Gå til innhold

Hvorfor finnes ikke "Eldre Mødre"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva med unge foreldre med stabil økonomi, godt nettverk og trygghet da? Er det så ille, eller ser du ting kun utifra alder?.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi eldre mødre er GØRR KJEDELIGE vel...zzzzzzz...

Skrevet

Du vil også bli eldre en dag, vesla, og fortsatt være mor :-)

Skrevet

Det jeg kunne likt å se, var en serie om enkelte av dib-mødrene!

Nevner: hun som gråt i frykt for sebratrusemannen, hun med en sambo som rotet vekk en/to uregistrerte/registerte biler (særlig hun!), hun som serverte 5-rettes med bl.a. brenneslesuppe og hyllebærsaft i barneselskap, hun som vurderte å klage på at eggene var utgått på dato ETTER utløpsdatoen, osv..

Ser ikke for meg annet enn at det hadde blitt fantastisk underholdning!

Skrevet

Jepp, enig med Nimela.

Og forresten tror jeg ikke det er kjedelig med eldre mødre. Selvsagt ville det bli glimrende TV om noen tok seg tid til å filme meg. Jeg er 39, men har da virkelig massevis av ting i livet mitt som kan være interessant.

Ja, nå er jeg jo alenemor, men vent litt: jeg forsørger meg selv! Jøss, erre mulig! Og de har ikke alle samme far - likevel går jeg ikke på trygd, jeg har bare hatt mer enn én samboer.

Derfor har jeg en spennende jobbhverdag, den kan de jo dokumentere, og akkurat nå er det ekstra spennende på jobb med en konflikt med sjefen som bryter diverse regler og må møte meg og min tillitsvalgte til et heller eksplosivt møte. Det blir vel action vel!

Og eksmannen har greier på gang, juger en del og er umulig å samarbeide med: det er spennende. TV kan bli med inn til samarbeidsmøtene vår hos FVK! der er det action skal du tro!

Og så har jo ungene en masse festlig for seg, på kulturskolen og skolen og i barnehagen, der får vi se hvor begavete og morsomme og sjarmerende de er. Tipper dere alle har kjempelyst til å se dem!

(Og for øvrig vil jeg spy av en del kjepphøye bimmere med deres innbitte fordommer. Alendemødre kan også ha embedseksamen!)

Skrevet

Det finnes sikkert flust av eldre mødre som ville vært villige til å drite seg ut offentlig for littt berømmelse. Men tittelen på programmet ville ikke vært særlig fengende. Ikke minst fordi det bare er her at "eldre mødre" betyr damer som har fått babyer sent i livet. For resten av befolkningen betyr det mødre som er kommet litt oppi åra, og barna er gjerne tenåringer eller i tjue-åra. Og da ville jo livene til barna vært mye mer interessante enn mødrenes, ikke sant?

Skrevet

Veit du, eg trur det hadde vært like "underholdende" som unge mødre.

Ein må hugse på at av alle unge mødre som melder seg på i serien, så plukker selvfølgeleg produsentene ut dei som er mest "skakkøyrt" fordi det lager best tv. Og det finnes omtrent like mange (desverre) skakkøyrte eldre mødre. (om enn i andre varianter)

Skrevet

Det måtte nu isåfall vært (nybakte) mødre 50 +?

Skrevet

Jeg leste faktisk en artikkel om dette for en stund tilbake.

Jeg forsto det slik at "Unge mødre" er et dansk konsept(?), og at den opprinnelige tanken bak programmet var å vise en gruppe mennesker som på en måte er litt "stigmatisert" i dagens samfunn. Det å få barn når man er under 20 år er langt vanligere i det man kan kalle de "lavere" sosiale klasser (altså de med lav utdanning, lav kulturell kapital og lav inntekt). Kvinner som får barn når de er i slutten av 30-åra er ikke på samme måtre stigmatisert ettersom dette er vanlig blandt den ressurssterke delen av befolkningen (altså de med høy utdannelse og god inntekt).

Mange kritiserte programmet for å ha det morsomt på en "svak" gruppes bekostning, og at programmet var uttrykk for en slags arroganse fra middelklassen mot arbeiderklassen (dette begrepet passer ikke helt inn i Norge, men dere skjønner hva jeg mener), og at målet bare var å tilfredsstille middelklassens opplevelse av egen overlegenhet.

Programmet ble også kritisert for å velge ut deltagere som ikke var representative for gruppen, og at dette forsterket stigmaet, ettersom det ofte er en bestemt type mennesker som velger å melde seg på et realityshow.

Skrevet

Jeg har forøvrig aldri sett programmet så jeg aner ikke om det virkelig er slik.

Skrevet

fordi mødrene som er over grensen til å kalles eldre enten har vett nok i hodet til å ikke vise sine liv på tv. og de som hadde valgt å trykke trynet på skjermen enten hadde gjort alt for å vise hvor perfekte de er ellers hadde vert av typen som ikke brydde seg om hva de viste og det ville igrunnen blitt det samme som unge mødre. som i de fleste tilfeller er fantastiske mødre men det programmet velger enten å ta ed noen uten hjerne eller forsøker å få dem til å fremstå som uten hjerne. hvilket er dumt da det øker myten om at unge mødre er dårlige mødre når sanheten er at en engasjert mor er like god ung som "gammel"

hilsen en tidligere ung mor som nå kategoriseres som gammel mor.

Skrevet

Spørs om ikke det hadde blitt et kjedelig program...

Ser at diskusjonene eldre vs yngre dukker opp igjen.

Og vil bare legge til for de yngre som klager sånn på oss som er eldre.

Forskjellen er at vi har vært der dere er, men dere har ikke vært her hvor vi er..... ennå.

Er redd noen må spise utsagnene sine langsomt når de blir 40+.

Skrevet

Jeg er 33 og snart tobarnsmor. Har et liv preget av rutiner så det ville nok blitt kjedelig å se på i lengden. Så er det vel begrenset hvor morsomt det er å se henting/levering i barnehage, skynde seg på jobb, planlegge innkjøp, lage middag, treffe venner/familie, være med på aktiviteter, leke med og være sammen med barna. Ikke kommer jeg til å forlove meg på Egon og bryte forlovelsen i neste program. Det er begrenset hvor morsomt det ville vært å se på TV. Men det finnes en del mødre (voksne) som får meg til å trekke på smilebåndet eller rynke panna i oppgitt frustrasjon og de ville nok fått en del pepper på TV.

"Voksne" mødre som ikke gidder bli med ungene ut og leke, nyskilte mødre som skal finne seg kjæreste på internet eller på byen, mødre som aldri gidder delta på dugnader/felles aktiviteter. Røykende, feite, stygge mødre. Ja de finnes i alle aldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...