Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #1 Skrevet 26. april 2010 Hvem sitt etternavn valgte dere? Mitt er: Fredriksen Hans: Johansen Hva bør vi velge.. JOhansen Fredriksen Fredriksen Johansen Jeg vil ha mitt sist, å han vil ha hannes =/ baah
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #3 Skrevet 26. april 2010 Fredriksen Johansen, eller dere kan lage et nytt med bindestrek, vet noen som har gjort det..., men det vil jo i deres tilfelle bli veeeldig langt..
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #4 Skrevet 26. april 2010 Kjenner jeg er glad for at vi har ett felles etternavn. For meg er det ikke viktig om det er moren eller farens navn som kommer sist, men hvis navnene du oppgir er riktige, er det finere med Fredriksen Johansen enn Johansen Fredriksen. Sistnevnte har en tyngre uttale.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #5 Skrevet 26. april 2010 Jeg ville valgt kun ett og da det som færrest andre heter.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #6 Skrevet 26. april 2010 Hadde hatt Fredriksen bakerst av den enkle grunn at det er hele 52000 i Norge som heter Johansen, mens bare ca 7000 heter Fredriksen.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #7 Skrevet 26. april 2010 det er jo en norm at man skal ha mannen sitt navn bakerst.. i dette tilfelle syns jeg man skal gjøre det slik også.. klinger bedre med fredriksen johansen enn motsatt
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #8 Skrevet 26. april 2010 Ville valgt kun Fredriksen siden det ikke er så vanlig som Johansen. Dobbelt etternavn synes jeg er tullball.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #9 Skrevet 26. april 2010 Jeg syns ikke noe om å ha to -sen navn etter hverandre. Hadde en av dere hatt et kort etternavn hadde det gått med begge sammen. Jeg ville valgt det mest sjeldne navnet, i dette tilfellet Fredriksen Eller hva med at alle bytter til Fred Johansen? )
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #10 Skrevet 26. april 2010 Han har Solem JOhansen .. Så kunne hatt Solem Fredriksen.. Vil gjerne ha mitt sist,, siden vi er 2 jenter i familien, så ingen kan bære navnet videre. De er 3 gutter, så navnte kommer mest sannsynlig videre der.. vanskelig=/ Foreldrene hannes skjønner meg, men ikke han selv =/ bah
The Bad Gal Skrevet 26. april 2010 #11 Skrevet 26. april 2010 Gjør det noe at dere ikke kan "bære navnet videre" da? Vi har vel mer enn nok med de to Fredriksen-søstrene vi allerede har her i Norge, hehe;-)) Jeg hadde skippa de kjedelige sen-navnene og kalt hele familien for Solem, jeg.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #12 Skrevet 26. april 2010 Vi har valgt å ha mitt etternavn sen-navn først og hans etternavn sist. Han har et forholdsvis kort etternavn. Svigersøster har valgt å kun bruke mannens etternavn på barnet, vil ta bort sitt eget etternavn når de gifter seg sier hun.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #14 Skrevet 26. april 2010 Vi har to etternavn som overhode ikke passer sammen, men vi har likevell begge to på barna våre. I det daglige blir bare hans etternavn brukt, men i folkeregistret er begge etternavnene registrert og offentlige papirer kommer da med begge etternavn.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #15 Skrevet 26. april 2010 Jeg synes ikke det er gunstig å bruke dobbelt etternavn når det er to -sen-navn. Jeg ville ha valgt det ene, og heller brukt Fredrik eller Johan som mellomnavn. Evt Fredrikke eller Johanne.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #16 Skrevet 26. april 2010 Det vanligste er å følge tradisjonen og sette mannens etternavn sist. Enten med ditt etternavn som mellomnavn, eller uten ditt navn i det hele tatt. Samboeren min synes to etternavn er tull, og vil ha bare sitt, mens jeg synes vi kan beholde begges navn, mitt som mellomnavn og hans som etternavn.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #17 Skrevet 26. april 2010 Velg bare ett navn og da gjerne Solem. Har en venninne som het Johansen og giftet seg Hansen. Dette er ikke tull altså. Og når man sier navnet sitt med Johansen Hansen til slutt er det jo ingen som trekker på smilebåndet.....
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #18 Skrevet 26. april 2010 Fredriksen er ikke så nøye å "bære videre", det ikke akkurat et spesielt sted/gårdsnavn. Dere har det til felles med alle de andre som heter Fredriksen at dere har eller oldefar eller tippoldefar som tilfeldigvis het Fredrik. På lsutten av 1800-tallet sluttet man med patronymikon i Norge (tidligere fikk barna fars fornavn + sen/datter til etternavn). Jeg hadde et annet -sen navn (middels vanlig, ca 8000), men jeg droppet det glatt for mannens navn som var litt sjeldnere.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #19 Skrevet 26. april 2010 Solem Fredriksen eller bare Fredriksen. To sen navn blir litt i overkant for meg (har selv et sen navn)-
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #20 Skrevet 26. april 2010 Enig her i at to -sen-navn blir smør på flesk.. Bare Solem ville jeg valgt, evt Solem også ditt etternavn hvis dere må ha to.. Her velger vi kun samboerens navn, som er veldig sjeldent
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #21 Skrevet 26. april 2010 holder med anonym 18.08 her. Og er samtidig sjokkert over at folk i 2010 kan si at "uten en sønn er det ingen som kan bære navnet videre" (er det ikke det denne mora nettopp gjør?) eller at "det er jo en norm at mannens navn står sist"! Si meg, slipper mannen deres å lage mat og vaske tøy også? det er jo også en norm...fra 1950, på samme måte som deres navnenormer!
ellen-propellen Skrevet 26. april 2010 #22 Skrevet 26. april 2010 Jeg er så gameldagsat vi bruker kun far sitt etternavn på våre barn selv om vi er samboere. Jeg får endel rare blikk da,skal innrømme det. Men for meg er det naturlig at barna får faren sitt etternavn. Derfor hadde jeg valgt Johansen:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå