Gå til innhold

Ehh... legen min har sendt meg en venneforespørsel på FB?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke det litt, tja, rart? Kjenner ham ikke utenom. (Har f.eks tannlegen min på FB, men han er kompisen til mannen min)

Jeg har ikke så lyst til å ha legen min som venn på FB jeg merker jeg. Syns det blir rart på en måte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ser den veldig godt! har vært i lignende situasjon sjøl, da med en mannlig lærer av meg som hadde en tendens til å komme med vel slebrige kommentarer..ignorer er vel rette stikkordet her :)

Skrevet

Nei altså. Tror ikke det er noe "slibrig". Vet ikke hvorfor han har lagt meg til.

Trykker nei jeg. Og håper han ikke spør hvorfor på neste time:p

Skrevet

Det syntes jeg var uetisk av legen din. Skjønner veldig godt at du reagerte på det og ignorerte forespørselen...

Skrevet

Da hadde jeg virkelig byttet lege!

Skrevet

Hadde du? Jeg er nå egentlig veldig fornøyd med ham som lege. Den beste faslegen jeg har hatt. Jeg har en kronisk sykdom så jeg er der ganske ofte. Å bytte er trassig, for da får jeg en som vet lite om meg og sykehistorien.

hi

Skrevet

Hva om du bare lar være å svare, lar den stå liksom? Han vet jo da ikke om du har sett den, hvor ofte du er der osv(om du ikke har slik åpen profil som forunderlig mange har da..).

Skrevet

Det trenger ikke være legen som har bedt om forespørselen, kanskje dere har felles venner. Jeg har opplevd å få rare venneforespørsler og har funnet ut at det finnes spesielle søkemotorer som "leter" opp venner....

Svar nei du!

Skrevet

leger har ikke engang lov til å si hei til deg på gata - pga deres taushetsplikt, men det er ok hvis du sier hei først. Det samme gjelder vel på fb?

Jeg jobber som leder, ville aldri drømme om og sende en venneforespørsel til mine medarbeidere. Hvis de vil være venner med meg, skal de spørre.

Jeg synes din lege er useriøs. Enten er han din lege eller så er dere venner - det synes jeg...

Skrevet

Legen har ikke engang lov å si hei på gata????? :D Hahahaha, er du dum eller?

Skrevet

Det var LITT spesielt, ja... Men du skriver at du har en kronisk sykdom som gjør at du er hos ham ganske ofte. Hva slags tone har dere når du er der? Misforstå meg riktig - det er uansett ikke greit etisk sett at han har sendt deg venneforespørsel, men hvis dere har en god og avslappet tone dere imellom, kan du jo rett og slett nevne det for ham neste gang du skal til ham. Det ville jeg gjort hvis det var min lege. Men så har vi også en veldig god tone oss imellom - vennskapelig. (Det ville allikevel aldri falle inn verken han eller meg å sende hverandre FB-venneforespørsel tror jeg...).

Et alternativ er jo å legge ham til i Limited Profile. Det gjør jeg med folk jeg føler jeg ikke kan avvise, men samtidig ikke ønsker skal ha full tilgang til profilen min ;-)

Skrevet

Det er forskjell på en konkret venneforespørsel og FORSLAG til venner....Jeg har for tiden 23 venneforslag. Men bekrefter ingen av de, da disse ikke fysisk har lagt meg til som venn(har som regel og IKKE legge til noen venner selv...Aksepterer bare de som spør meg....Vet ikke hvorfor..Bare er blitt sånn) Men får jeg en venneFORESPØRSEL så svarer jeg stort sett ja.....Har mange "rare" venneforslag jeg også, men de har ikke gått inn og lagt meg til på vennelista si, for å si det sånn. De er enten blitt foreslått av andre venner, eller facebook har "funnet de" fordi det jeg har mange felles venner med de....Antar dette er tilfelle med legen din..Ikke venneforespørsel fra ham, men en automatisk generert forespørsel pga mange felles bekjente.

Annet alternativ er at han har en profil som lege. Ikke som "Privatperson",- for å holde på yngre kunder, oppdatere om åpniongstider, ferie osv...

Skrevet

En dårlig ide siden legen vil se alle du legger til som venn og alle bildene du legger ut inntil du avviser han.

Skrevet

Du vil bare få forslag til venner, ikke venneforespørsel.

Skrevet

Hahaha, det er nok 07:57 som er litt dum:) Det er faktisk slik at legen ikke har lov til å gi uttrykk for hvem som er hans pasienter og derfor er en del av yrkesetikken at de, om de møter en pasient på fritiden, ikke sier hei dersom ikke pasienten sier hei først. Det gjelder egentlig alt av helsepersonell, selv om mange ikke følger det så strengt.

Skrevet

Hvis min lege hadde lagt meg inn som venn på facebook hadde jeg seriøst vurdert å skifte lege. Det er et brudd på taushetsplikten og et tydelig tegn på at legen ikke forstår grensen mellom jobb og privatliv.

Skrevet

Joda, vi har en god tone. Han virker veldig hyggelig som person. Jeg møter han ofte på butikken og rundt forbi, og da sier vi alltid hei og veksler noen "hvordan går det, fint vær" fraser.

Nå har allerede trykket "nei". (Skulle ønskje jeg hadde sett forslaget om å bare la være og svare før jeg trykket avvis, hehe)

Hvis han spør hvorfor så får jeg bare si det som det er, at jeg syns det blir ubahagelig. Han vil vel skjønne det?

hi

Skrevet

Nei, det er en forespørsel, ikke forslag.

Jeg har vært inne på profilen hans og sett, det er ikke en "profesjonell" profil. Han ser ut til å være aktiv FB bruker, (heh) mye statusoppdateringer og bilder og sånn.

hi

Skrevet

Enig med 9:18

Og det er sant at leger og psykologer ikke skal vise at de kjenner igjen pasienter på gaten, selv om de kjenner dem aldri så godt.( De kan selvfølgelig hilse tilbake hvis pasienten hilser først.)

Det er en del av taushetsplikten deres, og ikke noe noen her inne finner på!

Skrevet

Det samme gjelder folk som jobber i barnevernet. De hilser aldri på brukere med mindre de hilser først. Dette fordi at dersom du går sammen med en annen og de spør: "Hvem er det?" så kan det blir ubehagelig åp svare at det er psykologen eller barnevernet. På samme måte har ingen noe med hvem som er legen din.

Skrevet

Jeg hadde nok ikke lagt til legen min, nei. Med mindre jeg kjente henne privat også da. Kanskje stakkars legen er litt desperat etter å framstå som en vinner på den sosiale arenaen og prøver å spe på vennelista litt?

Skrevet

Spesielt!

Hadde også sagt nei..

Men dette med å ikke si hei til pasienter/brukere ute, det gjelder ALL helsepersonell.. Ikke bare leger.. (Måtte bare kommentere det)

Skrevet

Ja, det stemmer. Jeg hadde en jobb et par år hvor jeg hadde taushetsplikt i henhold til samme lovverk og det hende stadig at folk ble fornærmet fordi jeg ikke hilste før de hilste på meg ... men sånn er nå engang regelverket og godt er det.

Skrevet

he he...herlighet så teit av han..

Skrevet

pappa`r i bhg jeg jobbet i, la meg til som venn. jeg synes det var rart,,,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...