Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #1 Skrevet 26. april 2010 Jeg har søkt tidlig opptak pga oppsigelsestid i jobben. Men det jeg stusser over er at det står at for å komme inn på tidlig opptak må man være i den delen med høyest karakterer av søkerne. Jeg er veldig usikker på hva snittet mitt er siden den gamle skolen min regnet snittet mitt til å være høyere enn det jeg klarer å regne med til selv. Men uansett, hvis jeg ikke har høyt nok snitt til å komme inn på førstevalget mitt i tidlig opptak, mister jeg da muligheten til å få skoleplass på den skolen da? Selv om snittet mitt er høyt nok til å komme inn men at jeg havner blant den halvparten som har lavere snitt enn den halvparten med høyest snitt. DVs at hadde jeg søkt vanlig frist så hadde jeg fått plass på førstevalget, fordi jeg er innenfor snittet, men siden jeg søker tidlig opptak så får jeg kanskje ikke plass på den skolen, men får da heller tilbud om plass på andre valget? Jeg vil jo helst inn på førstevalget. Noen som skjønner hva jeg mener?
sånn ca Skrevet 26. april 2010 #2 Skrevet 26. april 2010 Står på denne siden: http://www.samordnaopptak.no/info/soeking_opptak/frister_og_prosedyrer/1_mars/tidlig_opptak/ Hvis grunnene dine for å få tidlig opptak blir underkjent, eller hvis du ikke har poeng nok, blir søknaden overført til hovedopptaket 20. juli.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #3 Skrevet 26. april 2010 Ok men jeg vet at jeg har nok poeng til å komme inn på tidlig opptak på andrevalget mitt, men det er førstevalget jeg er usikker på. H.I
sånn ca Skrevet 26. april 2010 #4 Skrevet 26. april 2010 Så lenge du ikke sier nei til førstevalget eller kommer inn på noe annet og velger det, så vil du fortsatt være med i søkerunden for vanlig opptak. Hvis du har sendt inn en nettsøknad kan du logge deg inn på sidene dine på samordnaopptak.no, og følge med åssen det går med søkeprosessen der.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #5 Skrevet 26. april 2010 Ok men er det ikke dumt å takke nei til andrevalget i tidlig opptak for så å finne ut at jeg ikke fikk plass på førstevalget i vanlig opptak? da står jeg vel uten studieplass? For man får jo bare tilbud om en plass.
sånn ca Skrevet 26. april 2010 #6 Skrevet 26. april 2010 ja jeg skjønner at den er litt ekkel, man vil gjerne ha en av plassene. Men jeg har ingen gode råd, jeg har prøvd å ringt noen skoler for å høre åssen søkermengeden er i år og evt. i fjor ( ikke alle som har oversikt over årets ennå). Da er det kanskje litt lettere å forutsi hvor stor sjangse du har for å få en av plassene (eller begge for den saks skyld). Vanligvis ordner det seg med en plass, det er mange søkeprosesser må du huske. Men jeg kjenner følelsen:S
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #7 Skrevet 26. april 2010 Ok. Huff da må jeg bare vente å se. Var litt dumt å søke tidlig opptak da kanskje. Men har jo 3 mnd oppsigelse på jobben så hadde egentlig ikke så mye valg. Satse på at den gamle vgs min har regnet riktig da, Er bare så irriterens at jeg ikke kommer frem til samme poengsum. Da hadde jeg følt meg litt tryggere. Men men får jeg tilbud om andre valget eller noen av de andre nedover så takker jeg ja til det. Kan ikke ta sjansen på å ikke få plass bare for å komme inn på førstevalget. Tusen takk for svar forresten
sånn ca Skrevet 26. april 2010 #8 Skrevet 26. april 2010 Er poengsummen du eller din gamle vgs som har høyest poengsum da? Kan jo hende du har glemt alderspoeng eller no? Krysser fingrene for at du får plassen på 1 valget:D
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #9 Skrevet 26. april 2010 Vgs er den som har regnet ut høyest poengsum, og hun dama i tlf var veldig sikker på at hun hadde regnet riktig. Og når jeg skulle regne ut selv når vitnemålet ble lagt ut så kommer jeg ikke frem til samme sum. Men kan hende jeg har fått tilleggspoeng for fordypningsfag, men trodde at dette hadde gått bort jeg da. Jeg har husket alderspoengene, er de som redder meg hihi Får full pott der 8 poeng for det er 2 poeng per år fra jeg er 20, og jeg fyller 25 i sommer. Ja vil gjerne inn på førstevalget. Hørt masse bra om den skolen, dessuten er den veldig liten og bra oppfølgeling, sosialt samvær som består av annent enn fyll og rør, noe som ikke er så interessant lenger.
sånn ca Skrevet 26. april 2010 #10 Skrevet 26. april 2010 Trur du får poeng for fordypningsfagene også, mener jeg fikk det i hvertfall og jeg er jo 25år (så da regner jeg med at du får også). Står litt om det her: http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/ Jeg regner med at du søker ordinær kvote:)
sånn ca Skrevet 26. april 2010 #11 Skrevet 26. april 2010 Litt usikker med det jeg skrev om fordypningsfagene mine, for jeg har tatt noen ekstra fag som fysikk og kjemi senere og de fikk jeg ekstra poeng for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå