Peika Skrevet 25. april 2010 #1 Skrevet 25. april 2010 Noen tyske venner av meg vil gi dattera si navnet Soley som de mener er et islandsk navn. De ville forsikre seg om at de uttaler navnet riktig og spurte derfor meg om råd. Jeg har aldri hørt navnet før jeg, noen som kan fortelle meg hvordan det uttales og evnt hva det betyr? Og er det et vanlig navn? takk for all hjelp:)
Sylteflesk Skrevet 25. april 2010 #3 Skrevet 25. april 2010 Jeg er ikke islandsk, men har bodd på Island og snakker islandsk og kjenner i hvert fall en Sóley - det er slik det skrives korrekt. Uttalen er soulei med trykk på første stavelse (ikke soul som engelsk soul, men o med aksent over uttales som o + u, en diftong hvor begge lydene skal være med, og det er en tynn, spiss l-lyd etterpå, ey uttales ei. Omtrent som den norske blomsten soleie, men uten e på slutten og altså en diftong (ou) for o. Det er et ganske vanlig navn, 494 som heter det tilsammen i alle aldre, men husk på at det bor bare 300 000 på Island ... I 2008 var det nr 28 på listen over de mest populære navnene som jenter fikk, 79 stykker fikk navnet i 2008, så det er kanskje på vei oppover på popularitetslista. Navnestatistikk her: http://www.hagstofa.is/Pages/1636 Veldig fint navn! Betydningen (ifølge et par nettsider jeg fant) er blomsten soleie, eller smørblomst. Det høres riktig ut for meg også.
Gjest sug lut Skrevet 25. april 2010 #5 Skrevet 25. april 2010 Jeg red en islandshest som het Soley...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå