Gå til innhold

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig, etter 11pp, er det min tur til å rope et høyt HURRA! Testet positivt i dag morges, og har foreløpig termin 6.januar.

Har vært her inne hele tiden, lest masse og snappet opp mange gode tips og råd, men ikke vært særlig aktiv. Må bare si at dere er noen helt fantastiske damer, maken til omsorg og oppbacking tror jeg aldri jeg har sett!

Ønsker dere alle sammen riktig lykke til og håper jeg snart ser dere inne på 1.tri.!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så masse!!! Jeg tok selv en test i dag, bare for sikkerhetskyld siden jeg skal til tannlegen. Og den va positiv!!! :o Jeg fikk sjokk fordi jeg har ikke ikm før på fredag! Dette hadde jeg ikke ventet! sees på 1 tri :D

Skrevet

Så fantastisk, gratulerer til deg også! Så rart, jeg skal også til tannlegen så måtte og sjekke, men var ganske sikker på forhånd denne gangen. Ser av nicket ditt at du også har ei lita prinsesse som er født i 07-det har jeg også og jeg gleder meg noe helt vanvittig til å komme så langt at jeg kan fortelle henne at hun skal bli storesøster:)

Sees på 1.tri :)

Skrevet

Jeg gleder meg også noe enormt til å fortelle henne det! Hun er så opptatt av babyer for tiden, så tror det vil bli stort! Men vi venter til 12 uker med å fortelle! Hva sier du til tannlegen din? Bør jeg avbestille siden det er en sjekk?

P.s skifta nick :)

Skrevet

Gratulerer så mye Hagla og lilleprinsesse07:D Blir så glad inni meg hver gang noen som har prøvd en stund blir gravide:D

Skrevet

Veselmor er også utrolig opptatt av babyer og så veldig snill og god med alle små så jeg håper og tror hun blir en super storesøster.

Har dessverre ikke vært hos tannlegen på altfor lenge og vet de gjerne vil ta bilder, men det blir det ikke snakk om. Kommer til å si som sant er at jeg er gravid og ikke vil utsettes for stråling. Tror ikke jeg ville avbestilt, dersom du skulle ha et lite hull er det vel likegreit å få tatt det før det blir for stort og etter det jeg har forstått er det ikke farlig å bore selv om man er gravid, men ville som sagt definitvt fortalt til tannlegen at du er gravid. Hvis det er noe de av den grunn ikke skal/vil gjøre regner jeg med at vi kan stole på dem og at de vet hva de holder på med.

Skrevet

takk og takk! Var utrolig godt å få det blå krysset i dag, synes vi har ventet lenge nå. Har tom fått time til utredning i begynnelsen av juni, men den kan jeg bare avbestille nå;)

Skrevet

Gratulerer masse til dere begge to

Skrevet

Takk alle sammen :) Får håpe denne spira sitter godt fast denne gang!!

Og ja får gå til tannlegen og stole på at de vet hva de gjør :) De pleier å ta hensyn til det!

Skrevet

Gratulerer så mye.. :)

Ja håper det samme, at vi alle sammen flytter inn på 1 trimester.. :P

Skrevet

Gratulerer så kjempe masse :) Håper jeg følger etter snart.

Skrevet

Gratulere så masse til dere begge :-D Gjorde dere noe annerledes i denna pp i forhold til di andre?

*Gratulasjonsklem* :)))

Skrevet

Gratulerer til begge :):)

Fant noe på nett ang tannlege ved graviditet:

Tannlege? Det er ikke noe i veien for å ta en tur til tannlegen, men husk å fortelle at du er gravid! Gravide har en tendens til å få tannkjøttsbetennelse. Godt renhold forebygger. Tannlege eller tannpleier kan se over tenner og tannkjøtt, og instruere i god tannpuss. Det viktigste du gjør for tannhelsen er nemlig grunndig rengjøring (gjerne med tannstikker og tanntråd i tillegg til børste), variert og ikke for søtt kosthold, og fluortilførsel (tannkrem, eventuelt også fluor sugetablett). Det anbefales ikke å skifte fyllinger eller lage nye, hverken av amalgam eller annet materiale.

Skrevet

Gratulere så masse. Jeg er tannlege og kan informere deg om at å ta røntgen i dag er trygt. Du blir faktisk utsatt for mer stråling ved å gå opp på et fjell eller ved å ta fly. 25 røntgenbilder tilsvarer like mye stråling som man blir utsatt for ved å ta fly fra bergen til oslo. Men vi tar ikke røntgen dersom pasienten ikke har vondt og selv ikke ønsker det. Ikke nødvendig å utsette den gravide pasienten for mer stress/bekymringe enn hva som er høyst nødvendig. Men opplys om at du er gravid. Vi har taushetsplikt.

I tillegg er det en bedøvelse som heter for Citanest som man ikke skal bruke som gravid. Den inneholder oxytoksin som får uterus til å trekke seg sammen. Ingen tannleger ønsker å sette igang en fødsel under en undersøkelse/behandling.

Man kan legge komposittfyllinger under graviditet, men som nevnt er det ikke anbefalt å skifte ut amalgam (som for øvrig nå er forbudt å legge). Hull som er kommet igjennom emaljen BØR man fikse. Ellers kan man ende opp med rotfylling og krone (som er kjempedyrt).

Det viktigste du gjør under graviditeten er som nevnt tidligere her; bruk tanntråd/tannstikere, fluor og vær nøye med tannpussen. Mange gravide har en tendens til småspising, som kan føre til plutselig mye karies.

Lykke til. Håper jeg kan joine 1 trimester om kun kort tid:)

Skrevet

Takk for mange gode råd angående tannhygiene og hva en bør og ikke bør gjør hos tannlegen. Jeg har vært hos tannlegen, og jeg tok ikke røntgen, men fikk tatt en tannrens. Hadde et lite hull som jeg skal ta etter det har gått 12 uker og en tidligere rotfylt tann som må ha ny krone. Dette er jeg litt usikker på enda, om jeg gjør nå!

Ellers anderledes denne måneden enn hva jeg har gjort tidligere, er at jeg har tatt B-vitaminer, konsentret omega 3 og biovit :) Jeg leste en plass at ved å ta B-vitaminer kan man forlenge syklusen. Nå har jo jeg testet veldig tildlig, er 10 dpo i dag så håper det vil gå bra!

Symptomer denne måneden, likt alle gangene jeg har vært gravid er

- svetter mer

-småkvalm

- økt utflod

- og ca rundt 4 dpo murringer som var ulik mensmurringer ( mer boblete og lenger nede)

Skrevet

Hurra for dere to ;-D .................og gratulere så mye, alltid kos å høre at langtidsprøvere får klaff ;-D

klem og lykke til ,-)

Skrevet

Tusen, tusen takk alle sammen for gratulasjoner og gode ord!

Vårlilleplanlagtebaby1SA3pp: Takk for gode råd og opplysninger fra deg som er tannlege!

villmusa: Hva jeg gjorde anderledes denne måneden var å stresse ned og på en måte gi litt opp hele baby-greia. Har de siste månedene pendlet 60 mil minst en gang pr.mnd-dette gjorde jeg ikke i mars/april. Ellers hadde jeg en laaaang og rolig påskeferie-så totalt sett mye mindre stress:) Har også kost meg med et glass vin t il maten flere ganger i påsken. Ellers har jeg som sagt lagt hele baby-greia litt på hylla. Etter så mange pp orket jeg ikke mer pliktsex og la bort alle EL tester denne mnd og hadde sex når vi hadde lyst ikke når vi "måtte Ganske stilig at vi traff for jeg fikk heller ingen fysiologiske tegn på EL som slim som jeg pleier å ha.

Tror kjernen for meg var å strese ned og rett og slett gi litt faen.

Riktig lykke til alle sammen-håper dere straks kommer stormende inn på 1.tri!

Skrevet

Gratulerer så masse masse. Og så etter 11 perioder da, vel fortjent er det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...