Gå til innhold

trnger hjelp til pumping..

Anbefalte innlegg

Har fått betennelse som gjør at jeg må pumpe det ene brystet i 3 dager. Kan amme fra det andre.

Pumpingen går ikke så bra. Får bare ut 40 ml, er ikke det litt lite? Dattera mi er forresten 3 uker.

Etter jeg har pumpet som forøvrig er smertefult så blir brystvorten min helt blå/lilla, syns også det ser ut som noen prikker som er mer blå en resten leeeenge etter jeg er ferdig med pumpingen.. Hva kan dette være?

Er redd for å miste melken på pumpebrystet. Siden jeg får ut så lite. Tror dere jeg kan legge jenta mi til litt når det ikke kommer så mye melk for å øke produksjonen..??

Håper noen har noen trøstene ord og gode råd..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141782181-trnger-hjelp-til-pumping/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke vær redd! Melka forsvinner ikke når du fortsetter å stimulere.

Det er ikke så lett å få dreis på pumpinga med en gang du begynner, så ikke fortvil riktig ennå. Noen får det aldri til, men har likevel nok mat til ungene sine.

Når du får ut 40 ml, hvor lenge er det da siden du pumpet sist? Babyen får ut mer enn pumpa gjør. Og om du har 50-60 ml i hvert bryst, er det et supert måltid for ei tre uker gammel jente:-) Datteren min får morsmelk på flaske, er 11 uker, og nøyer seg fortsatt ofte med ca 120 ml pr måltid.

Hvor i brystet er det du har betennelse? Medmindre det er på selve brystknoppen, kan jeg ikke helt skjønne hvorfor du ikke skulle kunne amme på det brystet likevel. Ring en ammehjelper, eller fødeavdelingen du var på, så får du svar med en gang. Det du må sørge for om du har brystbetennelse, er å være sikker på at du får tømt brystet. Har du fortsatt "harde" områder på puppen der melka ligger fanget - masser dem lett mens du pumper. Prøv evt også et naturprodukt som heter Lecitin hvis det er tette melkeganger du plages med.

Ang blå brystknopper: Når du startet pumpinga, ikke pump hardt med én gang. Start med lett stimulering, slik at du får i gang utdrivingsrefleksen. Uten den kommer du ingen vei (ingen pumper klarer å DRA melk ut av puppene med makt...) Deretter pumper du litt "lengre" tak mens spruten står, men de behøver ikke nødvendigvis være harde. Jeg får også blå flekker, men jeg er såpass herdet etter all denne pumpinga at jeg ikke plages av det.

Lykke til

Hilsen ei som har pumpet mye

Tusen takk for svar!

Lurte faktisk også på hvorfor jeg ikke kunne amme på det brystet. Antibiotikaen får hun jo i seg gjennom melken i det andre brystet... Men sånn som jeg forstod det va det ikke tette melkeganger, men en annen kul (e.l) som var bettent. Betennelsen viste seg i høy crp og dårlig almenn tilstand med et ømt bryst, ikke direkte kuler..

Ellers så ser jeg tydelig forskjell på de to brystvortene mine nå. Den ene (den som jeg pumper på) er blå/lilla og mye hardere enn den som jeg ammer på. Vil dette forsvinne når jeg begynner å amme igjen på det brystet? Tenk viss jenta mi ikkje vil suge fra den, siden den sikkert føles litt hardere/anderledes ut??

Hvorfor pumper du? Har du fått beskjed om det?

Den beste måten å drive ut på er at babyen suger på det brystet. Du kan jo ev pumpe etterpå for å få tømt skikkelig.

Ved hardt bryst anbefaler jeg deg å ta en rein bleie og fylle det med så varmt vann at du nesten får brannsår. Legg denne rundt brystet i noen min før du begynner å pumpe.

Pass på at det er vakum

Lykke til!

Så bra at du har fått nesespray! 100 ml fra én pupp hver fjerde time er jo knallbra - det er omtrent det samme som jeg har - og jeg pumper over en liter om dagen. Så du har jo overflod - trenger ikke bekymre deg for om din tre uker gamle baby får nok mat, i alle fall!

Ingen fare, brystknoppen din går tilbake til det normale når hun begynner å die igjen.

ang hvorfor du ikke kan amme fra den vonde puppen: Det kan være at det har dannet seg bakterier i melka som ligger samlet rundt disse kulene som babyen din ikke bør få i seg. Ville ha ringt føden og spurt, jeg. Men nå er du jo snart over kneika!

Annonse

En liten oppdatering:

Jeg ringte føden i går og spurte ang å pumpe. Da sa hun at dersom det ikke var puss i melken kunne jeg bare amme fra begge brystene. Det var bedre å amme for å få tømt brystet skikkelig. Så nå ammer jeg som bare det. Almenntilstanden er blitt bedre, men brystet er fortsatt ømt, vondt og rødt. Når skal dette gi seg da?! Synes faktisk at det gode brystet også er blitt ømmere og stikker/prikker i det. Uff, trodde aldre det skulle bli så vanskelig dette her.

å så er jeg litt bekymra for jenta mi, for hun er mer urolig nå etter dette. Finner liksom ikkeden dype søvnen. Hører det bromler i magen hennes.Kan det være hun reagerer på antibiotikaen (diclocil).

Hva viss det faktisk er bakterier i melken? Hvordan påvirker dette dattera mi? Kan hun bli skikkelig syk?

Jeg har lest en god del på ammehjelpen.no og der stod det om en slik bomullstest. Dersom melken rant gjennom bomull uten at det samla seg puss på bomullen var melken fin. Og det samla seg ingen puss på bomullen, så det må vell være trygt å amme da????

Du kan gjerne amme, det er den beste måten å få tømt brystet skikkelig. Benytt mange ulike ammestillinger for å sikre at det ikke tetter seg til noe sted.

Jenta di reagerer sikkert litt på medisinene du har fått, det er helt normalt og avtar etterhvert. Når jeg har hatt betennelse og tette melkeganger, så har jenta mi vært urolig og sovet lite og jeg har da måttet amme henne mye. Når man har betennelse så bør man tømme brystene minst annenhver time i et døgn for å få bort melken så den ikke sitter i brystet over lengre tid. Det er akkurat som om hun skjønte at mammaen hennes trengte å amme annenhver time, for plutselig ville hun ha melk mye oftere en vanlig i et døgn.

Dette går seg til, men det er et helvete når det står på! Jeg anbefaler ammepoliklinikk, nesespray, samt varme omslag og ull på puppene. Jeg har i ettertid hatt veldig god hjelp av et kosttilskudd (Lecitin) som har hold problemene mine i sjakk og har unngått flere betennelser og tette melkeganger.

Lykke til!

Takk for svar alle sammen. Lecitin kjøpte jeg i går. kan jeg begynne på de nå mens jeg fortsatt går på antibiotika?

Amma jenta mi annenhver time og sikkert oftere på ettermiddag og kveld i går, men så kommer natta.. og hun slokner. Prøvde å vekke henne flere ganger, men det er vanskelig. Legger hun til brystet, men hun bare sovner og suger ikke. Må vell kansje pumpe meg i natt da...:(

For i natt amma jeg henne bare kl22- kl 03.00 og kl 06.30...

Jeg tok Lecitin samtidig som antibiotika iallefall. Jeg tar 8-10 kapsler pr dag.

Jeg var litt uklar i innlegget mitt i sted: man bør tømme minst annenhver time på dagen, og minst 2-3 ganger om natten, ifølge ammehjelpen:o) For søvnens skyld ville jeg ikke vekket henne, men heller pumpet ved behov for å sikre at brystene ikke blir vedig sprengte:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...