Og en varmepumpe er jo ikke helt stille. Snakk med naboen din du evnt ta kontakt med grendalag om dere bor et sted som har sånt!

Skrevet

Der finnes regler for hvor du kan henge opp en varmepumpe i forhold til naboer..

Skrevet

Har aldri hørt om slike regler unntatt i borettslag. Men jeg får søke på nettet og se om jeg finner dem. Uansett vanskelig å ta det opp med naboen nå i ettertid. Er sikkert ikke interessert i å demontere monsteret når det først henger der.

Skrevet

Byggeforskriften stiller støykrav både utendørs og innendørs

Lydtrykknivået (LpA) -- eller støynivået som mange sier, har differensierte kravverdier over døgnet. På dagtid (kl 06-18) aksepteres høyere støynivåer enn på kveld (18-22). Lavest støynivå skal det være på natten (22-06). Dette er både forståelig og logisk, fordi de fleste ønsker nattero, og sove med vinduet åpent eller på gløtt. Fordi en varmepumpe eller ACaggregat avgir samme støynivå uansett tid på døgnet, er det nattkravet som gjelder. Det betyr at en varmepumpe (VP) ikke må forårsake større lydrykk enn 35 dBA utenfor fasaden til naboboligen eller naboleiligheten.

http://stoyforeningen.no/files/pdf/varmepumper.pdf

Skrevet

Da vil jeg gjette på at disse varmepumpene såvidt ligger innenfor støygrensen, for ellers ville det vel ikke være så uproblematisk å få hengt dem opp på så mange hus rundt omkring. Nattestid kan støy under den grensen likevel være svært forstyrrende, spesielt om man ikke er av den typen som sovner svært lett fra før.

Skrevet

Merkelig at det er gjort på den måten. Han som innstallerte her var veldig opptatt av lyd (som ikke er SÅ høy da, men irriterende nok) og vi bor i enebolig langt faen i voll utti hutta heita....

Skrevet

Han som installerer varmepumpa er jo ofte opptatt av at de som bor i huset skal oppleve god service, og spør selvfølgelig hvor de vil oppleve minst bråk i forhold til soveromsvinduer og lignende.

Men han stikker ikke innom naboene for å høre med dem, og resultatet er ofte at varmepumpa irriterer naboene, men ikke de som bor i huset, når man bor såpass tett innpå andre hus.

Jeg ville uansett fått målt støy i egen bolig, og sjekket om naboen holder seg innenfor bestemmelsene. Hvis støyen er innenfor grensene tror jeg ikke det er så mye å gjøre med det, men i motsatt fall har du en ordentlig "grunn" til å klage:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...