Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #1 Skrevet 28. april 2010 kan man bli blind, hvis man bare er skutt i et øye?
Gjest ->>- Skrevet 28. april 2010 #2 Skrevet 28. april 2010 Nei, legene juger. Media juger. Det er en konspirasjon.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #3 Skrevet 28. april 2010 Mister jo synet på det ene øyet da.. Og dermed kan man miste litt av dybdesynet, og så absolutt sidesyn.. Så det er jo tragisk og noe som kommer til å påvirke jenta, om hun mister synet på et øye.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #4 Skrevet 28. april 2010 Begriper ikke at det er tillatt å selge disse paintballgeværene. Det er påbudt med sikkerhetsbelte i bil og hjelm når man kjører moped. Men paintballgevær er altså fritt fram for enhver dust?
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #5 Skrevet 28. april 2010 Man vil jo da bli blind på det øyet, noe som f.eks. vil føre til at man vil miste førerkortet (hvis man har det) pga ødelagt dybdesyn. I teorien så kan man jo også være blind på det andre øyet fra før og dermed bli fullstendig blind. Tragisk sak, og håper virkelig de klarer å redde synet hennes!
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #6 Skrevet 28. april 2010 Tja, jeg vet om en som har førerkort på tross av at han er blind på det ene øyet. Så det er nok ikke så strengt.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #7 Skrevet 28. april 2010 Det kommer jo selvfølgelig ann på synet på det andre øyet. I utgangspunktet kan man ha førerkort hvis man bruker briller, men hvis man da blir blind på det ene øyet så er det avgjørende hvor godt synet er på det andre øyet. Hvis denne personen bruker briller og blir blind på ett øyet kan det godt hende at synet blir så redusert at hun mister lappen. Alle har ikke perfekt syn, er ganske mange som bruker linser eller briller.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #8 Skrevet 28. april 2010 Ok, mulig jeg tar feil. Mener at det var et krav om at man må ha dybdesyn for å kunne kjøre bil, hvordan skal man ellers kunne vurdere avstander i trafikken? Nærsynthet og langsynthet kan jo korrigeres for med briller og linser, det kan ikke tap av samsyn/dybdesyn.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #9 Skrevet 28. april 2010 På denne linken står det mer detaljert om de kravene som stilles (og det framgår bl.a. at det ikke er et ubetinget krav at man må ha syn på begge øynene): http://www.brillehjornet.com/trafikk.htm
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #10 Skrevet 28. april 2010 Anng det med å ha kjøre bil med et øye. Min bestefar fikk glassøye da han var nesten 80 år, og han fikk beholde førerkortet. Om han egentlig skulle kjørt bil er en annen sak.... Men er man så ung som denne jenta er sannsynligheten større for at man får beholde vil jeg nok tro. Uansett så skulle slike gevær vært forbudt!
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #11 Skrevet 28. april 2010 Vil bare legge til i førerkortdebatten at en kompis av meg mistet synet på ene øye. Han ble da fratatt førerkortet, men fikk det tilbake da han hadde trent seg opp til å bruke et øye. Det tok om jeg ikke tar helt feil, nesten to år.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #12 Skrevet 28. april 2010 Som det framgår av linken like over her, tar det 6 måneder: "Ved plutselig tap eller betydelig reduksjon av syn på ett øye, må det gå minst 6 måneder fra synstapet inntrådte til førerkort kan utstedes eller motorvogn føres. Tilsvarende gjelder funksjonell enøydhet pga. manglende samsyn."
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #13 Skrevet 28. april 2010 Her tok det bortimot 1 1/2 år før han fikk førerkortet tilbake. Men mulig det bare tar 6 mnd å trene det opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå