Gå til innhold

Fødsel i vann, erfaringer noen?

Anbefalte innlegg

Jeg er førstegangsfødende og har lest mye positivt om det å føde i vann. Kan veldig gjerne tenke meg det hvis det blir mulighet for det. Ser for meg at det må være veldig behagelig å føde på den måten.

Jeg lurer derfor på om noen vil dele sin erfaring om dette? Både i positiv og negativ retning. :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141779013-f%C3%B8dsel-i-vann-erfaringer-noen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Da jeg fikk nummer en satt jeg i badekaret store deler av åpningsfasen, men på runn av at riene ble svakere, måtte jeg dessverre gå ut av vannet. Da jeg fikk nummer to, var jeg så heldig at jeg fikk være i badekaret hele veien. Satser på at nummer tre også får komme til verden i vann.

Jeg opplevde at vannet ga god smertelindring. Hadde styrtfødsel med nummer to, så riene var infernalsk vonde. Vannet hjalp meg med å beholde roen og det var deilig å slippe trykk mot kroppen. Jeg satt i skredderstilling helt fram til jeg fikk pressrier, da flyttet jeg over i knestående. Da babyen kom tok jordmor i mot og la henne på ryggen min. En veldig fin fødsel.

Jeg har ikke noe negativt å si om fødsel i vann og anbefaler det på det varmeste.

Jeg fødte i vann på Føderiket i Oslo, en skjønn liten fødestue. I tillegg fikk jeg akupunktur: nåler i ryggen, føttene og hodet som satt på i flere timer. Jeg kom til fødestua kl 23, sov mellom riene frem til det ble skikkelig vondt kl 1. Da vekket vi jordmor, og hun undersøkte meg, 5 cm åpning, og tappet vann i badekaret. Jeg var i badekaret det meste av tiden frem til den skjønne lille gutten ble født kl 5 om morgenen.

Jeg var ute av badekaret et par ganger, og da merket jeg hvor utrolig god smertelindring vannet hadde. Det er selvfølgelig det aller viktigste. I tillegg fikk jeg bare en liten rift, og var helt fin en uke etter fødselen. Dessuten var det utrolig kult å oppleve sammen med pappaen, som holdt det ene kneet mitt på slutten mens jeg presset. Han fikk se alt mens babyen kom ut, men vannet gjorde at han ikke så noe annet så veldig tydelig. Det var forresten veldig dempet belysning i rommet, som også er en grunn til det. Men det var en flott opplevelse, og det var kjempefint å ligge i badekaret noen minutter med den skjønne gutten som jordmor la opp til meg mens vi ventet på at navlestrengen skulle slutte å pulsere...

I det hele tatt en flott opplevelse, sikkert vel så mye takket være de fantastiske jordmødrene på Føderiket som badekaret...

Lykke til med fødsel - håper det blir en god opplevelse!

Annonse

Anbefales på det sterkeste... Har født i vann ved en av barna mine, og har ytret ønske om dette denne gangen også... Trengte ingen annen smertelindring enn vann og fare for rifter er mindre...

Hvis du får muligheten, grip den!

• 2 uker senere...

Jeg er også nyskjerrig på dette med vannfødsel. Jeg revnet en del ved forrige fødsel, som altså ikke var i vann. Er det slik at sjansen for å revne er mindre i vann? For da har jeg veldig lyst til å prøve det denne gangen. Men hva med all gøsje som kommer ut, Blir det ikke ekkelt og blodig vann etterhvert? Og hva om man plutselig bæsjer, flyter det rundt i vannet da? Hehe uff..... jordmor er jo sikkert vannt til alt mulig, men jeg har ikke så lyst at mannen min skal se alt det gøsje. Men alt for å ikke revne som sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...