Gå til innhold

Fisk tidlig, helt ok? Og mat som gir godt jernopptak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi startet med fisk til mini fra 6 mnd; torsk, laks og sardiner. Alt er godt:-)

Har lest at noen sier at det kan være mye allergener i torsk, kan noen fortelle mer om det??

Noen tror visst også at barn helst skal vente til over året med å spise fisk. Synd hvis det er en utbredt misoppfatning, der det er allergi i fam er det selvsagt noe helt annet.

Vi har brukt mye linser (rød og grønne) fra 5 mnd, gir mye god smak, samt har like mye jern som leverpostei. Det blir da mye mer jern i en middagsporsjon enn hva posteien utgjør på skiva.

Kan noe opplyse meg om jernopptaket fra grønnsaker også er like godt som fra kjøtt og fisk? Annerledes, men blir det like bra?

Vi gir også mini biff og kylling (primært lårkjøtt, mest jern i dem).

Skrevet

Jeg diskuterte dette med fisk med helsesøster her om dagen. Knerten er 5 mnd og hun sa vi godt kunne gi han fisk. Men vi skulle ikke gi torsk. Dette fordi torsken inneholdt noen aminosyrer som ikke var bra for de små. Helsesøster anbefalte sei og hyse, men vi har gitt laks til Knerten og det gikk helt fint.

Skrevet

Hva slags fisk er det i vanlige fiskeboller? vurderer å begynne med å mose og se om hun liker.

Skrevet

Tror kanskje ikke fiskeboller er like bra å gi, de har nesten ikke fisk i seg, pluss at de er tilsatt mye annet rart, bl.a natriumglutamat (smaksforsterker) som det er litt diskusjoner rundt... Du ser det på innholdsfortegnelsen :)

Skrevet

Jeg fikk heftet "mat for spedbarn" utgitt av helsedirektoratet på helsestasjonen. der står det at fra 6 mnd alder kan man gi torsk, sei og laks. De viser også til matportalen.no for råd om sjømat til barn. Det med allergener vet jeg ikke.

Og til deg som lurte ang fiskeboller, så inneholder de endel salt :(

Skrevet

Vi gav jenta makrell i tomat fra hun begynte med brødskiver og nå får hun eksem på magen med en gang hun får noe med fisk i. Prøvde å servere henne laks her en søndag, og samme kveld var hun rød. Så jeg angrer på at jeg gav henne fisk så tidlig. :-( Men "alle" inkl HS sa det var ok..

Skrevet

Det er jo ikke sikkert det har noen smamenheng med at du gav henne makrell i tomat tidlig da..

Skrevet

Spurte om dette på helstestasjon idag, og fikk grønt lys for å gi fisk, men ikke fiskeboller og fiskekaker, da det inneholder mye salt og kumelk..

Ellers kan de spise det meste av rødt og hvitt kjøtt, såfremst det er rent kjøtt uten mye salt i.. Karbonadedeig, kylling, kalkun, laks, sei, torsk...

Skrevet

Dere kan jo lage fiskeboller selv! Det skal ikke være så vanskelig, har lest en oppskrift her en gang og skal prøve selv om ikke så lenge..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...