Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som tror at man skal ringe etter ambulanse om man skal til sykehuset for å føre eller kontrolleres etter vannavgang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare til opplysning så forventes det at du klarer å ta deg dit selv, sefremt det ikke er noe helt spesielt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var det som var anbefalingene før i verden. Derfor er det mange som tror det er sånn fremdeles.

Skrevet

Hvorfor tror du at så mange tror at de må ringe etter ambulanse etter vannavgang?

Aldri hørt om noen som tror det jeg, bare du.

Skrevet

Tidligere var et slik at dersom vannet gikk uten at hodet hadde festet seg, skulle man ringe ambulansen og legge seg ned pga faren for at navlestrengen kunne komme i klem. Dette har man gått bort fra de siste årene, men det er kanskje derfor enkelte har den oppfatningen.

Skrevet

Dette er fortsatt praksis her i vertfall. Fikk nettopp beskjed av jm om å legge meg ned og ringe ambu. dersom vannet gikk (hodet er ikke festet ennå).

Skrevet

Da jeg var gravid i fjor sommer fikk jeg beskjed av jordmor at de var gått bort fra den anbefalingen (Tromsø).

Skrevet

Har du sett mye amerikanske komedier/eller komiserier så ender det stortsett *iknow, my! The babyen is comming, call 911!

Så kanskje mange tror det er slik i den virkelige verden også?

Skrevet

Da jeg begynte å få rier så ringte sykehuset etter ambulanse. Det var utrolig kjekt og snilt av dem :-)

Skrevet

Så nå skal ungen altså bare kveles av navlestrengen???

Skrevet

Vannet mitt hadde gått mens jeg sov, våknet av at det var vått i sengen. Jeg gikk i dusjen.... Så ringte jeg føden og sa at jeg trodde vannet var gått. Da spurte jordmor om jeg låg. Da hadde jeg lagt meg på en stabel med hådklær på sofaen, så jeg svarte ja.

Fikk beskjed om å bli liggende, så kom det en ambulanse å hentet meg. Hun sa også at ambulansen kom til å kjøre meg til lokalsykehuset for en sjekk. Men da ambulansen hentet meg ble jeg kjørt til helikopter som fløy rett til Bergen.

Hodet var festet og jeg hadde ingen rier...

Skrevet

Hvis hodet ikke er festet kan navlestrengen følge strømmen men vann ned under hodet til barnet, når barnet da synker ned i bekkenet kommer navlestrengen i klem og barnet får ikke oksygen i det hele tatt og blir kvalt!

Det er veldig sjelden det skjer, så mange sykehus har gått bort fra denne praksisen, men siden det skjer av og til er det fremdeles sykehus som sier du skal legge deg rett ned og ringe sykehus om vannet går før barnet har sunket ned i bekkenet og festet seg.

Er bare måneder siden ei fortalte fødselshistorien sin her inne og akkurat det skjedde. Heldigvis var hun på sykehuset da vannet gikk, for navlestrengen kom i klem, all fosterlyd forsvant og hun måtte ha katastrofesnitt. Det sto om sekunder og heldigvis gikk det bra..

Så derfor tror noen at de skal ringe etter sykebil om vannet går, tror bare ikke at alle har fått med seg at det gjelder bare om barnet fremdeles ligger høyt i magen...

Skrevet

Hehe, "I know, my!"? Du mener ikke tilfeldigvis "my oh my"? ;)

Skrevet

Det er helt riktig at barnets oksygen og næringstilførsel kan klemmes av viss hodet ikke er festet og vannet går. Jordmor har sagt til meg at det eneste riktige er å legge seg ned.

har ei venninne som mista pga at hu gikk og stod etter vannavgang, så det er visst ikke så gammeldags og unødvendig å legge seg ned som dere tidligere innleggssktivere vil ha det til gitt.

Skrevet

Som mange andre her har svart så fikk jeg også beskjed om å ringe ambulanse om vannet gikk før hodet festet seg. Dette er på sunnmøre.

Skrevet

Som nevnt i en annen tråd, så trodde jeg ikke det, jeg visste at jeg skulle gjøre det. Ene gangen lå babyen i tverrleie, den andre gangen lå hodet veldig høyt oppe. Nå har ingen av mine tre fødsler startet med vannavgang, men i disse to siste graviditetene var det overlegen på sykehuset som sa at jeg SKULLE ha ambulanse hvis det ble vannavgang. De som ikke har fått beskjed om det, skal selvfølgelig ikke ha det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...