Kgw og Lillebror Skrevet 25. april 2010 #1 Skrevet 25. april 2010 Føderiket er en fødestue midt i Oslo sentrum tilhørende Rikshospitalet. Her kan du gå til kontroll hos jordmor, føde med kjente jordmødre, få hjemmebesøk dagen etter hjemreise og få undersøkt barnet ditt av barnelege på Rikshosptalet 3 dag etter fødselen.Alle som jobber der mener at høy faglig standard, kombinert med personlig og varm omsorg er nettopp det du trenger for å få en god fødselsopplevelse! Jeg gikk der til svangerskapskontroll og fødte der, utrolig positiv opplevelse på alle måter. Vet at det nå er snakk om at de skal legges ned eller samlokaliseres med ABC, og synes det er en rasering av et flott fødetilbud for kvinner som ønsker å ha en naturlig fødsel i rolige og trygge omgivelser utenfor sykehus. Min oppfatning er at det er behov både for fødeavdelinger på sykehus og slike små fødeenheter. Derfor legger jeg ut noen linker om du er interessert; Føderiket på Facebook: http://www.facebook.com/group.php?gid=46816137005 Mer om Føderiket: http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/klinikkene/enhet?p_doc_id=37542&p_dim_id=44455 Resultater og brukerundersøkelse (viktig dokument!!!): http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/klinikkene/enhet/artikkel?p_dim_id=44793
Gjest ->>- Skrevet 26. april 2010 #2 Skrevet 26. april 2010 Det er i grunn fascinerende hvordan man fortsatt legger opp fødestedspolicy ut fra en tanke om at de som mener de klarer seg uten smertestillende, de kan få ha det hyggelig og bli møtt med ekstra omsorg og koselige omgivelser. Resten får bare holde kjeft og ta til takke med det de får, herregud, komme her og be om epidural, liksom ... Men sikkert hyggelig på Føderiket, for all del.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. april 2010 #3 Skrevet 26. april 2010 Jeg fødte på Riksen sist, uten smertestillende, så ble denne gangen spurt om jeg ikke ville føde på Føderiket istedet. Og det kunne jeg egentlig tenkt meg, hadde det ikke vært for at man bare får 1 døgn på barsel etter fødsel...Synes det blir litt i knappeste laget, spesielt hvis amminga funker like dårlig nå som sist gang. Så med en ekstra dag på barsel hadde Føderiket vært et mye mer attraktivt tilbud for meg=)
Cornelianelia Skrevet 26. april 2010 #4 Skrevet 26. april 2010 Jeg har også hørt positive ting både om Føderiket og om ABC på Ullevål. Valgte likevel vanlige Ullevål til fødsel nummer 2. Grunnen var at jeg hadde en fastlege jeg liker veldig godt og en god jordmor på helsestasjonen. Syntes det ble tungvindt å reise til ABC eller Føderiket for hver kontroll. Dessuten gikk den andre fødselen så fort at det i grunnen ikke spilte så stor rolle hvor jeg var. Var jo bare der en time før mini var ute likevel, og mange andre jeg kjenner har også hatt slike superraske fødsler gang nummer 2.
Gammelamazon Skrevet 26. april 2010 #5 Skrevet 26. april 2010 Ha, ha, det har faktisk jeg også tenkt på;-)
Gulosten™ Skrevet 26. april 2010 #6 Skrevet 26. april 2010 Jeg fødte også på Føderiket sist, og har aldri hatt det så bra som jeg hadde det der. Hele tankegangen og innstillingen på forhånd gjør at gjennomsnittet som velger å føde der har en total oppholdstid på 12 timer. Vi var der i 13 tilsammen. Ammingen gikk kjempefint, men hvis det ikke gjør det har man både hjemmebesøk av jordmor en dag eller 2 etter fødsel, full vaktberedskap på telefon og "åpen retur" i 14 dager. At de som ikke vil føde naturlig må på sykehus er selvfølgelig synd, men en epidural er jo et risikofylt medisinsk inngrep der det er påkrevet med leger tilstede. Det bør heller fokuseres på andre alternativer, enn å si at "de som ikke vil føde naturlig får bare takke seg sjæl" og "skylde på" Føderiket. Det sier jo seg selv at kvinner som faktisk da er i et risikosvangerskap eller faktisk VIL ha en risikofødsel må være i nærheten av sykehus. De trues nå av nedleggelse, og det er ganske krise når brukerundersøkelsen som HI har linket til viser at 97 % av brukerne er fornøyde. Jordmødrene har også et sykefravær på 0 % (!!!!) på 3 år. For min egen del kan jeg bare si at min første fødsel (på samlebåndsmåten), med epidural og på rygg, tok 16 timer (inkludert maserier). Fødsel på Føderiket tok 4,5 t fra jeg våknet av at vannet gikk til han var ute. Det er masse forskning som viser at veldig mye av fødselsopplevelsen sitter i hodet, og med forhåndsinformasjon, ro, støtte, trygghet og den kontinuiteten som utøves på Føderiket er man i teorien garantert en fantastisk fødselsopplevelse UTEN unødvendige og risikofylte inngrep. Sånn, da fikk jeg sagt mitt om den saken!!
Gulosten™ Skrevet 26. april 2010 #7 Skrevet 26. april 2010 Og det er ingen som tvinger deg til å dra hvis du ikke er klar for det, Lykkeli&gla-venter jente nr 2♡ Med alle ting som påvirker fødselsopplevelsen og tiden etterpå er det ganske usannsynlig at du har noe behov for å være der noe særlig lenger
Mom2Two Skrevet 26. april 2010 #8 Skrevet 26. april 2010 Er det noen som VIL ha en risikofødsel? Det var en relativt tåpelig uttalelse. Synes også det er relativt tåpelig å sammenligne din fødsel nummer 1 og 2 på den måten du gjør, da de aller aller fleste (meg selv inkl) har en enklere og kortere fødsel andre gangen. Det trenger ikke være Føderikets fortjeneste. For min egen del synes jeg man skal legge opp fødeomsorgen på en slik måte at man får flest mulig fødsler for pengene. Man skal absolutt ha et godt tilbud, men å lage ekstraordinære tilbud til folk som vil føde "naturlig" synes jeg er tåpelig. En fødende er i utgangspunktet ikke syk, og er bare en kort tur innom Helsevesenet. Og hvordan kan du si at man er garantert en fødselsopplevelse uten nødvendige og risikofylte inngrep? Det kan jo skje komplikasjoner under fødsel der også.
Tipp topp Skrevet 26. april 2010 #9 Skrevet 26. april 2010 Jeg irriterer meg også over at man skal "premieres" med ekstra god oppfølging, fine lokaler osv hvis man velger ABC eller Føderiket. Selvfølgelig må man være på sykehus hvis man ønsker epidural ellr har en risikofødsel, men vi kunne da få samme gode oppfølging i tilknytning til sykehuset.
Gulosten™ Skrevet 26. april 2010 #10 Skrevet 26. april 2010 Man VIL ha risikofødsler hvis man VIL ha epidural ja. Det er mye godt dokumentert fakta som sier at epidural er en risiko. Så det er tåpelig å si at det er en tåpelig uttalelse
Mom2Two Skrevet 26. april 2010 #11 Skrevet 26. april 2010 Det er enda tåperligere å si at det er tåpelig å si at det er en tåpelig uttalelse;o) Jeg har har selv født uten epidural, men det er ikke alle som kan velge det selv, noen ganger er det en nødvendighet, og da har det ikke nødvendigivis noe med at man VIL ha en risikofødsel. Hva med en setefødsel der man velger å føde på vanligvis liksom. Skal man si at vedkommende ønsker seg en risikofødsel da. Et keisersnitt er jo større risiko, så velger man den minste av to onder. Selvsagt er epidural risiko, det var det faktum at dette alltid er selvvalgt jeg reagerte på.
Mammen til Nurket Skrevet 26. april 2010 #12 Skrevet 26. april 2010 Så fint at mange brenner for fødested! :-) Har selv veldig god erfaring med ABC klinikken og hadde valgt det igjen! God oppfølging og følte meg veldig ivaretatt! Men hvis man bor i stor by og ønsker noe annet av en eller annen grunn syntes jeg det bør være rom for det!
Kgw og Lillebror Skrevet 28. april 2010 Forfatter #13 Skrevet 28. april 2010 Enig med Mammen til Nurket i at det bør være rom for ulike typer fødsel og fødested . Tydelig at dette temaet vekker engasjement så dytter denne opp for videre debatt!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå