Gå til innhold

Har fått fødeplass på rikshospitalet, men nå angrer jeg litt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan dele deres erfaring?

Fødte på Ullevål sist, og bodde på hotellet. Det var jo kjempedeilig, ingen forstyrrelser, bare oss tre som koste oss. Trengte vi hjelp til noe, ringte vi bare etter jordmødrene.

Denne gangen vil ikke mannen min ha samme mulighet til å være der hele tiden, så vi valgte rikshospitalet etter anbefalinger fra andre. Vi har i tillegg hatt en del oppfølging der nå i begynnelsen av svangerskapet, noe som gjør at det føles naturlig å skulle føde der.

MEN, det er det med barsel som plager meg så voldsomt. Jeg liker å ha det litt privat, og jeg hater å tenke på at jeg må dele rom med noen andre. Dusj, toalett, babygråt, barseltårer, smerter...Alt det der liker jeg å ha for meg selv.

Og hvordan er det med besøk? Kommer besøket inn på rommet da?

Må man på sånn bade-baby-kurs når man ligger på barsel? (Har sett mange filmer hvor de har måttet bade barnet sammen med en sykehusansatt)

Dere synes sikkert jeg bare er dum, men dette plager meg. Nå er det liksom litt sent å søke Ullevål.

Kommer nok til å bli et kort sykehusopphold på meg tror jeg :(

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg ble spurt om jeg ønsket å ha med en sykepleier for å bade barnet. De ser jo i jornalen din at du har en fra før så dette er valgfritt.

De er veldig strenge på visittiden og man får ikke ha mye besøk utenom den, da må du isåfall møte dem på gangen.

Hvis Ullevål har plass så er det ikke for sent å bytte fødeavdeling. Jeg byttet 2 uker før termin på min første.

Skrevet

På Ullevål badet vi ikke babyen i det hele tatt, fikk beskjed om å gjerne vente 1-2 uker tror jeg. Rart. Bare sånn apropos ;)

HI

Skrevet

Jeg fikk min første på Ullevål og der fikk vi "badekurs" dagen etter fødsel.

Skrevet

Noen som vil dele erfaringen med å ligge på barsel på riksen?

Har de mange enerom egentlig?

Skrevet

Jeg kjenner to som fikk barn på riksen og de måtte ikke ha badekurs for ingen av dem var førstegangs. Hun ene var der en drøy uke og hadde enerom, men så hadde hun en del komplikasjoner og da blir man jo prioritert. Hun andre var der under spesielle omstendigheter og var tilsammen på barsel tre timer (hennes andre barn var innlagt på en annen avdeling samtidig og naturlig nok var hun mest der).

Men bra barsel eller ikke, begge var superfornøyde med føden da!

Annonse

Skrevet

Du ble sikkert bare utsatt for en gammeldags barnepleier, HI. Før i verden trodde folk at det var "farlig" å vaske navlen før stumpen datt av.

Skrevet

Så rart. Jeg har født mine på Ullevål og alle tra ahr blitt badet under et halvt døgn etter at de kom (alle er født på kveld/natt).

På den første hadde vi "badekurs" og vi ble spurt om vi ville ha med en pleier med de to andre.

Skrevet

kakledama: på hotellet viste de bare en film om stell - for de som hadde lyst. Vi valgte heller å se den på nettet når vi kom hjem.

Skrevet

Å føde på Riksen er som å kjøre Rolls Royce!

De har endel ene- og familierom på Riksen, men de er gjerne forbeholdt mødre med alvorlige komplikasjoner, tvillinger, eller familier som kommer langveis fra (de er tross alt landets spesialsykehus for alvorlige tilstander).

Uansett; jeg var storfornøyd med Rikshospitalet!

Skrevet

Jeg har født på Riksen og er kjempefornøyd. Det er stort sett bare tomannsrom på barsel og de to familierommene er forbeholdt foreldre med baby innlagt på nyfødtavdeling og de som har født på mykenheten. Besøket kan komme på rommet eller dere kan sette dere ute i sittegruppen eller nede på caféen. Det er ingen kurs eller annet du må følge på barsel. Det er fysioterapi to ganger i uken, helt frivillig, hvor du lærer om knipeøvelser og slikt, men det kan du jo fra før. Utover det må du selv spørre en ansatt hvis du vil ha hjelp til noe, så det er ikke noe mas. Synes alle var kjempeflinke og kommer definitivt til å velge Riksen igjen.

Skrevet

Rolls Royce høres bra ut :)

Men hvordan opplevdes det å dele rom?

Skrevet

Jeg var på riksen med min første. Syns det var slitsomt å dele rom, aldri fred å få. Å pappan kunne ikke være der når han ville.. Kun i besøkstiden å da hadde hun på andre siden av gardina også besøk så ble lite ro på oss tre.. Så denne gangen søkte jeg føderiket.

Annonse

Skrevet

Æsj, det er det jeg er litt redd for -aldri fred å få. Eller omvendt, at det er min baby som gråter hele natta og plager livet av naboen. På nettsiden til riksen står det at far kan være der hele tiden utenom siestaen, stemmer ikke dette?

På hotellet tok mannen min babyen min hvis hun gråt. De ble veldig knyttet allerede de første dagene. Mister man ikke litt av denne opplevelsen når man ligger på barsel?

Ikke for å virke sytete og klagete, jeg bare lurer ;) For det er jo mest vanlig å ligge på barsel rundt omkring i norge..

Skrevet

hehe, hadde ikke ment å skrive babyen _min_ i det forrige innlegget. Går bare litt fort i svingen her ;)

Skrevet

Pappan kan være der hele tiden utenom siestaen (hvis dere har familierom kan han være der uansett). Mannen min dro ikke hjem i siestaen likevel, vi bare gikk ned i caféen og satte oss der.

Jeg lå bare en natt på tomannsrom, og det var jo slitsomt, men det går det også. For min del, pga risikosvangerskap, ville jeg aldri få ligge på barselhotell på f.eks. Ullevål eller Ahus uansett og i allefall ikke føde på Føderiket, så siden jeg først må ligge på barsel så syntes jeg Riksen var det beste valget. Jeg fikk heldigvis familierom de fleste dagene, men ville valgt Riksen uansett.

Skrevet

Jeg har kun positive ting å si om barsel på Riksen.

Lå på 2-mannsrom siden jeg var i god form. Du kan søke eller spørre om du kan få 1-manns rom pga de tingene du nevner. Men som regel er det de som har tatt keisersnitt eller premature barn osv som får det.

Å dele rom gikk helt fint. Det er gardiner i mellom sengene og man får ganske greit privatliv. Deler toalett/bad/stellerom med den som er på rommet. Det skal ikke være så mye visitt inne på rommet, de fleste møter familien sin i gangen der det er sittegrupper. Helt ok det. Er du i god form er det bare å ta seg en tur i kafeen eller noe.

Delte første 2 dagene med en kjempehyggelig 2.gangsfødende som kunne hjelpe meg litt med gode erfaringer osv. Vi snakket sammen og delte og tok veldig hensyn til hverandre.

Hele den ene dagen fikk jeg rommet for meg selv og så kom det enda en hyggelig jente.

Så det kan gå fint å dele altså. Hvis ikke kan du reise hjem etter 24 timer hvis du føler for det.

Skrevet

Gratulerer med fødeplass på Riksen.

Du har all grunn til å være fornøyd.

Jeg fødte på riksen, og fikk familierom, så mannen var der hele tiden. Familien kom inn på rommet i visittiden, og det var ingen som rynket på brynene selv om de var der en god stund etter den var over. Jeg fikk spørsmål om jeg ville ha hjelp til å bade babyen, noe jeg synes var veldig greit i og med at jeg knapt hadde tatt i en baby før jeg fikk min egen. Men siden du har en fra før, får du neppe det.

De som jobber der er veldig hyggelige og omtenksomme, og de passer gjerne på babyen litt dersom du har behov for å hvile litt eller ta en dusj.

Selve fødeavdelingen er også utrolig bra.

Jeg søker definitivt riksen neste gang også.

Skrevet

Man får ikke ha besøk i det hele tatt på barselavdelingen på Rikshospitalet nå. Kun av Far og barn (og heller ikke de mellom kl 14 og 16). Det samme gjelder Bærum. Dette fordi de har funnet ut etter besøksforbudet under svineinfluensaen at mødrene ble mye roligere av å slippe alt besøket, og fikk konsentrere seg om ammingen osv. den korte tiden vi har der. Hvis du skal ha besøk må du gå ned og møte de der isteden. Jeg synes det er kjempedeilig, hadde faktisk gruet meg litt til å føle at vi må ta i mot besøk, og ikke minst andres besøk om man bor på dobbeltrom.

Skrevet

Jeg fødte på Riksen for 5 mnd siden...

Var strålende fornøyd med både fødeavd og barsel.

Jeg havnet på 2 mannsrom (de har noen få enerom for de som av spes grunner trenger det).

Det var ingen andre på rommet det første døgnet... men 2.natta kom det inn ei...

Måtte jo dele bad med henne, men synes ikke det var noe pes.

Og jeg er nok litt som deg tror jeg, jeg orket ikke forholde meg til de andre der, så jeg hentet feks inn matbrettet og spiste på rommet. Lå der i 2 døgn, var førstegangsfødende.

Fikk ikke engang tilbud om å bli vist hvordan man steller baby. Jeg ble for det meste overlatt til meg selv men hadde mulighet for hjelp om jeg ville det.

Skrevet

HI her igjen.

Kom på et spørsmål til.

Hva med smokk? Blir man bannlyst hvis man har det med. Forrige gang fikk jeg anbefalt å ha det med, noe som jeg er sjeleglad for! Men på hotellet var det jo ingen som kom og sa fy-fy. Men det gjør de kanskje på barsel?

Skrevet

Nei, da jeg lå der var det faktisk en av pleierne som anbefalte det. Han hadde et enormt suttebehov og skrek mye hvis han ikke fikk ha noe i munnen.

Skrevet

Jeg har også født på Riksen for halvannet år siden, og synes det var veldig greit der, så jeg skal dit igjen nå som jeg venter nr 2. Delte rom alle 4 dagene (pga haste-KS), men det gikk veldig greit. Hadde besøk på rommet dersom hun jeg delte med var ute, hvis ikke tok vi imot nede ved kafeen. Var midt på sommeren dette så det var veldig stille og rolig der nede også. Vet at de har stengt barsel for besøk av andre enn far+søsken fortsatt siden det fungerte så fint under svineinfluensaen. Så alt annet besøk må tas nede evt. Men det avhenger jo helt av den du deler rom med om det går greit eller ikke. De jeg delte med var også litt private av seg, så det fungerte fint. Skravla litt selvfølgelig, men forhenget mellom sengene var alltid trukket for. Mest slitsomt var det om natta dersom babyen gråt mye.

Skrevet

Jeg har født begge mine på Risken, så jeg har ikke noe å sammenligne med. Men jeg er storfornøyd.

På Risken får man maks tomannsrom på barsel.

Du kan bade barnet selv, da jeg fikk førstemann var jeg jo helt uerfaren og fikk selvsagt hjelp. Med nr 2 gjorde jeg alt selv. ( jeg reiste hjem etter en natt på sykehuset da:-)

Har bare hatt hyggelige jordmødre, og det har blitt noen. Nr 1 gikk over flere skift:-)

Nei, jeg vil si at du bare kan glede deg.

Skrevet

Ser noen skriver at pappaen bare kunne komme i besøkstiden.

Det er feil, de kan ikke sove der, men far og søsken kan være der hele tiden bortsett fra i siestaen som er mellom kl 14 og 16 hvis jeg ikke husker helt feil. (av tiden altså)

Mens besteforeldre og tanter/onkler må forholde seg til besøkstiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...