Gå til innhold

Loftstue

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planlegger hus, men er litt usikker på planløsningen. Noen synspunkter ang. loftstue, blir den brukt eller står den tom? Bruker ungene den eller foretrekker de rommene sine, eller stua nede? Dere som har loft uten stue, angrer dere på at dere droppet den? Lurer på om vi heller skal bruke rommet til soverom, da blir det et soverom mindre nede, og dermed plass til større kjøkken og stue i 1. etasje.

Ikke så enkelt...

Fortsetter under...

Skrevet

Heisann :) Det sies at man blir ikke helt fornøyd med planløsningen på huset sitt før man har bygd 3 ganger... :D

Vi har selvsagt ikke bygd hus 3 ganger, vi kjøpte et gammelt hus med dårlig planløsning som vi stadig pusser opp etter å ha bodd her i 10 år...

Min erfaring er at en loftstue har egentlig ingen større funksjon før barna blir "store".. Nå er eldstejenta snart 14, og føler det er her vennegjengen oppholder seg, fordi vi har et rom de kan være uforstyrret fra resten av familien når de ser film ol. :) Ser at det er sjelden de er samlet hos de andre vennene, dette fordi de har gjerne bare en stue, og da er det kansje vanskelig å la de okkupere den.

En annen ting å tenke over er at man blir jo ikke yngre med årene... (leeeenge til enda :D) men kansje lurt å tenke på at et soverom og et bad på hovedplan kan være greit senere :)

Også viktig: Ha kjøkkenet så stort at hele familien kan samles til frokost og middag rundt et bord. ,

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for svar : ) Tenker, vil tenåringene sitte i "åpen" loftstue uten dør, når småsøsken springer frem og tilbake til sine rom? Eller er det bedre å satse på større soverom?

Skrevet

Vi har ikke bygd med kjøpt et par hus...

Vi har nå en åpen loftstue, som ligger mellom alle soverommene.

I dag fungerer det som hjemmekontor, men her er det små barn som helst leker seg på rommet sitt eller på stua/kjøkkenet der mamma er.

Tror barna vil ha større glede av den når de blir store og kan ha venner på besøk og se på film uten at mamma eller pappa forstyrrer.

Når den dagen kommer får vi ommøblere hjemmekontoret litt, og gi etasjen til barna (vi skal selvsagt ha soverommet vårt da).

Jeg ville absolutt hatt det i alle fall. I vårt forrige hus hadde vi ikke loftstue, slik at gjesterommet også var hjemmekontor. Veldig upraktisk egentlig.

Skrevet

Er bare eldstejenta som har rom i samme etasjen som stua, men tror ikke det hadde blitt noe problem om det var lillesøster eller lillebror som hadde hatt det rommet heller :)

Du skulle bare visst hvor takknemlige ungdommen er for at de får lov å "samle" seg her:) Selv synest jeg det er veldig greit at det er her de samler seg i stedet for å spasere rundt i sentrum...

Annonse

Skrevet

Vi har ikke loftstue, men har laget ei stue over garasjen i stedet. Hadde jeg vært dere ville jeg heller hatt et ekstra soverom oppe og større kjøkken, så bygd stor garasje med innredet loft. Der vil nok garantert ungene oppholde seg sår de blir større. Vi syntes det er knall med ei ekstra stue, det kan mannen gå ut å se på film eller noe hvis jeg får venniner på besøk om kveldene. Eller om han skal drikke litt pils og spille poker eller noe:-)

Skrevet

Det er sååå deilig med loftstue.

Guttene bruker den hele tiden, når de har venner med hjem eller om de bare leker.

Spiller de tv-spill med kompiser er det deilig og slippe å ha de her i stua.

Vi har fortsatt 4 soverom, men loftstua elsker jeg.

Vi har også sovesofa der, så når noen av vennene til guttene sover over, er det plass til de i samme etg som alle andre.

Skrevet

Kommer familien innom blir vi fort 10 til bords, gjerne også mere. Det er helt supert å ha god plass på kjøkken og spisestue, og det er helt supert å ha 2 oppholdsrom, slik at en ikke trenger å være i samme rommet som ungene. Har du 2 barn, og de har en venn eller to på besøk samtidig, så blir det fire unger i stua. Ja det er greit å kunne følge litt med dem, men det er også greit å ha dem litt på avstand når man ønsker. De trenger ikke være så fryktelig store før de liker å trekke seg litt tilbake, særlig når de har besøk.

Våre barn er små, de er på 2 og 4, når det kun er oss, vil de gjerne leke rundt oss, og er i hovedetagen med oss. Men når de har besøk leker de mer oppe på lekerommet sitt, og egentlig i hele huset, og hagen med.

Vi holder også på å bygge om, og ser ikke så fryktelig stort behov for så store soverom, verken for oss eller ungene. Ungene deler nå rom, og ser nok at de kan gjøre det i mange år enda. Men har de ikke så store rom, må de ha andre steder å leke. Vi tenker nok litt at i fremtiden så kan de være i hovedetagen og vi trekke oss tilbake til et mindre rom vi har oppe, det er som en gang på toppen av trappa, der vi kan ha plass til to gode lenestoler og en tv :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...