Gå til innhold

ut på tur med barn under 6mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har planer om på reise en uke til hellas i september, sammen med et vennepar og vår da ca 2-3 mnd gamle baby.

Noen som har gjort dette før?

Noe viktig vi bør tenke på før vi eventuelt bestiller oss denne reisen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt dytt

Skrevet

Jeg vet at mamma reiste til mallorca me lillesøster når hun var 2 mnd. Det gikk jo fint d :) Men hun hadde hatt barn fra før da... så var liksom ikke helt ny i spille... Har du barn fra før? Jeg har jo lest at det er lettere å reise me en baby enn en 2 åring liksom ;) Er vel bare å planlegge godt, evt snakke med lege/jormor om tankene dine, og om det er noe spesielt du bør tenke på med tanke på barnet :)

Lykke til

Skrevet

Hvis det er din førstefødte tror jeg at jeg ville tenkt meg godt om før reisen ble bestilt og fastlåst, for for å si det sånn; jeg var IKKE klar for noen sydentur med jenta mi såpass fort etter fødsel ihvertfall:p

Det var mye nytt, amminga gikk ikke på skinner akkurat og mange våkenetter- glad jeg ikke måtte stresse med pakking og flyreise/ lang tur til varmen samtidig! Men såklart, kan jo hende at du vil føle det helt annerledes, så dette er sannelig ikke lett å si noe om på forhånd!

Skrevet

takk for svar. skal til jordmor til torsdag så får høre litt med ho da.... er min første fødte ja...

Skrevet

Jeg var ganske avslappet og tror det kanskje hadde gått ok for min del. 2 mnd var nok for tidlig, men kanskje ved tre mnd? Desto lengre du kan vente med å dra desto bedre tror jeg det er:

1. Du blir tryggere på rollen din som mamma og takler flere situasjoner (lengre tid på å få amming på skinner og blir generelt mindre stresset)

2. Det er ikke så varmt der nede (altså desto lengre ut på høsten du kommer). De små blir lett dehydrert så pass på at dere kommer et sted som er bra (air condition og ok standard på hoiellet). Ta med morsmelkerstatning og spe på med kokt vann i sterile flasker om du synes hun begynner å bli slapp. Det er grusomt å bli redd for dehydrering på de små (selvopplevd)

Vi skal prøve å komme oss avgårde til Rhodos allerede etter 4-6 uker denne gangen. Føler det er for tidlig, men min far blir 70 år og foreldrene mine har gullbryllup (foreldrene spanderer på meg og søsken med familier). Reisen var derfor planlagt før vi ble gravide - så vi får bare prøve. Men har sagt til familien min at selv om jeg er 2. gangs så drar jeg bare om det føles ok. Dvs får vi det ikke til så får det bare bli sånn (altså pengene er tapt).

Ville ha bestilt med mulighet for å avbestille om jeg var deg.- Da står du litt friere og kan backe ut om du skulle føle det helt feil å dra når det nærmer seg. Folk takler den første tiden på forskjellig måte, og det er vanskelig å spå på forhånd =O)

Ps dersom de du skal dra med ikke har barn så husk på at det KAN være litt problematisk til tider. De som ikke har barn har nok ikke samme forståelse for at du plutselig trenger å amme eller at dere prøver å få på plass rutiner som gjør alt lettere. Sikkert lurt å snakke om det på forhånd sånn at dere kan kjøre litt ulikt løp - ellers er det lett at man kanskje blir litt irriterte på hverandre =O)

He he en digresjon: et vennepar av oss ville spise middag med oss tre uker etter fødsel (enten hjemme hos oss eller de). Vi sa ja og tenkte at det ble koselig. Etterhvert så utviklet denne middagen seg til å bli bestilling av bord for 10 stk på Fridays på Aker Brygge en lørdags kveld... Ehhh... Ikke akkurat noe man er klar for med en 3 uker gammel baby (støy, mange mennesker som er festklare osv). Jeg var dødsliten etter fødselen så det endte selvsagt opp med at alle andre møttes mens vi var hjemme.Det er verdens beste venner altså. Men som sagt så er det ikke så lett å sette seg inn i en ny situasjon når man ikke har barn selv. De synes vi var supertrege som ikkie kom... Har tenkt til å minne de på det når de får barn selv... Hi hi!

Skrevet

Vi reiste ril Mallocra når mellomste var 2 mnd, og det gikk kjempe fint:)

Eldste var da 2 år, og vi hadde ingen problemer, men det var ikke så varmt den perioden (som en god norsk sommer), jeg full ammet og hadde alltid maten tilgjengelig...

Kosa oss masse, men det kommer jo helt ann på deg og den lille... At amming fungerer, eller gått over til flasker (blir litt mer pes med sterilisering av flasker o.l...)

Men det meste går hvis man bare instiller seg på det, men ikke la deg press til noe du ikke er klar for:) Se det ann...:)

Skrevet

Jeg har lest at øret ikke er ferdig utviklet når de er så små som 2-3 mnd. Trykket i flykabinen kan vist nok skade hørselen dersom man er uheldig. Jeg ble anbefalt å vente til jenta var 6 mnd men å fly, eller var det 4 mnd? Uansett, greit å vite også vurderer man jo selv om dette er noe man skal bry seg om eller ikke. Det kommer helt sikkert til å komme masse kommentarer om at det har gått greit med mange, men nok en gang det er jo opp til en hver. (Merk at jeg skriver KAN skade og om man er UHELDIG.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...