Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får jo aldri tilbakemld fra legen hvordan jeg skal forholde meg....

Er 6+4 idag, og tar 50 mg Levaxin hver morgen. (Siden januar)

Sjekket verdiene for 2 uker siden, og de var kjempefine. Skal på UL fredag, men d er på legevakten, så vet ikke om han har særlig med tid, men skal prøve å høre der.

Anyways; hva gjør dere ??

(Nekter å la ting gå galt pga dette iallefall!!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Jeg går ikke på levaxin, men hva står på boksen til medisinen? Der skal det stå noe om det er trygt å bruke levaxin ved graviditet.

sjekk ut felleskatalogen.no og se om det står noe der.

Håper du finner svar der :)

Skrevet

Medisinen er trygg, d er ikke d jeg spør om.... :)

Doseringen skal ofte forandres ved graviditet, og d er andres erfaringer jeg vil ha.

Skrevet

Hei!

Jeg går på Levaxin. Lurer på det samme selv i grunn, så håper noen kan dele sine erfaringer med oss?? :)

Men sjekket legen din dette på deg ved første konsultasjon etter at du var blitt gravid? Bare lurer litt på om det er normen eller om jeg må "minne" legen min på det... virker som om min nye fastlege tar det med stoffskifte seriøst...men blitt blitt så vant til å være vakthund. ;)

Skrevet

hehehe... ja, d vet jeg alt om... Har krangla meg til d meste hos legen... hehe..

Jeg har ikke vært til 1. svangerskapskontroll enda. Har mistet 2 ganger, så gidder ikke tenke på d før i uke 11-12.

MEN legen min vet jeg er gravid, og hun skulle sjekke dette opp, men har ikke hørt mer. Hun har vel glemt d..

Da jeg først fikk Levaxin, fikk jeg d av en endokrinolog (hormonspesialist). Han sa at når jeg ble gravid skulle d sjekkes med jevne mellomrom, og doseres deretter. Og d er jo logisk :)

Men nå er jeg gravid, og blir usikker... hehehe.. Lurer på om han sa sjekk ca 1 gang i mnd..??..

Jeg sjekka jo, med fint resultat, for 2 uker siden, så d er jo sannsynligvis ingen hast enda.. Men vil jo gjerne VITE ;))

Noen med erfaringer ???

Skrevet

Syns å huske at jeg har lest at man bør sjekkes hver 4-6 uke når man er gravid, jeg har planer om å bli sjekket hver 4de uke hvis jeg får med legen på det ;)

Skrevet

Gratulerer :)

Jeg går også på Levaxin, og fikk beskjed om å øke dosen ved graviditet. Synes ikke man skal eksperimentere med dosen selv, så du burde kanskje hørt med legen din.

Mange har behov for å øke med 50% av dosen før graviditet. Du bør også ta blodprøve hver mnd, og ikke vent til at legen tar det opp med deg, spør henne/han hva du skal gjøre. Legene burde ha kontroll på dette.

Lykke til :)

Skrevet

Stoler kun på meg selv... har opplevd altfor mye tull med legestanden, så sjekker alt selv... "drømmepasienten" ;))

Jeg lå innenfor den såkalte normalen før, med TSH på ca 4 (normalen skal ligge mellom 0-5). Så fant jeg ut at d optimale for å bli gravid er på rundt 1.

Legen min hadde liten tro på d, men fikk kranglet meg til time med endokrinolog.. hehe.. Endokrinologen kunne fortelle at d var d optimale. Ble satt på 25mg og gikk ned til 2,5. Høyna til 50mg, og gikk ned til 1,47.

Og da jeg målte sist, 4-5 uker på vei, var den nede i 1,09, så d er vel kjempebra !??!

Skal ta ny blodprøve om 2 uker. Dette gjør jeg på eget initiativ. Ingen passer bedre på meg, enn jeg.. ;))

Skal på sykehus fredag, skal spør han. Er han like vis, så ringer jeg legen min igjen på mandag.

Skrevet

jeg brukte Armour sist svangerskap for dette hadde bedre virkning en Lavaxin.

gikk til spesialist under forrige savngerskap i tillegg for å følge med på stoffskifte. tok da prøver en gang i mnd.

etter svangerskap gikk verdiene innenfor normalen!!!!!! ligger ganske lavt men innenfor alikevel så legen vil ikke gi med levaxin selv om jeg ønsker å prøve for å se om alt blir bra.....

men legene bestemmer gitt:)går til spesialist nå også og skal ta prøver jevnlig

Skrevet

Går også på levaxin og har nettopp funnet ut at jeg er gravid. legen sa til meg at hvis jeg var gravid skulle jeg ta blodprøver ca en gang i mnd. men jeg merker som regel selv ihvert fall hvis jeg må øke dosen. svimmel,trøtt å kvalmen. men er enig med at du ikkje skal øke eller redusere dosen selv. det må gjøres i samsvar med legen

Skrevet

Jeg går på Levaxin, Da du er gravid skal verdiene ligge på 0 til 2,er det over det må Levaxin dosen økes.Veldig viktig.Ofte Økes dosen til det 3 doble av det du brukte før du ble gravid.Du skal sjekke stoffskifte 1 gang i mnd.

Skrevet

Tusen takk for klart svar !! :))

Skal sjekke igjen denne el. neste uke.

Siste måling var 1,09, så d var jo bra :))

• 2 uker senere...
Skrevet

Det kommer helt an på hva verdiene dine viser. I noen tilfeller må man øke under svangerskap og noen bare fortsetter m samme vanlige dose. Men ikke øk dosen på egenhånd. Dette skal alltid gjøres i samråd m lege. Det anbefales at man sjekker stoffskftet hver 4.uke. Dette er noe din fastlege burde kunne noe om, el du kan få fastlege til å ringe din endokrinolog for å finne ut av dette. Jeg økte dosen til 100 mcg x 5 + 50 mcg x 2 før svangerskapet (men var faktisk gravid uten at jeg ante det da:-D). Før det brukte jeg 50 mcg x 7.

Men jeg har en fantastisk endokrinolog som jeg kan sende mail til dersom jeg lurer på noe:-D

Lykke til:-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...