Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #1 Skrevet 26. april 2010 Ei jeg kjenner fikk for en stund siden 1.8 i lån fra banken til å kjøpe seg leilighet. Hun har ikke jobb (kun stønader), og tilsammen har hun fra før av rundt 150 000 i kredittlån, studielån og diverse andre tullelån. Hun har ikke kausjonist og hun fortalte meg at banken verken hadde spurt henne om å få se lønnslipper eller andre papirer som man vanligvis får beskjed om å vise frem/ta med. Altså, hvordan kan dette være mulig? Og er det i det hele tatt mulig at hun kan klare å betjene dette lånet alene? Jeg er bekymret for hvordan det skal gå, spesielt med tanke på at hun tidligere ikke har vært særlig flink med penger...
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #2 Skrevet 26. april 2010 Hennes økonomi og eventuelle problemer med dette er hennes private sak og ikke noe du trenger å bekymre deg for
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #3 Skrevet 26. april 2010 Det skal ikke være mulig, en hver bank med respekt for seg selv og penger ville ikke lånt ut en slik sum til en person med disse rammene rundt. Enten så lyver hun, eller så har hun jukset med noen papirer.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #4 Skrevet 26. april 2010 Kanskje hun har kausjonist på en god del av beløpet? Eller fått lån igjennom husbanken? Rart hun har fått dette lånet med så mye kredittgjeld? Den ligger da sikkert (?) inn i huslånet nå?! Eller at noen har tatt opp lånet for henne,privatperson, som hun betaler fasttrekk til hver mnd.?!
Miss Misantrop Skrevet 26. april 2010 #5 Skrevet 26. april 2010 Kanskje du burde holde deg til din egen økonomi? Du har strengt talt ikke mere insikt i hennes økonomi en det hun gir deg og det du kan se av skattelistene. Hun er voksen og tar egene valg. Banken behøver du ikke bekymre deg for de har nok sørget for sikkerhet.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #6 Skrevet 26. april 2010 Vel, hun verken lyver eller har jukset med papirene. Hun har selv sagt at både hun og familien hennes er svært overrasket over at hun faktisk har fått dette lånet. Og nei, det er selvfølgelig ikke min sak og jeg har ingenting med hennes økonomi å gjøre. Men dette er et anonymt forum og jeg er litt bekymret for henne, så da ville jeg bare høre andres erfaringer/tanker om å kunne betjene et så høyt lån alene...
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #7 Skrevet 26. april 2010 Nei, gjelden hun hadde fra før er ikke bakt inn i lånet, og hun har ikke kausjonist. Hun har fått lånet i sitt eget navn, og har ansvaret for lånet alene. Banken har nok sikkerhet i leiligheten (da den er helt ny), men jeg er mer bekymret for henne enn for banken. Er dette virkelig forsvarlig av banken? Hun kan jo risikere å havne i økonomisk uføre av dette dersom hun ikke klarer å betjene lånet og da er det egentlig i mine øyne like mye banken sin feil som hennes, da de kanskje burde se at dette kanskje er et lån som egentlig er laaangt over det hun kan klare å betjene......? HI
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #8 Skrevet 26. april 2010 Jeg tror ikke du har alle fakta på bordet her HI. Enn bank vil ikke gi et så høyt lån til noen som ikke har fast inntekt, uten kausjonist og med kredittgjeld!
Gjest Skrevet 26. april 2010 #9 Skrevet 26. april 2010 Hvis alt det du forteller faktisk stemmer (noe det neppe gjør, jeg tror venninna di ikke vil fortelle deg hele historien) er det helt klart uforsvarlig høyt lån til en uten mulighet til å betjene lånet og venninna di ville hatt en sterk sak mot banken hvis ting skar seg - ergo tviler jeg på at hun har fortalt deg alt. For alt hva du vet har hun en hemmelig elsker som er kausjonist, he he.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #10 Skrevet 26. april 2010 Banken har i alle fall gjort det i dette tilfellet. Banken vet jo selvsagt ikke om gjelden hun hadde fra før, hun fikk jo, som sagt tidligere, ikke spørsmål om dette fra banken (hun fortalte jo selvfølgelig ikke om dette uoppfordret, hun ønsket jo dette lånet..). Alle fakta er på bordet, tro det eller ei. Det er derfor jeg er så bekymret. HI
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #11 Skrevet 26. april 2010 Jeg er alenemor og har huslån på 2,1 mill. Har ingen jobb men er student i tillegg, så har også en del studielån. Har utbetalt ca 26 000 i mnd med studielån, os,barnetrygd og bidrag. Betaler både renter til jeg er ferdig å studere, 5000 kr i mnd i renter. Spørst om det går bra når jeg skal begynne å jobbe og betale avdrag og studielånet tilbake. Men pytt pytt, får selge huset om det ikke går eller finne en rik mann før den tid:)
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #13 Skrevet 26. april 2010 Jepp, der slo nok Fru lut spikern på hode.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #14 Skrevet 26. april 2010 Jeg er nok ikke snurt Sug Lut, jeg har hus og lån selv, som jeg og sambo fint klarer å håndtere. Dersom du mener at det er grunn til å være sjalu på den situasjonen hun befinner seg i dag, ja da er du enda dummere enn jeg trodde fra før. Hvorfor kan man ikke være bekymret for andres ve og vel uten at det alltid skal ligge noe mer bak? HI (får du forresten noe ut av å spy ut sarkastiske kommentarer på alle innleggene her inne?)
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #15 Skrevet 26. april 2010 Jeg er i allefall helt enig med Sug Lut. Det lukter vondt av innlegget ditt. Legg deg ikke opp i andres økonomi.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #16 Skrevet 26. april 2010 Ja jeg stilte dette spørsmålet på et anonymt forum for å være ond. God natt!
Miss Honey Skrevet 27. april 2010 #17 Skrevet 27. april 2010 Er det meg du snakker om?! Har følelsen av at det er meg det er snakk om og i så fall så overdriver du veldig.. Jeg fikk 1,8 i lån, men selv om jeg ikke skal tilbake i jobb fordi jeg skal studere neste år, hadde jeg jobb før jeg ble gravid og får foreldrepenger for det. Jeg har et studielån på ca 150 000 (men hvordan vet du det?) Dette har jeg betalt ned så mye jeg kan hver mnd og jeg har rentefritak fordi jeg er ealenemor, så ingen fare med det lånet.. Men jeg har INGEN kredittlån Og jeg HAR kausjonist. min mor. Hadde ALDRI gått uten henne. Grunnen til at jeg føler det er snakk om meg er fordi jeg trengte ikke vise fram noen papirer på hva jeg får hver mnd. Jeg sa bare sånn ca, og banken regnet ut hva jeg hadde råd til. 7600 betaler jeg på lånet i mnd, da betaler jeg både fradrag og rente. Sinnsykt frekt å si at jeg ikke er flink med penger for det har jeg alltid vært. Går aldri ut og shopper og bruker penger på unødvendige ting. Før jeg kjøpte leiligheten, brukte jeg alt jeg hadde til overs for å betale ned på studielån.. Så nå kan du bare si hvem du er HI..
Miss Honey Skrevet 27. april 2010 #18 Skrevet 27. april 2010 Og selv om de ikke trengte papirer, lønnslipper osv, så tar de jo kredittsjekk før de innvilger et lån! Det gjør de på alle uansett! Hvem faen er du? Enig med sug lut. Du er ikke bekymret, du er snurt..
Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #19 Skrevet 27. april 2010 Oj, her er det en HI som svetter etterhvert som hun forstår hva hun har gjort, gitt. Lagt ut hele sin venninnes økonomi på nett og i tillegg fått motbør gjennom hele tråden, og så bli avslørt? Så mye for å tenke før man taster.
Miss Honey Skrevet 27. april 2010 #20 Skrevet 27. april 2010 For å si det sånn, har hu skrevet mye som ikke stemmer, og hun overdriver mye, sikkert for å få flere svar.. Men jeg kan ikke forstå at det kan gjelde noen andre enn meg heller. Så pass Mye ligner det min historie..
Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #21 Skrevet 27. april 2010 Jeg er ikke HI, og har ingen formening om HI er snurt eller bekymret, men det finnes en tredje grunn til å lure på dette: Nysgjerrighet. Og ikke for å grave i andres privatliv, men kanskje fordi man selv vurderer å kjøpe hus? Mannen min og jeg fikk for noen år tilbake en maxpris fra banken når vi skulle kjøpe leilighet: 1,7 mill. Da hadde vi begge fast inntekt på over 300.000 hver. Vi reagerte på at det virket som om mange rundt oss hadde mye dyrere boliger, og lurte på om folk fikk hjelp fra foreldrene sine eller om vi hadde en dårlig bank eller hva det kunne være. Jeg synes også det er rart at en uten inntekt kan få et lån på 1,8 mill med mindre hun eier en bolig fra før? Det må da være lov å lure på dette uten at det trenger å bunne i misunnelse? Er det noe vi andre gjør feil siden vi får så mye mindre?
Miss Honey Skrevet 27. april 2010 #22 Skrevet 27. april 2010 Se hva jeg har svart så får du svar på hvordan det går an. Jeg er nemlig veldig sikker på at det gjelder meg. Og jeg kommer til å dytte på denne tråden til HI ser at hun har driti seg ut.. Og for å gjøre det klart: Hun lyger om at jeg ikke har kausjonist. jeg har gjort det veldig klart for alle som spør at jeg ikke hadde klart det uten mamma..
Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #23 Skrevet 27. april 2010 Du lever ikke på nav.. Sier ikke at dette gjelder deg hi, men mange andre jeg kjenner.
Gjest Morn du Skrevet 27. april 2010 #24 Skrevet 27. april 2010 Som du selv skriver, har hi skrevet mye som ikke stemmer. Kanskje det er fordi det ikke er deg det er snakk om? Overdriver mye for å flere svar som anonym, eh.... Hva er vitsen med det da? Er sikkert fler enn deg i Norge som har 1,8 mill i lån uten jobb, og alenemor. Alt dreier seg ikke om deg, hele tiden!
NormaJean Skrevet 27. april 2010 #25 Skrevet 27. april 2010 Det kan jo være at HI snakker om noen andre enn deg? Men fint at du har fått lån, selv blir jeg litt nysgjerrig hvilken bank du har;) ? Vi skal kjøpe hus og banken er plutselig vanskelige med å gi oss det vi trenger. Selv om det er godt innenfor hva vi kan tåle økonomisk! Så vi vurderer å bytte bank.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå