Gå til innhold

14 mnd og "selvskader" normalt ???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 3 barn - snart 4.. alle slåss vel litt om oppmerksomheten, men nå synes jeg yngstejenta begynner å gå over grensen..... Hun er altså begynt å dunke hodet i gulvet, skap eller bord, eller hun biter seg selv i fingrene - for så å hyyyyyle til hun får kos,trøst,pupp...

Har prøvd å overse det, men er for tiden en gravid og kjempesliten 3barnsmor og gir vel litt for lett opp.. Hun har iallefall større vilje enn meg !!!

Andre som har erfaringer med slikt ?? Hva har dere gjort for å få slutt på det ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg logget akkurat inn for å se om det var noen som var i samme situasjon som meg..

Jeg har en gutt på 19 mnd. Hvis han blir SKIKKELIG sint så raser han! Biter, lugger, slenger seg på gulvet, ruller rundt, og nå har han bjynt å kakke hodet i gulvet. Han kakket akkurat nå panna i gulvet tre fire ganger og har en blå donaldkul! Han har ett vanvittig temperamang!

Jeg blir helt på gråten å tenker at dette kan ikke være normalt. Det er sikkert det, men jeg føler meg alene opp i det hele.. Syns han er SÅ sinna!!!!! Uff.. Aner ikke hvordan jeg skal gripe det an.

Skrevet

ja vi har også en liten frustrert hissipropp. Hver gang noen barn tar fra ham en leke, eller han vil ha en leke og ikke får den, eller vi sier nei til noe, legger han seg ned og dunker hodet i bakken... De første gangene fikk jeg panikk, men har "vent" meg til det nå og prøver å distrahere han de gangene jeg tror det kan komme og kaste hendene mine under hodet hans når det kommer. Han kan også gjøre det hvis vi er opptatte og han ønsker oppmerksomhet... Helsesøster sa at man må fysisk beskytte dem, men ikke la det ƒå så mye oppmerksomhet.

Skrevet

Datteren min på 14 mnd dunker også hodet i gulvet når hun er frustrert. Hun dunker ikke så veldig hardt, så jeg er ikke bekymret. Prøver å overse henne, eller avlede henne.

Det er sikkert ikke uvanlig, og er forhåpentligvis bare en periode som alt annet :)

Skrevet

Dette må tydeligvis være vanlig blant 14-måneder gamle barn:) datteren min har også begynt å dunke hodet i gulvet/bordet til tider. Hun trenger ikke være sinna for å gjøre det, men det er visst spennende tror jeg.. Hun gjør det når hun er sint også altså, men hun kan også gjøre det når hun leker for seg selv..

Skrevet

Tror det er en ganske vanlig reaksjon for barn i den alderen. De er ofte frustrerte fordi de ikke klarer å sette ord på og gi uttrykk for følelser og tanker (for eksempel behov for ekstra nærhet og oppmerksomhet, usikkerhet i forhold til babyen i magen til mamma etc.). Det går nok over etterhvert som de blir litt eldre og flinkere til å sette ord på ting, og lettere kan snakke med de rundt seg om hva som foregår i hodene deres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...