Mamma/Oda Skrevet 27. april 2010 #1 Skrevet 27. april 2010 Hei. Jeg er gravid i 5 måned og sykemeldt i 50%.Jeg har fast lønn og vil få mine feriepenger utbetalt 1.juli(trekkes også vanlig lønn for 5 ferieuker her).Slik det ser ut nå mente legen å sykemelde meg 100% i går da jeg er meget sliten og har en stressende og krevende jobb.Men jeg ønsker å se det litt ann (æreskjær som jeg er i den jobben........... ) Hvordan er det med ferien dersom man blir sykemeldt 100%?Hva dersom man er sykemeldt 50%? Kan man kreve å få ferien i permisjonstiden senere i år?Hvordan er det med feriepengeutbetalingen? Håper noen kan gi meg svar...
Corneliuss Skrevet 28. april 2010 #2 Skrevet 28. april 2010 Vet noe av dette men ikke alt. NAV eller lønnsavdelingen din på jobben vet nok resten. Sykemeldt og ferie: Om du er 100% sykemeldt og egentlig skal ha ferie så får du ferien tilbake (altså selv om det er bestemt at du skal ut i ferie så bruker du den ikke - du er sykemeldt i stedenfor). Når du kan ta ferien: Du kan ta ut disse ukene senere i år (dvs etter at du har gått ut i permisjon. Du setter bare opp at du tar pause i permisjonen for å ta ferie på søknadsarket ditt til jobben og til NAV. Det er vanlig å kunne overføre 2 uker/ 10 dager til neste år hvis du ønsker det, men det bør du sjekke med jobben din om er ok først). Lønn: du får nok pengene på vanlig tid og det blir ikke annerledes enn om du skulle ønske å ta ut ferie utenfor fellesferien om du ikke var gravid. Altså. Du får vanlig lønn kan du si (eks du tar en uke ferie i september så beholder du din vanlige lønn selv om du fikk feriepenger i juli - ukene er jo spart fra juli til september) . Dersom du skyver permisjonen inn i barseltiden så skal du få vanlig lønn. NB! Jeg får utbetalt alle mine penger fra arbeidsgiver som ordner opp med NAV i etterkant. Dersom du skal ha penger direkte fra NAV så bør du sjekke dette nøyere med de ettersom de kan ha lengre ledetider på utbetalinger osv. 50% sykemeldt: da skal du ha tilbake 50% av ferietiden. MEn akkurat reglene rundt hva du skal ha betalt er jeg usikker på (vil jo tro at det blir på samme måten - altså får halvparten, men dette vet jeg egentlig ikke). NB!!! Hvis du planlegger å reise utenlands i ferien din (når du da er sykemeldt) så må du søke NAV om lov til dette. Legen din må da skrive et brev som forklarer sykdomshistorien din og konkluderer med at det er ok for deg å reise selv om du er sykemeldt. Du kan jo selvsagt reise uansett og bare ikke fortelle NAV om det. Men dersom noe går galt når du er borte (må på sykehus av en eller annen grunn) så kan de trekke deg for penger. Skal du bare være i Norge så kan du reise hvor du vil (merkelig - for det er vel like slitsomt å reise til annen del av landet som til et naboland?). Men sånn er visst reglene engang.
doble<3<3 Skrevet 28. april 2010 #3 Skrevet 28. april 2010 Min lege fortalte man kunne reise i Norden uten å oppgi det på Nav sitt sykemeldingsskjema, da dette ikke regnes som utlandet.. Bare til informasjon =) Ønsker deg lykke til i ferien =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå