Gå til innhold

ett lite råd ønskes :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

hold på å spis meg ihjel jeg,har så lyst på noe hele tia,prøver å spise sunt og fornuftig..mn bli lei av å hele tiden måtte knaske på noe.noen som har gode råd,for å slutte med all den unødvendige spisinga??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er slik selv jeg, og fikk beskjed av legen min at kroppen trolig suger etter vitaminer den mangler, og derfor tar alt den får. Så han rådet meg til å begynne med vitamintilskudd for gravide(noe jeg har sluttet med da jeg ikke trengte folat lengre,) og etter restart så har det faktisk blitt LITT bedre. Hvis ikke du allerede tar vit.tbl??

Skrevet

ok,takk :)

nei tar ikke di vitamin tilskudd tabelettene,mn d skal jeg kjøpe i morgen den dag :)

Skrevet

Enig, men den over - kroppen min prøver i alle fall å kompensere for ting jeg mangler ved at jeg får veldig lyst på ting som inneholder vitaminet eller mineralet (eks jern og c-vit). Krom har jeg hørt skal være bra for å dempe godtelysten (men det er sånn generelt altså - ikke i forbindelse med graviditet).

Et annet råd er å prøve å ha "bra" mat i huset. Altså ikke ha sjokolade og potetgull og lignende liggende. Da er det det som går i munnen først... =O) Frukt og grønnsaker og dip laget på mager kesam eller yoghurt naturell er litt bedre alternativer. Og om du orker så hold deg litt opptatt.... hvis man kjeder seg så er det lett for at man "kjedespiser" også... =O)

Skrevet

Frukt hjelper ja! Jeg er ikke flink til å spise "litt" godt, da blir det fort hele sjokoladeplaten... Så jeg kan ikke ha mer i hus enn jeg kan tillate meg å spise. Enklere å ta kampen i butikken.

Når suget melder seg:

- spiser jeg først et eple. da pleier det å gi seg.

- drikker te

- smoothie

Gir deg kanskje noe av mineralene du mangler. Funker som frokost, kvelds, mellommåltid, dessert:

Blåbærsmoothie med havre (per pers)

1 - 2 banan

1 yoghurt 125 ml - Yoplait Bjørnebær (den ekstra gode, finnes også mango)

1 dl eplejuice (bruker TINE Sunniva)

100 gr blåbær (eller mye mer om du vil ha!)

1/2 håndfull havregryn

1 ss linfrø (kan sløyfes)

1 ss honning (flytende acasie - til smak)

kjøres i blender til alt er smoooth. litt ekstra lenge grunnet linfrø (lurt å ha dem oppi tidlig, ikke ta dem i til slutt).

Synes ellers den beste grunnoppskrift for smoothie er 1 banan, 100 gr bær, 1dl eplejuice og 125 ml yoghurt - så er det bare å prøve seg frem til sine favoritter. både jordbær og bringebær er gode alternativer.

Skrevet

Det hjelper veldig mye for meg å prøve å kun spise mat som holder blodsukkeret mitt jevnt.. dvs lite raske karbohydrater og mer fett. Og - når suget evt skulle komme (som det gjør etter bare å ha spist frukt for min del...) så er det godt å lage seg en smoothie f.eks, som sover her. Med masse sunt fett i, og godt med bær holder det meg mett OG TILFREDS til neste måltid. Syns det er helt forferdelig sånn som du har det nå, det er så slitsomt å alltid ha lyst på noe konstant! Men som sagt, så måtte det en del til for min del. Jeg må passe på blodsukkeret mitt hele tiden, hvis ikke vet jeg at jeg går på en smell og "spiser meg ihjel" resten av dagen... krever litt ekstra innsats, men det er bedre enn alternativet syns jeg.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...