Gå til innhold

Hva synes du egentlig om utlendinger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg skal være helt Erlig så haaaater jeg alle sammen. Av alle nasjonalititer i hele verden er det bare nordmenn som duger.

IKKE!

Skrevet

Hva synes du egentlig om nordmenn da? Vær erlig(ærlig) nå da, HI?

Skrevet

Dagens idiotspørsmål.

Du kan like gjerne spørre folk hva de synes om trær.

Skrevet

Hvor lang er en fisk, sånn helt ærlig?

Skrevet

Noe dritt, alle sammen. Bare vi som lever innenfor Norges grenser som er noe tess. Bortsett fra nordlendinger, bergensere, trøndere og bønder da selvsagt. Og så de som ikke kan stave. De synes jeg er noe skikeklig søppel. Helt erlig.

Skrevet

Svensker er ganske ok.. fint land, og masse billig mat :P

Skrevet

Tja, min bestefar er dansk og hadde han ikke giftet seg med min bestemor fra hedmarken hadde ikke jeg sittet her i dag. Så jeg må si jeg er veldig glad bestefar flyttet hit for å finne jobb etter krigen.

Digger kinamat gjør jeg også, og den greske restauranten nede i byen er helt super. Hadde blirr kjedelig med bare nordmenn i dette landet synes jeg, helt ærlig ;)

Skrevet

Svenske gutter kan være litt slitsomme, men ellers har jeg ingen formening om "utlendinger" som gruppe

Gjest 5 andre
Skrevet

Svensker eller somaliere? Ordet utlending er så mangt. Vårt land produserer ikke nok mennesker til å dekke jobbehovet vi har i framtiden. Vi er helt avhengige av utenlandsk arbeidskraft. Nordmenn er mer kresne i jobbvalg (oppgaver og lønn), derfor vil bl.a. vaskejobber og pleiejobber i framtiden bli mer besatt av utenlandsk arbeidskraft - noe det også er i dag.

Jeg ser helt klart nødvendigheten av utenlandsk arbeidskraft, og ser derfor på det som et positivt tilskudd - svensk, polsk eller afghansk.

Jeg er også klar på våres ansvar til å ta i mot flyktninger og mennesker som trenger humanitær hjelp. Jeg prøver å sette meg i deres sko, og håper noen ville tatt i mot meg hvis jeg behøvde et tryggere sted å leve. Vi i Norge er på ingen måte mer verdt enn andre.

Jeg er altså ikke noe i mot utlendinger. Det som er problemet er myndighetenes måte å håndtere flyktninger og andre utlendinger på. Søknader om oppholdstillatelse bør få en fortgang, slik at personene midt oppe i det kan returnere til hjemlandet eller ta fatt på integreringen fortere. De bør kunne bidra med jobb raskere, i stedet for å nektes arbeidstillatelse.Hvis man har midlertidig oppholdstillatelse, hvordan skal man da motivere dem til å ta utdannelse eller jobbe for føden?

Det bør stilles strengere krav til integreringen når det kommer til språk, det norske samfunnet og tradisjoner. Det bør allikevel ikke stilles krav til at de skal oppføres seg som nordmenn, men at de viser en gjensidig toleranse for vår kultur - som vi bør for deres. Jeg synes ikke Frp har den rette innfallsvinkelen, men de har rett i at man bør stille strengere krav.

I Norge er Somaliere på mange måter en belastende folkegruppe, men det er på mange måter vårt ansvar. I f.eks USA får ikke flyktninger den type hjelp som i Norge. Det stilles krav, så de forplikter seg til å ta ansvar for eget inntjening og liv. Vi muliggjør det for dem å slippe dette. Jeg er derfor ikke i mot Somaliere eller andre som snylter på staten (noe mange nordmenn også gjør), de gjør bare det fordi det er mulig.

Dessuten må man ikke glemme den særdeles traumatiske bakgrunnen mange kommer fra. Kvinner og barn som har blitt voldtatt og lemlestet bare for å kue dem og vise den ultimate ydmykelsen. Gutter i bl.a. Afghanistan,Kongo og Sudan som har fått plassert et gevær i hånda og blitt trent til å drepe. Det å aldri ha levd i et sivilisert samfunn eller de som har levd mange år i sult. hva gjør dette med mennesker? Disse trenger absolutt hjelp, men får det ofte ikke fordi situasjonen rundt oppholdet er uavklart. Etter oppholdet er innvilget blir de også møtt av et beskjedent og underbemannet psykiatrisk tilbud, som nordmenn også møter.

Jeg tror faktisk vi trenger å kjenne litt mer etter på vår medmenneskelighet. Stille krav, ja, men også se hva vi kan bidra med for å gjøre integreringen lettere. Alt for mange ser dessverre kun det negative.

Skrevet

HI her...

Der fikk jeg skikkelig napp. hihi

Dere skjønner vel at det er noen krasse komentarer, satt litt på spissen som må til for å skape litt liv og røre.

Hilsen et lite forum troll! :o)

Gjest 5 andre
Skrevet

Uansett dine intensjoner med innlegget, er det ikke en ukjent sak at mange nordmenn (dib-damer) er skeptiske eller i mot utlendinger (da snakker man gjerne ikke om hvite / skandinaver)

Skrevet

jeg er vel egentlig rasist.. liker ikke alle svarte/brune/mulatter/ irakere++++++

men de som kommer fra Europa har jeg ikke problem med!

ARISKE RASEN ER BEEEEST!!! <3

og jeg er en av de som haater tanken på utenlandske flagg i 17mai toget :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...