Gå til innhold

Jenta mi på 22 mnd har fått seg 2 hjulssykkel m støttehjul - blir dette brukt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvfølgelig av en snill bestemor...

Skrevet

Jenta mi er 2,5 år, men hun er så liten for alderen (86 cm) så hun er ikke større enn en på 2. Hun har 3 hjulsykkel hjemme som hun såvidt begynner å få til å sykle på. Hun er fortsatt ikke lang nok i beina til å nå ordentlig ned så hun klarer bare å sykle på den der det er helt flatt eller heller litt nedover. Jeg ble derfor ganske overrasket da jeg oppdaget at hun faktisk klarer fint å sykle på disse små 2 hjulsyklene med støttehjul. Jeg vurderte å kjøpe en sånn til henne, men har bestemt meg for å vente til neste år fordi jeg har fått høre at det er lettere å sykle på de små 2 hjulsyklene, men det gjør at de lærer å sykle på en feil måte. Jeg vil heller at hun lærer å sykle skikkelig på 3 hjuls først, så kan hun få en 2 hjuls neste år.

Skrevet

Hmm, har faktisk lest både at det er best å begynne med tohjuling med støtte og trehjuling/balansesykkel. Så hva som er riktig aner jeg ikke.

Vi har en lang toåring som fikk sykkel i bursdagsgave. Han rekker ikke helt ned enda(vet ikke akkurat hvor lang han er nå...) Kostet det samme som en DBS Bamboo trehjulssykkel(egentlig den han skulle få). I butikken ble vi tipset om at man egentlig like godt kunne gå for tohjul med støttehjul. Trehjulsykkelen blir ofte bare brukt en kort periode før man går over på tohjuling alikevel. Har kjøpt skyvestang til å feste på sykkelen.

Vi håper og tror at mini vil ha glede av den i sommer!

Skrevet

Jeg leste nylig av en sykkelekspert at det er best å begynne med tohjulsykkel med støttehjul enn med trehjulsykkel. For å være ærlig tror jeg ikke at hverken det ene eller det andre har noe å si. Jeg kjenner ikke et eneste menneske som ikke kan sykle ordentlig, uansett hvordan de begynte.

Vi fikk nylig tohjulsykkel med støttehjul i gave til gutten vår. Han er en høy 17mnding så han rekker fint ned til pedalene og han klarer faktisk å sykle på denne i motsetning til den trehjulsykkelen vi har fra før, så jeg regner med det er tohjulingen som blir mest brukt her.

Skrevet

Vi valgte å kjøpe med en slik sykkel til 2-åringen vår etter råd fra flere. Hun er akkurat lang nok til å nå ned til pedalene (er 89 lang) og vi bruker den foreløpig til å lære det å styre. Håndtak til den voksne er helt nødvendig!

Bare etter et par uker har hun nå vist tegn til å ville tråkke og hun skjønner det med høyre og venstre og inn til kanten og ikke midt i veien.

Skrevet

Anonym 02.29 her.

Trodde det var bakken de skulle nå??? Pedalene rekker han fint.

Skrevet

Går kanskje an å ta av både pedaler og støttehjul så det blir en løpesykkel. Det har 2-åringen vår og vi er kjempefornøyd med det. Han sitter altså på setet og sparker seg fremover, trener balansen og kan kontrollere sykkelen selv. Hvis det går for fort i nedoverbakke stopper han seg selv med å sette bena i bakken:)

Har veldig tro på den innfallsvinkelen i stedet for en stabil sykkel som de kan rase ut i grøfta eller utfor bakker med... Løpesykkelen klarer han også å sykle i oppoverbakke.

Skrevet

Ja, det sies nok mye forskjellig. Jeg har hørt at de bør starte med trehjulsykkel, at det er best for utviklingen av balansen. Har en jente på 2 år og hun får nok ikke tohjulsykkel før om ett par år. Jeg syns det er naturlig å gå innom trehjulsykkel først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...