Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #1 Skrevet 25. april 2010 Forsøkte å google, men fant ikke ut av det.. Hvis man stopper ved en stoppelinje før et kryss, har man da vikeplikt for alle? firearmet kryss, hvor de på andre siden står bak et vikepliktskilt. Jeg mener at jeg som står ved stoppelinjen har vikeplikt for alle pga stoppelinjen, mens min venninne sier at jeg kan kjøre fordi de får meg på sin høyre side inne i krysset. Hvem har rett?
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #2 Skrevet 25. april 2010 er det en stoppelinje så har du vikeplikt fra alle kanter...
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #3 Skrevet 25. april 2010 Det kommer vel hlt an på hvor du skal.. du har vikeplikt for de som kommer på din høyre side..
littlefairy Skrevet 25. april 2010 #4 Skrevet 25. april 2010 http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Vikeplikt-+og+forkjorsskilt
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #5 Skrevet 25. april 2010 dette er hva jeg tror (men jeg er ikke bombesikker altså) De som har vikepliktskilt har vikeplikt for alle, de som ikke har vikepliktskilt har vikeplikt for de til høyre for seg.. Dvs, hvis alle de andre veien har vikepliktskilt kan du kjøre.. eller? Hm, ble i tvil jeg.. sorry, ikke rare svaret dette ;.) For øvrig vet jeg ikke helt hva en stoppelinje er...
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #6 Skrevet 25. april 2010 Så stoppelinje overgår et vikepliktskilt? Så selv om bilene på andre siden står bak et vikeplinktskilt så har ikke de vikeplikt for de som står bak stoppelinjen?
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #8 Skrevet 25. april 2010 Er veien på andre siden av stopplinjen en forkjørsvei? om den er det har du vikeplikt for alt. Stopplinja indikerer bare at du skal stoppe helt før du kjører inn på veien. Dersom det ikke er en forkjørsvei gjelder vanlig høyreregel.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #9 Skrevet 25. april 2010 "Kvinnfolk bak rattet, altså".. kan liksom høre en eller annen fyr rope dette om han hadde sett denne tråden..
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #10 Skrevet 25. april 2010 En stoppelinje er der hvor det står ett stoppskilt. Der MÅ man stoppe helt før man kjører ut i krysset. Jeg får ikke åpnet den siden til vegvesenet, har fjernet alle mellomrom og sånt, fikk ikke åpnet den før i dag heller... rart...
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #11 Skrevet 25. april 2010 Å kjære vene, er det rart folk kræsjer?? Her var det mange rare svar! Stoppelinje betyr i praksis det samme som et stopp-skilt, der du har vikeplikt for KRYSSENDE trafikk, altså alle i veien du skal inn på! Hilsen trafikklærer.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #12 Skrevet 25. april 2010 Hehe, ikke sant, men jeg mener bastant at stoppeskilt mener at man har vikeplikt for alle. Latt meg forklare dette krysset litt bedre... Hovedveien er forkjørsvei. Inn på den kommer det to stikkveier som er rett ovenfor hverandre. Venstre (bil A) har stoppskilt og høyre (bil har vikepliktskilt. I krysset vil bil B få bil A på sin høyre side, men bil A kommer fra en stoppelinje/stoppskilt. Hi
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #13 Skrevet 25. april 2010 Eller stoppeplikt, siden det er et stoppskilt/stopplinje. Vikeplikt for kryssende gjelder ved vikepliktskilt/vikelinje. Hilsen enda en kjørelærer.
Adele Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 25. april 2010 #14 Skrevet 25. april 2010 Forskjellen på et stopp-skilt og et vikeplikt skilt er at ved stopp-skiltet skal du stoppe og se deg godt om til høyre og venstre før du kjører ut. Det blir gjerne satt opp i kryss der det er veldig dårlig sikt eller hvis fartsgrensa på veien du kjører inn i er veldig høy, altså der det vil medføre stor risiko hvis vikeplikten blir brutt. Der det kun er vikepliktskilt, har du vikeplikt for kryssende trafikk i veien du kjører inn i. Vikeplikt betyr at man ikke skal hindre eller forstyrre de det skal vikes for. Stopp-skilt og vikeplikt-skilt er jo egentlig det samme, men et stopp-skilt er "strengere" mtp at man SKAL stoppe, ikke bare se seg for, av grunnene nevnt ovenfor. Og du har i begge tilfellene vike-eller stoppeplikt for KRYSSENDE trafikk, altså fra begge veier. Det er ikke dermed sagt at bil B i ditt tilfelle automatisk kjører først, det kommer an på hvem av dem som kommer først fram, og hva som vil være mest naturlig, bil A og B skal jo heller ikke hindre eller forstyrre hverandre. Men kommer de samtidig fram, vil det jo være mest naturlig at B kjører først, i og med at A må stoppe:) Er dette klart nå, alle sammen? (Og ja, jeg er kjørelærer)..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå