Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #1 Skrevet 27. april 2010 Jeg jobber i kommunen og det er da vanlig at man trekkes for de ukene man skal ha ferie på junilønna og så får man vanlig lønn når man tar ut ferie.. Nå er det slik at jeg regner med å bytte jobb i løpet av ferien og får da bedre betalt. Når jeg da tar ut ferie etter å ha begynt i ny jobb - hvilken lønn får jeg i ferien da? Den nye lønna eller den gamle???? Noen som har peiling om hva som blir rett??
Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #2 Skrevet 27. april 2010 I ferie får du ikke lønn, men feriepenger. Når du slutter i en jobb får du utbetalt alt du har til gode av feriepenger fra den jobben uavhengig av om du tar ut ferie da eller ikke og så må du tjene opp feriepenger fra ny arbeidsgiver før du har noen mulighet til å ta ut feriepenger der.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #3 Skrevet 27. april 2010 Du har ikke lest det jeg skrev anonym 14:39, i kommunen trekkes man for ferien i juni, og om man da har ferie utenom (altså i juli eller august eller andre mnd i året) så får man vanlig lønn i disse mnd.. Altså - feriepenger i juni og ingen lønn - og vanlig lønn alle de andre mnd enten man har ferie eller ei... Jeg bytter ikke arbeidsgiver for det er bytting av jobb innen kommunen så feriepenger for neste år har ingenting med saken å gjøre. Poenget er at jeg i juni blir trukket for den ferien jeg skal ha i år. Når jeg da begynner i ny jobb i juli og har ferie i august - hvilken lønn vil jeg få? Har jo begynt i ny jobb med bedre lønn - men er trukket for ferien etter gammel dårligere lønn.. Hva blir rett? Ser du problemstillingen nå???
Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #4 Skrevet 27. april 2010 Du vil jo selvfølgelig få lønn for den stillingen du faktisk er i på det tidspunktet du tar ut ferien.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #5 Skrevet 27. april 2010 Sikker på det? På en måte høres det logisk ut, og på en måte ikke... Logisk for det er jo den lønna jeg har på det tidspunktet, og ulogisk for jeg er jo trukket for en annen stilling med mindre lønn..... Hmm.. Får vel bare vente og se hva som skjer...
ellen-propellen Skrevet 27. april 2010 #6 Skrevet 27. april 2010 Dette er litt vanskelig å forklare,men jeg skal prøve. Du har ferietrekk i juni. I august tar du ferie da med ny (høyere?)lønn.Du vil da på august (eller september spørs når lønnen kjøres) får en etter regulering på ferietrekket.Altså du blir trukket for det ferien din koster bedriften i høyere lønn. Så det blir det samme tid du har ferie og tid du får fereilønn. Du kan ikke lure det systemet slik at du tjener penger på det.Husk å sette av penger til det ekstra ferietrekket i august/september:-D
Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #7 Skrevet 27. april 2010 Tusen takk for svar Ellen F, nei jeg regnet ikke med å kunne lure systemet - lurte bare på hvordan det ville bli - selv om det jo hadde vært veeeeldig kjekt å få mer lønn i ferien enn jeg var trekt for Regnet med kommunen hadde et system på det av noe slag, og nå vet jeg hva jeg kan forvente...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå