Gå til innhold

Hvor mye mat ? og dagsrutine til 5 mnd gammel baby?

Anbefalte innlegg

Gjest lillemamsi
Skrevet

Min sønn er straks 5 mnd, og jeg vil gjene høre hva dere gir til mat, hvor mye, og hvilke klokkeslett?

Vet det er stor forskjell på alle babyer, bare lurer, så jeg har NOE å forholde meg til.

Han veier 8,2 kg får MME som hovednæring, og pupp som morgenkos og trøst eller om det er nødvendig (har for lite næring i morsmelken)

Takker og bukker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snuppa her er 5,5mnd da. På 5mnd kontrollen var hun 7,2kg.

Vi står opp kl.07 (da får hun pupp)

Leker på gulvet fram til kl.08:30

Sover så en times tid i lekegrinda.

1porsjon grøt kl.09:30 ca. når hun våkner

Sitter så i vippestolen med noen leker, slik at maten får sige litt, så slipper vi så mye gulping.

Litt leking på gulvet etter dette.

Sover en dupp fra ca. kl.11-11:30

Lunsj kl.12 (noen ganger ett fruktbeger og pupp, noen ganger bare pupp).

Sover igjen i 13 tiden.

Middag kl.15:30 ca. Ett middagsglass (lite 4mnd glass)

Leking på gulvet på ettermiddagen

Sover en liten dupp på fanget rundt kl.17

1porsjon grøt til kvelds kl.18

Så pupp kl.19 og natt natt :D

Har ikke helt inne faste rutiner enda, men dagene blir bare med og mer like. Så vet bare sånn ca når det er mat og når det er soving :)

Skrevet

Jenta vår blir 5 mnd 12. mai. slik ser dagen ut. (ca)

Slik er en vanlig dag. Eks i dag:

Sto opp kl ni fikk mme da.

klar for minidrubb kl 10.45

majsgrøt kl 13.00

ny drubb 13.40 sover korte drubber på ca halv time på dagen)

mme kl 15.30-17.00 litt ettersom hun er sulten. og våken. sover da en god drubb på en time eller to. får enten mat før eller etter hun sover. Går litt på hvor sulten hun er. Etter grøt blir hun lenger mett.

majsgrøt full posjon og vann ca 19-19.30

kveldstell og legging kl ni og får da mme igjen så hun er god og mett når hun legges.

Hun drikker max 120 ml av gangen men vanligvis ca 100.

Våkner når vi legger oss og henner hun er tørst og får vann eller en skvett med mme. ca 60 ml. hun er så trøtt at da orker hun ikke spise mer.

Så er det måltid på natta ca kl 04.00.. Da drikkes det kjapt mellom 120-150.

Slik er dagene våres med mat og søvn.

Vi har ei som ikke er klar for og legge seg kl syv og liker og sove om morgenen. Så derfor legges hun ved ni tiden. (passer min og pappans rutiner også så for oss fungerer dette bra)

Hennder hun får litt fruktmos til mittpådagen målet også. Hun er lita og nett så vi fikk beskjed om og begynne med grøt for og slippe små og hyppige måltider som vi hadde før. Nå kan hun sove om natten før skulle hun ha mat minimum vær tredje time hele døgnet. :o)

Gjest lillemamsi
Skrevet

Okei, så 2-3 måltider med annen føde enn melk er vanlig ved 5 månder?

Han min han får nemlig 235 ml MME opptil 5 ganger i døgnet, det betyr jo at jeg burde fylle opp med fast føde i stedet for bare MME.

Kan han f.eks få formiddag: grøt

ettermiddag: fruktmos/pure`

kvelds: grøt

? ? ?

og ha det som utgangspungt, og gi han MME etter behov og ønske utover dette?

Han har fått grøt, frukt, pure`osv, men ikke noe fast eller regelmessig.

Og han er så utrolig aktiv om dagen, så han bruker en del energi på det.

Og får man middagsglass fra 4 mnd??? Hvor ? hvilket merke??

=) HI

Skrevet

Min plugg på 5 mnd veier 9,6 kg og trenger endel mat.

Han sover 19-06.30 uten mat. Får pupp når han våkner og førhvert måltid, samt før han skal sove. Totalt kanskje 6-7 ganger per dag(men det er mest for kos, ikke så mye melk som til fulle måltider altså..)

Vi har 3 faste måtider:

Frokost maisgrøt, full posjon ca 07.30

Middagsglass i 12-13 tiden, spiser kanskje halve glasset. Får frukt etterpå.

Kanskje litt avocado eller banan i 15 tiden, kommer litt an på hvor langt morsmelken strekker...

Kveldsgrøt ca 17.30, full posjon.

Skrevet

Knerten er også litt over 5 mnd, veier 8,2 kg og er flaskegutt! :-)

Her er dagen vår:

07.00 Stå opp

07.30 Frokost, banan og avokadomos + vann. Mme etterpå

09.30 Sove

11.30 Lunsj. Mme

13.00 Sove

15.00 Middag. Kylling/kjøtt/fisk, grønnsaksmos og fruktmos + vann

16.30 Sove

18.30 Kveldsmat. Hirsegrøt med fruktmos + vann. Mme etterpå

19.00 Kveldsstell

19.30 Snork...

Skal snart begynne med fast føde til lunsj også.

Hvis gutten din får mme som hovednæring kan du begynne å gradvis bytte ut dette med fast føde. Ammingen kan du fortsette med ved siden av så du ikke mister melka.

Mange begynner med grøt og du kan godt gi to grøtmåltider om dagen. Frukt er ikke anbefalt å gi som fullverdig måltid pga lavt næringsinnhold, men kan godt gis som mellommåltid, dessert eller liknende.

De fleste store butikker har middagsglass fra 4 mnd, både Nestle og Hipp. Men det er enkelt å lage selv også og da kan du variere litt mer. Du kan bare bruke det dere spiser og mose det og gi. Vi gir grønnsaker, linser, kjøtt, fisk, kylling osv. Bare å prøve seg fram. :-)

Skrevet

Min gutt på 5 mnd spiser kun pupp og 2 flasker mme pr. døgn ved behov han... HS anbefaler kun morsmelk eller mme som eneste føde til barna er 6 mnd gamle...

Skrevet

gutten våres 8,8 kilo 5mnd7dager kun med brystmelk. ha fått par uker små smaksprøver (under ei ts) most pott med brystmelk om kvelden ilag med oss når vi spiser middag. han e veldi intresseret i vanlig mat men vokser ennu veldigt bra med brystmelk, så ha vi fått anbefaling å vente en mnd til med annet en små smaksprøver. akkurat nå håller vi på med å fryse ned pott-brokkoli-og gulrotmos (hver av seg egen) i isbitposer for første måltider.

sovna 21.00, står opp 08.05, har to totimes sov på dagtia (10-12, omt.15-17).

Gjest lillemamsi
Skrevet

takk, nå har jeg masse å gå ut i fra :) Må prøve oss frem!

Jeg har også en datter, ( hun er 4 år nå) Henne fullamet jeg til hun var 6 mnd ! Begynnte som smått med grøt fra hun var 6 mnd.

Hun var ganske tykk til og med ! Så jeg skjønner ikke hva som har skjedd med melken min jeg !

Da ammet jeg så jeg selv ble undervektig :/

Så det er så stor forskjell på henne og broren mtp mat! Derfor jeg er helt grønn :)

Skrevet

Babyen min er 5 mnd og veide 8.2 kg forje uke. Han får 5 måltider hver dag. Vi har gode innarbeidede rutiner, og de har vi hatt også mens han ble ammet. Hver dag ser ganske så lik ut når det gjelder mat og soving.

Disse rutinene har vi:

Klokken 08 står vi opp og han får ca 150 ml mme (jeg blander alltid 210 ml, men har drikker sjeldent så mye) og en liten posjon grøt.

Så sover han en eller to timer.

Klokka 12 får han ca 150 ml mme

Så sover han en time eller to

Klokka 16 får han en liten posjon grønnsaksmos og vann. Og deretter ca 150 ml mme

Klokka 1930 får han 240 ml velling (mme med noen skjeer grøtpulver i).

Så legger jeg han

Ca klokka 04 får han også ca 150 ml mme

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...