Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #1 Skrevet 26. april 2010 Jeg lurte på om man får etterrier etter KS? Har ikke funnet ut av det så jeg spør. Har noen råd om hvordan man skal unngå gass i magen etter KS og komme seg fortere? Noen overvektige som har tatt KS og har noen råd eller lignende å dele? Er jo veldig interessert i å forhindre infeksjon i såret og at det skal heles raskt. Fins det noe på\ helsekost eller noe som er bra? På forhånd takk.
mamman til minin Skrevet 26. april 2010 #2 Skrevet 26. april 2010 Jeg fikk etterrier ette mitt ks. Ikke mye godt, nei! Men da jeg først fikk somlet meg til å si ifra at jeg hadde vondt, fikk jeg mer smertestillende. Ellers tror jeg rådet mot gass og å komme seg fort er å komme seg på beina så fort som mulig. Være aktiv og heller ta imot smertestillende for å klare det. Jeg fikk som tips i '08 å ta Minifom 2-3 dager før snittet. Tror det var noen på Snartmamma som kom med det. Ikke fagfolk i hvertfall Det skal hindre tarmgass. Om de skulle sy inn noe luft som begynner å vandre i kroppen, er det vel ikke så mye å få gjort med den saken... På apoteket syntes de det var et rart formål jeg skulle ha Minifom til, men sa at det absolutt ikke skader å prøve. Jeg fikk ingen luftsmerter, men om det var flaks eller Minifom som var årsaken aner jeg ikke. I forhold til at såret skal hele raskt, er det vel masse luft som er det beste. Jeg hadde BMI på 32 (?) og fikk litt heng over såret når jeg satt. På sykehuset rådet de meg derfor til å ligge flatt på rygg, slik at såret fikk luft et kvarters tid noen ganger i løpet av dagen. Det hører med til historien at såret mitt aldri blødde eller væsket, så jeg hadde ikke bandasje. Vet ikke hvilke råd de gir til dem som bruker det.
håpefull <3 Skrevet 27. april 2010 #3 Skrevet 27. april 2010 hei Jeg fikk ikke etterrier. Jeg måtte ta haste keisersnitt og fikk "katastrofe" snittet, som går oppover magen. Måtte ligge i senga i over 1 døgn også fikk jeg kun gå på do det neste døgnet. Etter dag nr 2. så ble magen MYE bedre og jeg rusla rundt. Hadde ikke masse luft i systemet. Har fått litt overflatisk infeksjon i såret (etter 3 uker) , men går då på antibiotika salve. Har vaska og luft tørka det, men det kom uansett. Var mye oppe og "tusla" rundt, kom meg veldig fort!
snartflere Skrevet 28. april 2010 #4 Skrevet 28. april 2010 Har hatt 2 ks, begge planlagt. Med første fikk jeg ikke etterrier, men det fikk jeg med nr.2 . De kom når jeg ammet, og nr.1 fikk jeg ikke lov og amme, så det er vel grunnen til at jeg bare fikk det med nr.2. Har vært oppe og gått litt samme dag som ks, og jeg feis løs, så jeg fikk ikke luftsmerter noen av gangene, selv om det var mye luft som skulle ut.
rødt&blått Skrevet 28. april 2010 #5 Skrevet 28. april 2010 For det første er det normalt å få diverse fordøyelsesplager uansett om en tar ks eller har vaginal fødsel. Det er ingen som åpner og roter inni tarmene dine, så det med å "slippe inn" luft der kan du slutte å tenke! Rutine ved ks er å gi antibiotika (forebyggende), så det alene kan gi endel luftplager.. I tillegg til inaktivitet og stor forandring i plassering av fordøyelsessystemet ditt etter at barnet er ute, vil bety gassplager for de fleste! Etterrier er også vanlig etter vaginal fødsel, men som ks-kvinne vil du kanskje ikke merke så mye til disse om du er tilfredsstillende medisinert ift smerter. Det jeg merket som etterrier var som vanlige menssmerter, men ikke mer plagsomt enn det. Ikke som veer liksom!
Super-Langbein Skrevet 28. april 2010 #6 Skrevet 28. april 2010 Hei! Tror det er veldig individuelt. Jeg hadde som førstegangs fryktelige etterier og luftsmerter etter hastesnitt, men slapp til gjengjeld sårsmerter. Først fant de ikke ut hva smertene kom av, så jeg fikk morfin som ikke hjelper mot luftsmerter:( Lykke til, har ikke noen råd, men skal prøve Minifom som noen nevner her før ks.
mamman til minin Skrevet 29. april 2010 #7 Skrevet 29. april 2010 Det jeg skrev om å sy inn luft, går ikke på tarmgass. Har hørt om mange som får sinnsykt vondt i skuldrene, en slags følelese av å ha skikkelig "hold" i skuldera (for de om har opplevd det). Det er visstnok luft som vandrer i kroppen etter operasjonen, men slettes ikke alle som får det!
Anonym bruker Skrevet 29. april 2010 #8 Skrevet 29. april 2010 ingen etter rier med første ks,men med det 2 ks fekk eg grusome etter rier...og luft smerter i skuldrene..men alt i alt ein fantastisk opplevelse som ingen trenger å grue seg til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå