Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har strevet med mattilvenning lenge nå. Begynte med fast føde ved 4 mnd. Men ved 5 mnd var det eneste jeg hadde fått han til å spise banan og avokodomos. Ikke akkurat noe å leve på til han ble 18 år...

Hadde forsøkt med grøt i flere uker og deretter grønnsaker i flere uker uten å komme noen vei, ble bare skrik og vræl. Så på 5 mnd kontrollen hadde jeg en lang prat med helsesøster og fikk mange gode tips.

For det første endret jeg hvordan jeg ga maten. Tidligere hadde han alltid sittet i vippestolen mens jeg matet han. Nå tar jeg han på fanget og lar han sitte ved spisebordet. Lager en tallerken med mat både til han og meg og vi spiser sammen. Evt også sammen med pappaen hvis han er hjemme.

I tillegg endret jeg hvordan jeg tilbereder maten. Tidligere fikk han alt i en mos. Nå får han får flere ulike smaker, feks grønnsaker, fisk og fruktmos separat, og om hverandre mens han spiser.

Helsesøster sa vi ikke behøvde å holde oss så strengt til aldersregimet, men kunne gjerne prøve oss fram med mye forskjellig mat allerede nå. Har gitt både fisk og kjøtt og skal snart gi kylling. Funker veldig fint for oss, men vi har ingen allergier i familien.

Har gjort dette i snart en uke nå. Fra å ha en gutt som jeg trodde var ekstremt kresen og ikke ville han noen ting, spiser han nå nesten hva som helst. Jippi!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TAKK for tips :) er helt desperat nå.. lille tryll er snart 8 mnd og bare kniper igjen munnen når vi prøver å mate. Men her var det masse gode tips å prøve ut! :)

Skrevet

Så bra!

Deilig når ungene spiser ordentlig :)

Her er det bare melk, grøt, fruktmos og yoghurt som glir ned til vesla på 7 mnd.

Har prøvd ulike glass, har prøvd å lage grønnsaksmos og pastaretter selv, har hatt henne i tripptrapp, har prøvd vippestol, har gitt melk først og deretter glass og omvendt, spist sammen med henne og smakt på maten hennes.

Det eneste jeg har fått i henne mer enn 3 skjeer av er pasta med squash, men hun liker ikke det heller sånn kjempegodt.

Vi har prøvd flere dager på rad og hatt opphold noen dager, så det ikke skal bli får mye nytt, men det er lite som er godt virker det som.

Håper hun blir litt bedre etterhvert.. Per i dag får hun 3 grøtmåltider, litt fruktmos, yoghurt og noen flasker melk i løpet av døgnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...