Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #1 Skrevet 26. april 2010 Vi skal inngå en kausjonistavtale med mine foreldre i dag (hvis vi vinner budrunden på huset) Merker jeg er litt stresset da jeg plutselig er litt usikker på hvor mye mine foreldre da skal legge seg opp i økonomien vår. Det er snakk om en ca 400.000kr i kausjonsansvar, bare slik at vi kan få best mulig rente! Vi har god, stabil inntekt så de løper liten risiko. Vi vil uansett selge før mine foreldre skulle evt komme med noen utlegg. Vi legger opp til simpel kausjon (ikke selvskyldner kausjon) slik at risikoen er på ett minimum Noen her som har foreldre som kausjonister? For hvor stor sum? simpel kausjon eller selvskyldner? Noen tips og råd å komme med? Jeg må nok leve med at mamma nå kommer til å tro at hun skal få legge seg enda mer oppi økonomien, men det får det være verdt mot å få drømmehuset;) Har regnet ut at vi trenger dem som kausjonister i 4.3 år
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #2 Skrevet 26. april 2010 Hos oss er det faktisk foreldrene mine som har hele lånet på seg (vi betaler selvsagt)! Som en starthjelp. Så, innen forhåpentligvis 5 år har vi overtatt lånet. De legger seg ikke i økonomien vår i det hele tatt!
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #3 Skrevet 26. april 2010 Vi har svigerforeldrene ine som kausjonister, de legger seg ikke oppi vår økonomi i det hele tatt. Hvorfor skulle de det? De stoler jo ppå oss, med god grunn.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #4 Skrevet 26. april 2010 Wow, så heldige dere er:) da har dere sikket god rente på lånet også da? Vi hadde kausjonist på ett hus en gang. Husker ikke helt når, det var min manns foreldre. Fullstendig uproblematisk for oss.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #5 Skrevet 26. april 2010 Foreldrene mine var kausjonister for 250 000 av huslånet vårt når vi kjøpte hus. De blandet seg selvfølgelig aldri oppi økonomien vår, det eneste de forventet var at vi betalte huslånet når vi skulle. Etter 1 år kunne vi fjerne foreldrene mine som kausjonister da verdien på huset og lønnen min hadde steget nok til at vi hadde lån under 80% av verdien på huset. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet forskjell på simpel og selvskylder kausjon.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #6 Skrevet 26. april 2010 Mine foreldre er kausjonister på500 000 av lånet vårt, dette ble gjort slik at vi skulle få hele lånet til mest gunstig rente (hadde ingen egenkapital da vi kjøpte). De har selvsagt ikke blandet seg opp i noe, er bare en formalitet på papiret. Vi har vært for sen m å bedale avdrag en gang, og da blir kausjonistene også varslet, men de er ikke mer involvert enn det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå