Ranveig R Skrevet 26. april 2010 #1 Skrevet 26. april 2010 Altså stå med samla bein og sprette opp så begge beina er i lufta samtidig? (Haha, morsomt å definere ordet "hoppe" her). Lille er snart 2 1/2 og har akkurat klart det. Eg veit ho er sein motorisk, men lurar litt på kva som er normalen her.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 26. april 2010 #2 Skrevet 26. april 2010 Vesla er 2år og snart 8 mnd, mener å husker at jeg har sett henne gjøre det ett par ganger, så hun var vel rundt 2,5år.. hun har ikke vært noe spessielt sen motorisk hvertfall, vi har hvertfall aldri fått besjed om det.
Gjest Skrevet 26. april 2010 #3 Skrevet 26. april 2010 Det var før et par mnd før 2 år ihvertfall, husker ikke nøyaktig når. 2,5 år hinket han 2 hink:)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. april 2010 #4 Skrevet 26. april 2010 hmm..jenta mi på 1,5 år øver noe veldig på hopping om dagen, og av og til letter hun med begge beina samtidig- men bare noen få mm foreløpig da;)
Anne-B. Skrevet 26. april 2010 #5 Skrevet 26. april 2010 Ca 1 år og et par mnd. Hun er sterk i kroppen og har hatt ganske god motorisk kontroll.
Ranveig R Skrevet 26. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 26. april 2010 Lykkeli&gla - det høyrest akkurat ut som jenta vår. Ho er sååå søt, der ho bøyer knærne så rompa nesten tar nedi bakken, og strekker seg ut men alt for sakte, og eine foten lettar først, landar, og så lettar den andre foten og så ramlar ho over ende og skrattler Men eit par gongar har det vore ein millimeter eller to klaring med begge bein. Utruleg morsomt å sjå på!
Gjest Skrevet 26. april 2010 #7 Skrevet 26. april 2010 Gutten vår var 20 mnd gammel og det mente fysioterapauten at var ganske tidlig (men ikke oppsiktsvekkende tidlig heller).
Ranveig R Skrevet 26. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 26. april 2010 Ah, greitt med litt info frå fagfolk ) Så om ein er ganske tidleg ved 20 mnd, så kanskje snitt ligg på 22-24 mnd? Vill gjetting her, men det stemmer for så vidt over eins med at lille er vurdert til ca 6 mnd forsinka grovmotorisk.
yasmina Skrevet 27. april 2010 #9 Skrevet 27. april 2010 minste var vel bare 14 mnd ca, mellomste var rett over 2 og eldste aner jeg ikke
Gjest Skrevet 27. april 2010 #10 Skrevet 27. april 2010 Mini har nesten nettopp begynt tror jeg.. han er litt over 2 år... så rundt 2 år begynte han vil jeg tro.
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 27. april 2010 #11 Skrevet 27. april 2010 Jeg spurte fysioterapauten om hopping da vi var med småen. Han sa 2år+ bør de kunne hoppe med samla bein. Men så sa han også at barn i dag var tregere motorisk enn tidligere så det meste forskyves litt. Hinke "skal" de kunne ved 5års alderen, mens for noen år siden var det 4år. Minsta vår på 16mnd(som forøvrig er ganske tidlig motorisk) har den siste tiden begynt øve seg på å hoppe. Men hun kommer ikke opp i lufta. Hun tar sats og prøver og er så fornøyd selv om hun ikke klarer komme opp i lufta. Hun kommer bare opp på tær.
Helann og lillebror Skrevet 27. april 2010 #12 Skrevet 27. april 2010 En måneds tid før hun ble 2 år. Da hadde hun øvd seg lenge uten å klare å lette...
Guttemamma75 Skrevet 27. april 2010 #13 Skrevet 27. april 2010 Min har klart det en mnds tid og var da 21 mnd når han først klarte det. Nå går det ikke an å gå tur lengre uten masse hopping og dansing.. Han synes det er kjempemorsomt og spesielt morsomt er det å hoppe ned fra litt høyde - han får hoppe fra siste trinnet i trappa når vi holder han i begge hendene - det er stas det!! Tror vi må ta oss en tur i bassenget snart for jeg mistenker sterkt at han vil hoppe ut i bassenget også om han får prøve det! (har gått på babysvømming lenge og har lært å dykke under vann bare så det er sagt)
Tante Gustava Skrevet 27. april 2010 #14 Skrevet 27. april 2010 Akkurat fått det til nå. Det vil si, han har lenge prøvd. Utrolig morsomt syn der han forsøkte å hoppe, men ikke fikk det til. Mange varianter for å si det mildt. Hehe Men som sagt, nå har han fått hoppe en del på trampolina til naboen, så nå for noen dager siden så jeg at jeg greide å hoppe ordentlig, dvs med begge beina samtidig i lufta på en kontrollert måte, også på gulvet. Han er forresten 2 år om 2 uker, men alltid vært tidlig med sånne ting. Var sen med språket da, så de er forskjellige.
lille sprelle Skrevet 27. april 2010 #15 Skrevet 27. april 2010 Datteren min er 2 år og 1 mnd og her går det i "hestetraveen" fremdeles. Jeg tror hun kan klare det, men hun er litt forsiktig av seg - dvs. hun vurderer før hun gjør ting som regel og jeg tror det derfor er litt skummelt enda. (hun klatret til toppen av en stige, men det var først etter at hun forsikret seg om at en av oss sto bak henne hele veien og passet på f.eks. - det var i fjor en gang)
MathildeC Skrevet 27. april 2010 #16 Skrevet 27. april 2010 Tja, hun gjør det litt nå, men tror det er mest i det siste. Ellers har hun hoppet mer ujevnt, med en fot først om du skjønner. Hun er 2 år og 9 mnd nå, og begynte vel å "hoppe" da hun var rundt 2,5. Vår jente er nok litt sen motorisk når jeg sammenlikner med hennes jevnaldrende. Men hun kommer etter! Og er veldig sterk i språk da, så jeg kan skryte av noe annet, he he.
Jentemammaen Skrevet 27. april 2010 #17 Skrevet 27. april 2010 ca 20 mnd. Da var det skikkelig hopp, opp i luften. Begynte å øve noen mnd før...
Marius og Jonas! Skrevet 27. april 2010 #18 Skrevet 27. april 2010 Gutten min var tidlig ute med hopping, han var ca 15 mnd gammel.
Gjest 5 andre Skrevet 27. april 2010 #19 Skrevet 27. april 2010 De forventer at barn skal begynne med en form for hopping (ikke samlede ben) når de er rundt 2 år. Jenta vår på 2 år og 5 mnd har hoppet med samlede ben i ca, 1 mnd. Hun er ikke spesielt sen motorisk, men har gjort det meste når man gjennomsnittlig regner med at det skal klares.
BlåBlå Skrevet 27. april 2010 #20 Skrevet 27. april 2010 Ltt før han ble 2 år. De øvde på det i bhg, og hadde en sang med "se jeg kan hoppe..."
RødRev Skrevet 27. april 2010 #21 Skrevet 27. april 2010 Småen har akkurat begynt å mestre det skikkelig, er 2 år og 3 mnd. Men har øvd på det i omtrent siden januar/februar, tror jeg.. Det blir i alle fall spurt om det på 2-årskontrollen, så jeg vil tro det er ganske vanlig rundt 2 år da...?
Ranveig R Skrevet 27. april 2010 Forfatter #22 Skrevet 27. april 2010 Takk for svar alle saman. Då ser det altså ut til at dei fleste kan det ved ca 2 år, nokre er litt seinare og nokre er noko tidlegare. Eg må berre presisere at eg ikkje er bekymra for jenta vår pga sein hopping, jenta (og motorikken) har blitt grundig undersøkt fleire gongar dei siste 18 mnd og dei har bestemt seg for at ho er litt forsinka, men ein "normal variant" )
bønni Skrevet 27. april 2010 #23 Skrevet 27. april 2010 Morsom tråd å lese for denne krye hønemoren til en "tidlighopper" ;-) Gutten min begynte å hoppe med begge beina da han var 14-15 mndr, det tok en måneds tid før han fikk skikkelig dreisen på det, men da var det bare hopping som gjaldt hele tiden :-D Nå har det dabbet av litt, for det er godt innøvd. Han er halvannet nå. Så da er gutten min tidlig ute med EN ting - han er ellers vidunderlig gjennomsnittlig i utviklingen sin - om enn skrekkelig talentløs på puttebokser og pusleleker, haha.
Gjest Skrevet 27. april 2010 #24 Skrevet 27. april 2010 Min gutt er 22 mnd nå og har hoppet med samlede ben i ca 2-3 mnd nå tenker jeg, men hoppet fra han var 13-14 mnd med men da ikke lettet med begge bena samtidig. Nå hopper han masse og utrolig imponert over hvor høyt han kan hoppe:-) Han er tidlig motorisk, men gjennomsnittlig på språk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå