Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

han kan rulle fra rygg til mage, og veldig sjelden omvendt. han kan rotere 360 grader på mage og rygg. og løfte overkroppen noen få sekunder fra bakken. han skyver seg også bittelitt bakover.

men, han gråter fortsatt etter å ha ligger på magen i 5-10 minutter. ruller sjelden til mage fra venstre side. kan ikke sitte i høystol heller, blir bare bøyd i ryggen.

ligger han bak? hun ene på barselgruppa sier at datteren hennes som er 1,5 måneder yngre enn min sønn åler seg rundt. og kan gjøre en god del mere enn ham.

han er jo stor og sterk gutt. er han tregt eller bortskjemt?

Skrevet

Hei. Jeg har gått til fysio med min lille på 6.5 mnd. Det var pga litt favorittsider og nakkelåsning tidligere. Der blir han fulht opp på det motoriske, og da jeg var hos fysio forrige uke var hun så fornøyd med mini, at det ble siste gangen vi var der. Hun sa han kanskje var litt sein på noe, men ikke unormalt. Altså, dette kan han, og kan ikke:

Ruller fra rygg til mage hele dagen, ikke tilbake. (Det er visst heller ikke normalt at de skal kunne det før mye senere) Han blir også sliten og roper etter alt fra 3-10 min. Tror mer det er frustrasjon og at han egentlig kjeder seg. For snur jeg han til rygg, går det 3 sek før han er på magen igjen, og begynner å rope. å sånn går no daga`n haha!!

Han kan heller ikke sitte i høystol. han åler seg 180 grader på magen, mindre på rygg. reiser seg litt opp på armene, men lite. Ser ut som han prøver å stå på hode i det siste, trykker hode i gulvet, rompa i været og står på tærne.

Prøver jeg på at han skal stå på bena skjønner han lite, så dette må vi trene mer på, men ingen krise ennå ifølge fysio.

Trekker knærna litt under seg, men ikke i krabbestilling ennå. Løfter overkroppen og snur seg til siden men han vrir seg for å se etter oss eller leker.

Ble litt langt dette. Tror ikke du skal være veldig bekymret, alle er forskjellige. Mini her er som sagt 6.5 mnd og 9.6 kg, så han er tung, og da blir ofte det fysiske tyngre for babyen også.

Skrevet

min var likedann, ville ikke ligge på magen og hadde favoritt side - fysio fant ut at det var låsninger i ryggen og sendte oss til kiropraktor hvor vi fikk tre behandlinger, da var han rundt 7 måneder. Låsningene har gjort at han har ligget ett par måneder bak på det motoriske...nå her han straks 9 måneder og utviklingen har skyti fart etter behandlingen, nå sitter han selv, har ikke så mye favorittside så hode ser bedre ut, og er på vei opp i krabbestilling

Skrevet

hei, jeg synes han høres helt vanelig ut jeg! Min er 6 og en halv måned, han kan akkurat det samme som din, bortsett fra at han kan bare rotere 360 grader når han ligger på magen. han kan sitte i høystol, da, men det har han begynt med nettopp.

har bare en annen i barselsgruppen min jeg da, sønnen hennes er like gammel som min, og kan omtrent det samme (tror faktisk ikke han er like stødig på å sitte som min).

gutten min er også stor by the way...

tror det er litt tidlig å åle seg 4,5 mnd altså:)

Skrevet

p-in-the-snow, tror ikke han ligger etter. I såfall ligger min etter også. Han var 6 mnd den 19. denne mnd., og han er lik din beskrivelse. Eneste nå er at han endelig har skjønt hvordan han kan legge ned hodet på siden når han ligger på magen, for å slappe av og kan ligge lengre perioder på magen... Men er ikke alltid han gidder, og jeg må snu han over på ryggen etter 5 minutter.

Det jeg gjorde var å la være å løfte han opp, eller å snu han til hver minste sutring når han lå på magen. For han tok hendene sine bakover, for da visste han at han ble plukket opp. Og det funket. Nå kan han ligge opptil 30 minutter alene på gulvet å leke, hvile seg og kose.

Jeg har begynt å skifte bleier på badgulvet, for når han snurret seg rundt da, lot jeg han ligge på magen til han ble lei, for da fikk han trent litt samtidig. For hver gang jeg snudde han tilbake på ryggen, eller holdt han igjen for å skifte, så ble han sinna. Ligger også et helseteppe på gulvet hvor han ligger, som han bruker å holde i, og kose med når han ligger på magen. Etter at han fikk det hos seg, har det også gått lettere (et eksperiment jeg prøvde etter at jeg så at han koste seg sånn med håndkle når han lå på magen på badet)

En annen ting. En liten fordel med at de er litt seinere ute med dette å krabbe/gå/sitte i høystol er at vi vet med sikkert at kroppen er sterk nok til dette. Så jeg stresser ikke med det. Han er klar når han er klar, men jeg sammenligner uansett... Hehe! :) Lykke til!

Skrevet

Hjelpe meg, dere må ikke trene babyene på noen ting/bevegelighet. Dette er noe de lærer helt av seg selv!!

Babyene våre skal IKKE sitte i noen høystol før de selv kan sette seg selv i sittestilling.

Babyene våre skal ikke trenes til å stå, dette stadiet kommer de og til selv.

Bevegelsesmønsteret er ca slik; trene nakke, rulle mage/rygg, åle seg, krabbe, sette seg opp, ta seg opp etter møbler ol., gå!

De utvikler stadig musklene sine, og trenger IKKE hjelp fra noen. Det beste dere kan gjøre er å legge de på gulvet, noen ganger gjerne sammen med dere og/leker, slik at de har noe å aktivisere seg med.

La utviklingen gå av seg selv, så skal dere se at de beveger seg når de selv er klar for det!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...