Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #1 Skrevet 25. april 2010 Vurdere å kjøpe en slik Pearly-sak, som måler om man har eggløsning eller ikke. Er det noen som vil anbefale den, eller er det mye styr med en sånn sak?
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #2 Skrevet 25. april 2010 pearly, ladycomp eller babycomp? hva er den store forskjellen?
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #3 Skrevet 26. april 2010 Ja, har brukt Lady-comp i 9 år og er godt fornøyd. Pearly er mindre og lettere enn lady-comp. Baby-comp er en familieplanlegger for de som ønsker å bli gravide- den estimerer når sannsynligheten er størst for å bli gravid med hhv gutt eller jente. Jeg har altså brukt LC som brukes som prevensjonsmiddel. Du bare måler tempen under tunga med termometerdelen som henger ved, og den lagrer da dine data slik at den etter hvert kan gi deg sikre prognoser for når du er fruktbar og ikke. Mensen plottes også inn. Det er nesten et must å ha stabil syklus om du skal bruke slik prvensjon, hvis ikke vil usikkerheten gi deg alt for mye røde dager da. Det kjipe er at du må bruke annen prevensjon i de fasene du er fruktbar, f.eks kondom, for å være helt sikker. Jeg brukte pessar før, og det funka helt fint. Men nå selges ikke dette i norge lenger. Vi har derfor blitt sløve med årene og har de siste årene hoppet av i svingen i røde faser. Men dette er som kjent ikke hundre prosent trygt..I tillegg tar den ganske god sikkerthetsmargin rundt eggløsning for å være helt sikker på å unngå graviditet. Det koseter en del å anskaffe seg et slikt prevensjonsmiddel, men du har tjent det inn på noen få år m p-piller. Du har også 20 års levetid og 6 års garanti på LC. Og den aller største fordelen er: du slipper å proppe kroppen din full me dunødvendige og unaturlige hormoner, og har til en hver tid oversikt over syklusen din:) Skulle du ønske deg barn er det glimrende å vite akkurat når el kommer (forutsatt stabil syklus).
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #4 Skrevet 26. april 2010 Jeg har en applikasjon på mobilen som holder orden på dager. den er selvfølgelig ikke like trygg som pearly osv. da den ikke måler temp, men du plotter inn hvor mange dager mellom mens og hvor lang mens du har osv, og så regner den ut sikre og usikre dager, eller mest fruktbare dager om du ønsker det. Også her er det forutsatt at du er stabil. jeg har slutta med piller og bruker dette da et barn vil være meget velkomment om det skulle skje, selv om vi ikke prøver aktivt. Er redd for at om vi stresser oss opp og prøver voldsomt, så skjer det ikke
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #5 Skrevet 26. april 2010 Så pearly er som en ladycomp bare at man ikke kan bruke den som planlegger? Vi bruker uansett å bare hoppe av i svingen nå, eller bruke kondom, så det kan ikke bli verre en det. Jeg har alltid hatt veldig stabil syklus, også etter fødselen, så tror ikke det skal være noe problem. Jeg så at en pearly kostet ca 3500 og et par lapper mer for babycomp. Synes det er verdt det. Jeg har gått på pillen før, og det skal jeg aldri gjøre igjen. Makan til mange bivirkninger og masse blødninger. Jeg har også hørt masse negativt om hormonspiral og kobberspiral. Jeg vil helst ha det hormonfritt. Og det gjør ingenting å bruke kondom akkurat når det er eggløsning. Bedre enn å bruke kondom hele måneden.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #6 Skrevet 26. april 2010 Vurderte det siden jeg ikke tåler hormonprevensjon, men da venninnen min ble gravid droppet jeg det. Hun hadde hatt sex rett før de røde dagene og jammen hadde en seiglivet sædcelle holdt seg i live der inne til egget kom rekende gitt Vil absolutt ikke ha flere barn, så vi valgte sterilisering.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #7 Skrevet 26. april 2010 Nei, Pearly og lady-comp er akkurat samme greia- de gjør de samme tingene, bare at Pearly er mye mindre og nettere enn LC. Slik har jeg ihvertfall forstått det. les alt om disse på www.buenaventura.no. enig med deg over her: kondom litt av måneden er bedre enn kondom hele måneden. Jeg har veldig lett for å bli gravid, men har klart meg bra med 9 år på LC nå (hilsen meg som svarte lenger opp)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå