Gå til innhold

er læreren et petimeter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 3.klassing har nå 2 ganger kommet hjem med feil på matteprøve fordi hun har svart på en oppgave at 4*2=4+4 og ikke som læreren vil at hun skal svare 4*2=2+2+2+2

Hvorfor retter læreren på dette? For meg er begge svar riktige og gir 8, om man har lagt sammen 4 to ganger eller 2 fire ganger er for meg komplett likegyldig og jeg synes læreren tar fra min datter gleden med matte! I allefall når hun prøver å trøste min datter som får feil på oppgaven for andre gang at "matte er jo så vanskelig"!!!! HALLOOOOOO det er da ikke vanskeligere enn man gjør det til, og hva er det for slags holdning å formidle?

Noen lærere her som kan ta henne i forsvar og forklare meg hvorfor?... Eller kan jeg bare si til jenta mi at det er hun som har tallforståelse og ikke læreren :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen min er lærer og han sier som deg, det er datteren din som har tallforståelse, he he.

Skrevet

I høst ble vi foreldre "kurset" i hvordan de arbeider med matte på skolen i 1. klasse, og der la de vekt på at det finnes flere måter å komme fram til et svar eller en løsning på. Så ja, om det er 4+4 eller 2+2+2+2 er egentlig komplett likegyldig, fordi du får 8 i begge tilfeller. Hadde hun fått feil om hun svarte 1+1+1+1+1+1+1+1? Med mindre oppgaven spesifiserer at man skal bruke totall i svaret, så skjønner jeg ikke hvorfor hun får feil, for det er jo rett. Det også.

Gjest sug lut
Skrevet

Dustelærer, tenker jeg da. Faktorenes orden er vel ikegyldig og alt det der - hun bør jo bare heie på jenta di, ikke dra henne ned. Det virker jo som jenta di har forstått prinsippet? Gi henne rett og så SAMTIDIG si at den andre løsningen også funker. Altfor mange lærere gir faktisk feil på løsninger som er fullt ut akseptable, bare fordi de går etter sin egen fasit (eller gjerne BOKAS) i stedet for å ha kunnskap nok til å se at de kanskje ikke har tenkt gjennom alle løsningsmuligheter.

Det må det sies at det er på ren intuisjon fra min side, driver ikke med matte, men jeg har måttet banke gjennom til min sønns lærer på barneskolen at om han faktisk forstår og får riktig prosess og riktig svar på å regne delestykker ved å sette dem opp på MIN måte (som jeg lærte for hundre år sida) men ikke forstår HENNES måte etter to uker med frustrasjon, så skal han ikke straffes for det.

Det jeg med sikkerhet vet er at i språkfag er det ofte slik. Engstelige lærere med for liten faglig tyngde er de verste. Da får man fx feil og null poeng på amerikansk vokabular, skrivemåte eller uttale dersom læreren har bestemt seg for britisk. Eller på å ha lest setningen annerledes, men på en måte som er fullt akseptabel utfra hvordan det er skrevet.

Skrevet

Ja, ja, da har vi vel avdekket at hun har en lærer som vil følge fasiten i matte... I allfal er hun flink til å formidle både leserglede og skriveglede. Så få heller vi foreldre (som heldigvis er glad i tall) ta oss av å dyrke frem tallforståelsen :-)

Og med dette logger jeg av og forsvinner til skummelt sted med hvite frakker av årsaker beskrevet i annen tråd...

God helg?

Skrevet

Læreren er en dust. Selv om hun teknisk sett har rett i at akkurat dette stykket sier 4 ganger 2, altså at man skal ha 2 fire ganger. Det kunne hun kanskje ha nevnt og forklart, men som noen over her sa: Faktorenes orden er likegyldig i et gangestykke, ergo bør begge deler være like riktig.

Og enda mer dust blir læreren når hun sier at "matte er jo så vanskelig" Herregud.

Gjest sug lut
Skrevet

Heier på god helg for dere, blomstre.

Skrevet

Jeg fikk en gang "feil" på en matteprøve fordi jeg hadde svart at % betyr per hundre.

Det var visst hundredeler.

Akk, læreren kunne nok ikke latin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...