september2009+april2012 Skrevet 27. april 2010 #1 Skrevet 27. april 2010 Gir dere noe ekstra jern eller vitaminer i tillegg? har akkurat begynt å gi disse grøtene til min lille, men er redd hun ikke skal få i seg alt hun trenger av jern og vitaminer. De andre butikkgrøtene er jo tilsatt dette. Hvordan gjør dere det?
MathildeC Skrevet 27. april 2010 #2 Skrevet 27. april 2010 Oj, det har jeg ikke tenkt på engang! Vel, jeg har hirsegrøten og hun får den bare sånn ca annenhver dag, så tror ikke jeg tenker mer på det heller :-). Noen ganger blander jeg den med mme, det har vel vitaminer i seg da.
kirsty*2barnsmamma Skrevet 27. april 2010 #3 Skrevet 27. april 2010 De blander jeg med mme som står på pakken, og mme inneholder jo jern. I tillegg er jo hirse rik på jern. Gir den sammen med frukt som har c vitaminer. Men hun får jo jern fra de andre måltidene og. Til middagen får hun jo kjøtt. Siden jeg lager maten selv får hun jo en del kjøtt, ca 25% av middagen. De kjøpeglassene jeg har lest på har bare hatt 8-10% kjøtt. Og jeg bruker jernholdige grønnsaker i middagen. Og til lunsj får hun avokado og banan mos, og avokado inneholder en del jern. Hun drikker og en stor flaske mme om morgenen. Så jeg bekymrer meg ikke :-) Tror at så lenge de fortsatt får en del mm eller mme, enten som drikk eller i maten så får de i seg det meste av det de trenger. Etterhvert som det blir mindre avden melka må vi nok passe på mer.
abella Skrevet 27. april 2010 #4 Skrevet 27. april 2010 Jeg gir ikke Holle, men en hirsegrøt fra Aurion som heller ikke er tilsatt noe. Hvis du legger opp til et allsidig kosthold er det ikke noe problem å gi de små nok jern og vitaminer. Men de store produsentene vil nok gjerne at vi skal tro at maten deres er det eneste som er bra nok... Jeg liker å lage mat og pleier å lage noe av det vi spiser og legge i fryseren når det passer, da får han ganske allsidig kost og alle vitaminene han trenger. Gir mye forskjellig grønnsaks- og fruktmos og skal snart begynne med linser. Når det gjelder jern gir jeg kjøtt, avokado, linser, brokkoli, mme, aprikosmos og hirsegrøt som alle er gode jernkilder. Hvis du gir hirsegrøt må du huske på at det naturlige innholdet av jern er mye høyere enn i ris og maisgrøtene. I Aurion sine grøter (som alle er naturlige) er faktisk jernmengden mellom 3 og 4 ganger høyere i hirsegrøten enn mais- og risgrøtene.
Mildemai09 Skrevet 27. april 2010 #5 Skrevet 27. april 2010 Jeg lurte også på det:-) Men det skal være naturlig jern i alle Holles grøter - se den informasjonsbrosjyren som de skal ha der du kjøper grøtene. Det er mest jern i müsli-, 3-korns, hirse- og speltgrøten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå