Gå til innhold

Uff, jenta på fire mnd har blitt smittet med omgangsyke..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun var på besøk hos sine besteforeldre i helgen og der far hennes to fettere også. Han yngste begynte med spring kl tre i dag tidlig.. Han er 14 mnd. Vi kom hjem hun spiste en god porsjon grøt og vi badet og stelte ho får kvelden. Så kom diaré. Byttet på ho spylte og da sovnet hun i fanget mitt. La ho i senga og hun spydde overalt stakkars.

Har dere erfarene mødre noen tips og råd til oss? Hva er viktig og tenke på/gjøre.. Får så vondt av lille jenta vår. Blir nok en strevsom natt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mi hadde omgangssyken i påsken, knapp 6 mnd gammel. Vi fokuserte mest på å få i henne veske. Legen sa det var best å gi litt om gangen ofte, og ikke prøve å tvinge i henne masse på en gang. Det hjalp her. Hun får fast føde til vanlig, men da hun var syk ville hun bare ha flasken, og det fikk hun. Prøvde ikke å tvinge i henne mat. Ellers la vi håndkle i sengen, og passet på å ha håndkler og klesskift, mesoft, babyolje, bleier i massevis klart ved stellebordet. Er ikke så mye en kan gjøre egentlig, må bare la det gå sin gang. Men hold øye med tissemengden i bleien om du kan. Viktig hun ikke blir dehydrert. Du kan lese om tegn på dehydrering om du googler det.

Lykke til da! Håper hun snart blir frisk igjen!

Skrevet

Min sønn har hatt det denne uken her:-) Er mange som har dette svineriet her. På onsdag ble det en natt på sykehuset for oss. De ville ha han til observasjon, siden han ikke fikk i seg nok veske. Vi slapp intravenøst. Der måtte jeg gi han veske lite og ofte. 10 ml hvert 10. minutt...... Litt av en jobb ja, men jeg gjør alt for min lille prins. Når han sov, behøvde jeg ikke vekke han. Han fikk bare vann og litt saft, ikke noe melk. Han kunne få melk på natta når han våknet. Da skulle jeg holde han våken i 10 min, slik at han fikk drikke 2 ganger, på natta da økte vi til 20 ml.

Det viktigste er veske, og lite, men ofte. Her satt det svineriet i 1 uke.

Ønsker dere god bedring. Vent med melk til oppkasten har gitt seg.

Lykke til.

Skrevet

Uffda, stakkers de små :( Men lurte på en ting, hvordan vet dere at det er spysyken de har. Lillegull var hos onkelen og tanten i helgen og tanten fikk spysyken. i Dag etter han hadde drikket frokost melken sin, så sovnet han og jeg la han inn i sengen. Da hørte jeg at han begynte å kave, når jeg kom inn hadde han melk i hele sengen og utover seg selv. Men jeg kan jo ikke vite om det var spy eller bare en kjempe gulp. Han pleier å gulpe en del, men ikke den mengden som var der. Han drikker bare melk, og spiser litt grøt på formidag og kveld, så blir jo ikke noe lukt eller sånn konsistens som med eldre barn.

Hvordan vet jeg da om det er spysyken?

Skrevet

Du kan og prøve med Eplemost/farris, viss du får det i ho. Du blander 50/50 og rister ut kullsyra av farrisen først.. det er veldig bra for væskebalansen. Ellers finnes det noke på apotek du kan tilsette i vann. Klarer ikkje å hugse ka det heiter, men er elektolytter, som er viktig for å ikkje bli dehydrert..

God bedring!

Skrevet

Tuuuuusen takk for gode svar!

Uff har vert en søvnløs natt for mor detta. Pappan skulle på jobb 7. (jobber på kontor) så her måtte jeg stå for nattevåket alene.. Og det har blitt en times sammenhengende søvn på meg. kanskje to tilsammen. Elida har ynket seg, vert kjempe urolig, hatt feber og ikke klart og roe seg i det heletatt. Bleia i dag tidlig var ikke veldig tissevåt men har spist 90 ml tre ganger i natt. + vann. hun har ikke kastetopp i natt men hatt ubehag med kroppen så ga henne paracet i natt. da var hun glovarm og ynket seg noe forferdelig.

Hun virker noe bedre nå men tør nesten ikke håpe. i natt har hun måttet holde meg i hånden eller hatt hånda mi oppe på ansiktet sitt for og ikke gråte. (har kurv hun ligger i med hjul så trillet den inntil sengekanten) hun tok litt vann også i natt gitt henne litt med litt mellomrom. Hun er ikke så høy i hatten og ved bleieskift hyler hun. Blitt sår stakkars. Diare overalt er ikke gøy. Må bære ungen under armene og rett i dusjen.. Stakkars jenta mi.

Ang du som spør hvordan jeg vet hun har spysyka. Hun gulper kanskje en gang i mnd og da er det lite så har ingen gulpeunge. Også kom først diareen i fullemengder, feber også kom oppkast og det var mye. All grøt og melk fylte senga hennes og henne. hun er mørk i håret men hun badet i hvit grøt.. Stakkars små. Når de har omgannsyke blir de jo utilpasse, syke og ofte bare vil kose og sån er de jo ikke om det er gulpings.

Takk igjen damer.

Skrevet

Takk for svar :) Han har hatt diare å nå, og sovet i mange timer, noe han ikke gjør på denne tiden til vanlig. Så er nok spysyken :( Brekker seg gjør han å, skikkelig ekkelt stakker :(

Skrevet

Uff stakkars. Håper han blir fort bedre. Er nok spysyken ja. Anbefaller rådet over her med lite men ofte mat. Har vert oppe vær annen time i natt og gitt vann eller andre drikker. fått også lite mat i forhold til vanlig. er ikke gøy når de små er syke. Legg håndklær i senga så du slipper dyne/madrass/trekk vask som jeg gjør idag. Hadde heldigvis dobbelt opp med dyne og pute og en ekstra seng så fikset det jo sånn. Men er enklere og bare bytte håndklærne. :o) Sov når han sover.. Jeg hadde lite søvn i natt. så spar krefter der du kan.

Mange klemmer sendes din vei.

Skrevet

Tusen takk, og god bedring til din lille også :) Nettopp spydd igjen her, utover hele meg og seg selv og alt. Gav vanlig mengde grøt og melk til lunsj for å se om han holdt på det eller om det faktisk var spysyken. Og stakkers lillegull, alt og mere til kom opp igjen. Så nå skal jeg følge rådet om lite å ofte. Men nå er han sovenet. skal jeg da vekke han for å gi væske eller skal jeg la han sove når han sover, men gi hvert 10 min når han er våken?

Skrevet

Jeg hadde nok ikke vekt han nei.. Er jo viktig at de får sove også. Jeg ga vann eller melk annen hver time på natta. vann fikk hun bare litt av også fikk hun ca 60-90 ml melk. men vis han kaster opp heletiden og så fort han får noe i seg ville jeg nok brukt det rådet om og gi lite og veldig ofte som kanskje vert tiende min. Viktig at de ikke blir uttørret. Hvor gammel er han da? vis han er så stor at han spiser litt annet en melk er det sikkert lut og gi eventuelt saft eller farris ja.. Elida syntes jeg er alt for liten til sukker og hun er heldigvis litt bedre. Beholder mat heldigvis. bare feber og litt diare. Men gir fortsatt kun 90 ml istede for 120 til vert måltid og gir oftere en vanlig.

Skrevet

Han er snart 6 mnd. Lot han bare sove. nå skal han snart ha melk igjen. men kommer ikke til å gi fult måltid, så får vi se om det kommer opp igjen eller ikke.

Bra at jenten din er blitt bedre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...