lillesøster skal bli storesøster Skrevet 26. april 2010 #1 Skrevet 26. april 2010 sønnen min på 9,5 år fikk ny sykkel i høst, han fikk brukt den kanskje max 1 mnd før snøen kom og den ble pakket vekk. Er 2 uker siden vi hentet syklene frem igjen etter vinteren, sykkelen er da brukt i 1,5 mnd. Sykkelen er helt ramponert, alt er løst, girene virker ikke, dekkene er så slitt som dekkene på min sykkel var etter 4-5 års bruk. Koster sikkert 4-500 kr å få den i stand igjen. Sykkelen han fikk ny/lite brukt for 1,5 år siden er/var også helt oppbrukt, var derfor vi valgte å kjøpe ny i stedet for å bruke like mye penger på å sette den i stand. Kjøpte sykkelen på salg (50%)i september/oktober, men det spiller jo ikke noen rolle hva vi betalte for sykkelen, verdien på sykkelen er jo den virkelige prisen. Var ikke en "billigsykkel". Hvordan tar deres barn vare på sykler ol? "må" de ha nye sykler hvert år?
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 26. april 2010 #2 Skrevet 26. april 2010 Sjelden. Når de andre er for små.. Hørtes rart ut at han kan slite helt ut en sykkel så mye på 1.5 mnd. Hva gjør han med den? Hvor mye har han brukt den på de 1.5 mnd? Mine barn er 7 og 5 år. De fikk begge nye sykler i fjor. Håper de varer denne og neste sommer til på yngste og enda en sommer til da på eldste. De må sette syklene sine på plass etter bruk. Holder på å lære de med olje på kjetting. De har ikke lov å slenge de fra seg, må bruke støtten. Neste gang det blir fint vær og vi er ute skal du måtte vaske syklene sine. Og de må selvfølgelig alltid brukehjelm. Eldste fikk sykkel med gir på i fjor. Og når vi sykler og ellers så forteller jeg jo han om giren og hva den tåler og ikke tåler og hvordan den skal brukes..
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 27. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 27. april 2010 han har brukt sykkelen så og si daglig. Får ikke slenge den, men gjør det alikevel. Tilogmed støtta har han klart å bøye... Samboern snakker om at gutten og kompisene har drevet og skrudd på demperne for å se hvor mye eller lite de "demper" når de hopper, så han har tydligvis drevet å hoppet med sykkelen. skjermene er borte, og han aner ikke hvor de er. Huff, blir helt oppgitt av han. Min sykkel er 12 år gammel, skal ikke si at den ser ny ut, for det gjør den ikke, men alt er helt i orden på den selv etter så mange år. Jo, selvfølgelig er bremsene strammet, har kjøpt nye bremseklosser og justert girene.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 27. april 2010 #4 Skrevet 27. april 2010 Ja skjønner godt du blir oppgitt, kanskje han lærer om han må klare seg en stund uten sykkel? Eller tjene egne penger for å kjøpe ny? Min gutt er jo ikke så gammel enda da, men kan se for meg at han også vil bruke sykkelen mye mer etterhvert. Men vi bor i byen, så han får ikke sykle alene noe sted enda. Men får nok begynne å sykle litt til sommeren.. Jeg pleier å si at det er jo bare bra ting blir brukt, men det må da være måte på.. Men jeg hadde ikke kjøpt ny uten videre til han, da må dere jo kjøpe fem nye sykler til denne sesongen..
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 27. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 27. april 2010 Nei, han får klare seg med den sykkelen, hadde beregnet at han skulle ha denne sykkelen til han trengte en enda større stor voksen sykkel. Han får faktisk ikke ny sykkel av oss tenker jeg. Det går ann å sykle på den, men er jo ikke dempere på den, men selve sykkelen fungerer. Har hørt at sykler på biltema koster 7-800 kr. Kjøpe noen slike kanskje etterhvert...
Lene~mor til tre Skrevet 27. april 2010 #6 Skrevet 27. april 2010 ungene mine sykler jo ikke så mye, de får kun ny sykkel når de har vokst fra de sykklene de har. Men når de blir større må man kansje regne med å kjøpe ny sykkel oftere, men jeg synes det er dårlig om en sykkel bare varer 1,5 år... . Jeg sykler mye selv og jeg har de siste årene kjøpt meg ny sykkel hvert 3 år, da har sykkelene mine vært helt utslitt og ikke har det lønt seg å reparere eller fikse på dem mere...
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 27. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 27. april 2010 Lene, var ikke 1,5 år, da kunne jeg godtatt det, var snakk om 1,5 mnd. Forige sykkelen han hadde hadde han i ca 1 år, da hadde samboern den i 6 mnd-1 år før det igjen.
Lene~mor til tre Skrevet 27. april 2010 #8 Skrevet 27. april 2010 oi 1,5 mnd? hvordan går det ann? synes det høres rart ut for det høres jo ut som han behandler sykkelen ganske normalt til barn å være...
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 27. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 27. april 2010 aner ikke, men han er veldig flink å ødelegge tingene sine, tror han har dårlige kompiser som "prøver ut" ting på hans ting også som de ikke vil gjøre på sine egne ting fordi de kan ødelgge det. Min sønn er normalt en veldig smart unge, men når det kommer til slik ting kan han være litt korttenkt.
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 27. april 2010 #10 Skrevet 27. april 2010 mine barn har til nå fått ny sykkel annenhvert år, fordi den da har vært for liten.... regner med at den sykkelen vi kjøper til jentungen i år, kanskje skal vare lenger en 2 sesonger:) Gutten sykkler mye, iallefall hver dag, men aldri slittet ut en sykkel...hehe:))
Gjest Filifjonka Skrevet 1. mai 2010 #11 Skrevet 1. mai 2010 Et barn på 9,5 år er i stand til å forstå sammenhenger. Jeg ville tatt en prat med ham, og forklart at han slett ikke får ny sykkel nå. Når han håndterer tingene sine så hardt blir de ødelagt, men dere har dessverre ikke råd til at han kan få ny sykkel så ofte som etter 1,5 måned. (Nå er det jo selvsagt mulig dere er søkkrike, da får du evt justere forklaringen noe ;-).) Jeg ville også tatt en prat om hva man lar og ikke lar kamerater gjøre med tingene sine. Ville kameratene synes det var greit om han håndterte deres sykler slik de håndterer hans? Kan du og faren evt ta noe av støyten ved å ta en prat med kameratene? Mine barn har aldri slitt ut sykler. De har fått nye når de gamle har blitt for små. Og de har også kunnet arve sykler etter hverandre. Jeg syns det du beskriver er temmelig ekstremt.
Gjest Skrevet 1. mai 2010 #12 Skrevet 1. mai 2010 Hei Dette høres ekstremt ut, men ganske forståelig hvis de øver på hopping, steiling, trappekjøring og lignende. Hvis han driver mye med slikt og trives med det kunne kanskje en BMX sykkel passe bedre enn en vanlig sykkel? Vanlige sykler(nesten uansett om de er dyre) tåler slikt dårlig. Det kan kanskje være et fremtidig bursdagstips i så fall.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 1. mai 2010 Forfatter #13 Skrevet 1. mai 2010 nei, er nok ikke søkkrike, tvert imot. bmx sykkel, ja, kanskje ikke så dumt. Hvor får jeg kjøpt det? og hva koster det? Nei, har nok ikke råd til noe ny sykkel til han med det første. Kanskje til høsten når de settes ned til halv pris. Vurderer også å kjøpe billig sykkel på biltema, da har vi kanskje råd til at han skal bruke opp 1 sykkel i året.
Gjest Skrevet 1. mai 2010 #14 Skrevet 1. mai 2010 De fleste sykkelbutikker selger tror jeg antakeligvis noen sportsbutikker også avhengig av hvor stort sykkelutvalg de tar ut. Utvalget er nok størst i "rene" sykkelbutikker. http://www.xxl.no/sykkelsport/sykler/dirt-freeride/brad-4-bmx-sykkel-10-1059440?searchWord=bmx+sykkel http://www.spinn.no/newsread/news.asp?n=5013&wce=page_news
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå