Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning - oppfølging i neste svangerskap?

IsIsIs!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg hadde svangerskapsforgiftning i forrige svangerskap, startet i uke 32, og utviklet seg fra mild til alvorlig i løpet av fire uker (2,5 uke innlagt på sykehus). Det mest alvorlige for min del var høyt blodtrykk som de hadde problemer med å stabilisere med medisiner. Det gikk bra til slutt, selv om det endte med et kontrollert hastesnitt i uke 36.

Det jeg lurer på er hvilken oppfølging dere som har opplevd sv.skapsforgiftning før har fått i neste svangerskap?

Jeg spurte legen min om dette på første svangerskapskontroll, og han sa at det ikke var vanlig med ekstra oppfølging, og at de normale kontrollene vil være nok til å fange opp begynnende sv.skapsforgiftning. Jeg slo meg til ro med det, men de siste ukene har jeg begynt å bli litt bekymret. Ikke fordi jeg har noen symptomer (og er bare 17 uker nå), men kanskje fordi at jeg har tenkt mer på det som skjedde sist gang.

Hva har dere fått beskjed om angående oppfølging?

Hadde blitt veldig glad for svar fra noen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg kan ikke så mye om det men jeg kan snakke om mine erfaringer. Jeg hadde ikke så alvorlig svangerskapsforgiftning med førstejente så sofaleie hjemme holdt blodtrykket nede også ble jeg satt igang i sv.uke 37. Det jeg har gjort nå er å være litt mer obs på den hodepina og synsforstyrrelsene jeg hadde. Det var slik jeg fant det ut sist. Ellers har jeg kjøpt meg blodtrykksapparat selv for å følge meg hvis jeg har hodepine som gjør at jeg tenker mitt. Det er bare et elektronisk å kanskje ikke like nøyaktig (da mitt ikke svindyrt) som hos legen men jeg ser om det øker da det stemmer ganske bra med det jeg har gjort hos lege. Ikke hatt noen ekstra oppfølging på dette nå men har snakket med legesekretæren på mitt legekontor og helt i orden at jeg popper innom for å sjekke blodtrykket hvis jeg vil.

Skrevet

Hei! Og takk for svar Ü

Jeg hadde ikke tenkt på det engang, men vi har jo faktisk et blodtrykksapparat hjemme. Det skal jeg jammen ta i bruk, og ta en sjekk innimellom. Og som du sier så er det jo helt greit å komme og måle på legekontoret innimellom (og ta med en urinprøve også). Forrige gang kom symptomene ganske plutselig. Ingen hodepine, men jeg gikk til legen fordi jeg plutselig fikk ødemer på føtter/leggene. Der ble det kostatert høyt blodtrykk. Jeg hadde egentlig få symptomer på høyt blodtrykk (selv når det var svinhøyt), litt svimmel og tung i hodet, sliten, ikke så mye mer enn det.

Legen min sa at jeg visste hva jeg skulle kjenne etter nå, men jeg er ikke sikker på at jeg hadde merket det hvis det "bare" var blodtrykket som steg.

Jeg skal jammen gjøre det til en rutine å måle en gang i uka fremover. Takk for tips!

Jeg blir også glad for flere erfaringer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...