Gå til innhold

Klarer gi bebisen nok antistoffer fremover - noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Bebisen min var ikke så interessert i å jobbe for føden da h*n ble født. H*n tar brystet, men sovner fort ved det. Nå er h*n 8 uker og får nok mer i seg enn i starten, men fordi h*n gikk så mye ned i vekt på sykehuset startet vi med pumping og mating ved siden av.

Men det ble fort slitsomt med fullpumping ved siden av amming + soppinfeksjon x 2 og betennelse. Derfor har vi prøvd flere varianter som bare pumping og flaske, vi har prøvd amming en gang om dagen + pumping resten osv. I starten kom det mye melk da jeg pumpet, men nå er mengden redusert betraktelig, mest sannsynlig fordi jeg ikke orker å pumpe så ofte, så vi har brukt en del mme ved siden av.

Nå kan jeg tenke meg å slutte å pumpe helt, men har jo lyst til å gi bebisen antistoffer så lenge som mulig. Så planen min er å slutte å pumpe, gi bryst ved hvert måltid og bare mate ekstra når h*n viser misnøye etter en halvtime ved brystet. Vil nok uansett gi mme før natta, vi er nemlig veldig fornøyd med at h*n sover 6-7 timer i strekk.

Men hvis h*n bare sovner og ikke får i seg noe særlig, bare litt, hvor lenge har jeg melk da? Og hvor mye mm må h*n få i seg for å få nok antistoffer?

Fortsetter under...

Vi hadde svak prematur, men hun var sugevillig. Måtte gi tillegget på flaske. Hvis du vil ha ammingen skikkelig i gang, så råder jeg deg til å bruke et par dager med kopp i stedet for flaske. Den lille finner kanskje da ut at pupp er best

jeg regner med at du passe på å bruke treg smokk på flaskene. Boots apotek er en 3-pakke med flasker med smokker med slow-flow. De er veldig trege og gjør at barnet også da må jobbe for føden.

Ikke gi opp for lett! Det er kjempepraktisk å ha puppen som næring til barnet når man er ute og slippe flaskestyret - hilsen en som hadde det styret i 5 mnd før fullammingen var i gang!

HI her

Vi koppmatet de første to ukene, med det resultat at bebisen lærte seg å bli stappmett på 1-2-3. Fikk masse hjelp både på sykehuset og på helsestasjonen. Men som ammehjelpen på hs sa, den bebisen vil bare kose ved den puppen. Det var hun som anbefalte flaske fremfor kopp for at den lille ikke skulle bli stappmett på kort tid lenger, og vi bruker treg smukk.

H*n tar puppen og suger, men har stort sett ikke spist seg mett. Det jeg lurer på er om jeg kan klarer å opprettholde melkemengden som er når bebisen ikke spiser seg mett og mest sannsynlig må mates ved siden av + om hvor mye som må til for å få i en ok mengde med antistoffer.

Antistoffene konsentreres i den melka du får ut. Så om du klarer å fortsette med pupp ved siden av flaske, er det jo supert!

Det viktigste er at du bestemmer det for det som er best for deg som mamma. Man blir gal hvis man skal både amme og pumpe og flaske i ett og samme måltid.

HI

Ja, det er vel nettopp dit jeg har kommet, at jeg må velge hva jeg skal prioritere. Nå tenker jeg at jeg skal satse på å legge henne til brystet, mate med mme ved siden av og droppe pumping. Pumpingen har nemlig gått hardt utover brystene det også.

Takk for svar:-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...