Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #1 Skrevet 27. april 2010 Hvilke oppgaver er vanlige hos dere? Her har vi fått en liste som gav meg bakoversveis. På en kveld skal vi: Bygge røkovn Legge et gulv Bygge skap Male et lite hus utvendig og innvendig Lage fundament for en ny hytte Legge et lite tak Lage et utendørs sjakkbrett Reparere gjærder Male en båt Fikse to robåter Spa opp kjøkkenhagen Ordne bilder Male en bod Bygge en utendørs oppbevaringskasse Reparere møbler, leker og utstyr Plante Masse rydding ute og inne Til sammen er det 42 slike punkter. Selv om barnehagen har nesten 100 barn er da dette ganske ambisiøst. Vi har tross alt dugnad to ganger i året.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #2 Skrevet 27. april 2010 Ja, nå er vel dette listen over hva som bør bli gjort, også starter man på toppen og slutter når man ikke rekker mer. Skikkelig vanskelig...
Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #3 Skrevet 27. april 2010 Be dem kontakte et byggefirma i stedet så arbeidet blir fagmessig utført. Det aller meste av det du skriver er ingen foreldreoppgave, om du ikke bruker en barnehage hvor betalingen består i den typen oppgaver. Barnehager flest får off. tilskudd som ihvertfall skal dekke gulvlegging!
Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #4 Skrevet 27. april 2010 Ikke helt. Man melder seg til enkelte oppgaver og har da ansvar for å bli ferdig. En person får for eksempel ansvaret for å rydde en garasje, to for å få ferdig sjakkbrettet osv. Tipper det kan bli ganske sent for en del.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #5 Skrevet 27. april 2010 Tror det er et par snekkere som kommer til å melde seg til den jobben. Det er ikke det det står på. Det var bare litt mye på en gang.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #6 Skrevet 27. april 2010 herregud.De ønsker å få gjort alle disse jobbene gratis under navnet dugnad.Såå sleipt av barnehagen.Dere er vel ikke slaver,selv om dere har barn som går i denne barnehagen??Hadde snakket med de om dette her.Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #7 Skrevet 27. april 2010 Sleipt av bhg? Når kommunene ikke vedlikeholder bhg så er det bedre at de forfaller? Selvfølgelig er det for å få gratis arbeidskraft. Hvor skal de ta pengene fra? Utstyr til barna? Eller i arbeidstiden istedenfor å ha kontroll over barna?
Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #8 Skrevet 27. april 2010 Dette var ganske uvanlige ting, men om det komme 1 foreldre pr barn så er det snakk om nesten 100foreldre og det burde da gå ganske greit syns jeg. Male en bod tar ikke lange tiden om man er to-tre stk. Plante litt tar heller ikke lang tid når man er flere. Så utifra hvor mange barn det går i barnehagen, burde de ha satt opp en liste over hva som er overkommelig. Noe blir kanskje ikke gjort, men det meste vil jeg tro går. Jeg så på listen for dugnaden i barnehagen min at det var ganske så mange lister der også i år. Her er alle pliktige til å delta med minst en forelder på dugnaden, så da er det også endel som burde gjøres slik at de ikke bare blir gående og drikke kaffe. Dette er en privat barnehage, og vi skrev under vedtektene i barnehagen da vi sa ja til barnehageplassen. Så ingen som har noe å klage over hos oss hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #9 Skrevet 27. april 2010 Tror vi har barn i samme barnehage. Årets liste var lang, men det pleier å være en hyggelig kveld. Vi får håpe på fint vær. Jeg gleder meg faktisk jeg ;-)
Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #10 Skrevet 27. april 2010 har ikke barnehagen din vaktmester? i vår bhg vasker vi vinduer, raker, spa opp sanda i sandkasser og raker løv, spyle utelekene. Thats it. Så får alle som er med pølser, saft, og kaker..
Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #11 Skrevet 27. april 2010 Alle barnehagene i kommunen har samme vaktmester og ettersom det er en ganske stor kommune blir det ikke ofte han kommer innom. Ungene har veldig gode muligheter til å gjøre ulike ting i barnehagen. Det skyldes mye innsatsen fra foreldre på dugnadene og alle de pengene ungene selv tjener på ting de lager. Jeg har ikke noe imot å delta på dugnader, men i år ble jeg faktisk overasket over hva de forventer at vi skal få gjort.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #12 Skrevet 28. april 2010 Kanskje jeg skal innkalle til dugnad på min jobb også? Alle brukerne våre kan jo få gleden av å male veggene her inne, fikse printerne, rengjøre taket osv. Men av en eller annen grunn tviler jeg på om de ville tatt innkallingen alvorlig.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #13 Skrevet 28. april 2010 Spørs jo helt hva du jobber med. Jobber du på et sykehjem er det kanskje litt spenstig å be de på dugnad;)
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #14 Skrevet 28. april 2010 Jeg synes det er over grensen uansett hvor man jobber. Nå er det vel bare barnehager og skoler som tar seg den frekkhet å nærmest beordre foreldrene til å gjøre gratisarbeid på sin egen fritid. Lurer på om lærerne selv ville godtatt det, de som er så nøye på hvem som skal gjøre hva av ulike typer arbeid. Når det gjelder raking av løv, synes jeg et nærliggende alternativ til at vaktmesteren skal gjøre alt, ville være at det ble gjort av lærerne og elevene i fellesskap i noen gymtimer.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #15 Skrevet 28. april 2010 Vis meg en jobb som ikke er opptatt av hvem som skal gjøre hva av ulike typer arbeid.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #16 Skrevet 28. april 2010 Nettopp. Bare så pussig at nettopp skolene tar seg den frihet å "innkalle" foreldre til dugnad på foreldrenes egen fritid, mens de selv er veldig nøye på å få betalt for alt de foretar seg, til og med om det dreier seg om å følge barna i 17. mai-tog.
Gjest Skrevet 28. april 2010 #17 Skrevet 28. april 2010 Så du ser ikke forskjellen i å invitere folk til å vedlikeholde stedet en sender barna sine hver dag, og det å skulle jobbe gratis der man er ansatt og har kontrakt? Spesielt....
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #18 Skrevet 28. april 2010 nei, det er i prinsippet ingen forskjell
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #19 Skrevet 28. april 2010 I vår barnehage, med bare 20 barn, har vi mange oppgaver som innebærer at man har litt håndverker-erfaring. Lista vår er ikke så ulik deres. Men på lista over de ulike oppgavene skriver man seg selvfølgelig opp på noe som er gjennomførbart. Mannen har satt seg opp på å støpe fundament, der var det plass til to navn, og altså beregnet at to mennesker skal kunne utføre på en ettermiddag. Men hvis jeg skulle på dugnad hadde jeg vel heller valgt å luke bed f. eks. Alle må bidra med "inntil 5 timer per halvår", og hva man gjør i de fem timene bør jo være opp til barnehagen, det de trenger å få gjort. Jeg ser ikke noe galt i noen av arbeidsoppgavene på lista di jeg, så sant alle som skal på dugnad har mulighet til å sette seg opp på noe de kan, og rekker å bli ferdig på 5 timer.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #20 Skrevet 28. april 2010 Det er forskjell på å arbeide gratis for sin arbeidsgiver og å gjøre en innsats for sine barn. Selvfølgelig skal lærerne får betalt hvis de jobber på 17. mai, de er da ikke selvutslettende samaritaner. De fleste har vel egne familier de helst skulle vært med. At de møter opp på 17. mai (betaling eller ei) er i mine øyne beundringsverdig. I barnehagen jeg jobber i er det ingen foreldre som stiller opp på dugnad så det har vi sluttet med. Vi ansatte gjør dugnad mot avspasering, så resultatet blir jo at barna får mindre voksentid i hverdagen. De fleste foreldre har en travel hverdag med jobb, fritidsaktiviteter og familie. Det er ikke lenger like enkelt å skvise plass til ting som dugnad. Spesielt i barnehagen føles dette gjerne litt urettferdig siden man betaler for tilbudet. Det er ikke for å være sleipe at barnehagene innkaller til dugnad. Det er stor forskjell på hvor stort driftsbudsjettet er i ulike kommuner og hvor mye tilskudd private barnehager får. Det som blit brukt i betalt arbeid må tas fra andre poster, og det går ut over barna. Men hvis det er greit for foreldrene at jeg avspaserer 2 dager i halvåret grunnet dugnad så er det greit for meg. De to andre på avdelingen avspaserer også 2 dager hver, altså 6 dager tilsammen. I tillegg avspaserer vi for personalmøter på kveldsti, så nå er vi oppe i 3 uker (15 dager)avspasering på en avdeling på ett halvår. Når man avspaserer blir det ikke satt inn vikar. Men det blir jo en prioritering fra foreldrenes side...
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #21 Skrevet 28. april 2010 Lurer på noe... Hvis man er alene med 2 barn, og ingen familie rundt, har man uansett plikt til å stille på dugnad i 5 timer? Selv om det innebærer at man må betalt 100 kr timen for barnevakt?
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #22 Skrevet 28. april 2010 På dugnad gjør jeg en innsats for barnehagen, ikke for barna mine. Skulle jeg gjort en innsats for dem, skulle jeg heller gjort noe sammen med dem. Skulle holde lenge med foreldrebetalingen og tilskuddet fra det offentlige.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #23 Skrevet 28. april 2010 Dugnad er pr. def. frivillig. Ingen har rett til å kreve at alle stiller opp, ikke i et borettslag engang. For noen er det jo helt opplagt at man ikke kan stille, en del av dem med funksjonshemning f.eks. Noen kan også ha psykiske problemer uten at det synes utenpå. Ved sosial angst er det faktisk ikke noen enkel sak å være med på en dugnad.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #24 Skrevet 28. april 2010 Ingen tvinger deg til å stille på dugnad. Hvis du ikke kan komme sier du ifra om det, og må betale en sum i stedet. Hos oss er "regningen" for å ikke møte opp 500 kroner. Dette stod i informasjonen vi fikk da mini startet i barnehagen:)
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #25 Skrevet 28. april 2010 Fra juridisk hold er det kommet fram at man ikke plikter å betale en slik "bot". Har man betalt for barnehagen, kan ingen kreve ekstratjenester i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå