Gå til innhold

Siden Krangle tilsynelatende er den nye hagedebatten ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet ut at jeg vil ha et rosebed inntil husveggen mot veien (det så helt jævli ut der fra før..).

Har gravd meg ned, og laget en slags kant rundt. Skal fylle i jord, og tenkte å plante noen flotte rosebusker ( a la Lillesand)

Noen tips til rosetype eller andre generelle tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså; det fins ikke noe rosetype som heter Lillesand (som jeg vet om), men i Lillesand har nesten alle husene sånne fantastiske rosebed på fremsiden ;)

I tilfelle forvirring...

Skrevet

Skal du plante så sørg for å plante ca 50 cm fra husveggen. På den måten får den vann når det regner. Vestvendt er fint, men jeg har gigantiske roser på østsiden som stortrives. Alle roser utenom buskroser skal ha dyp jord og podestedet skal stå under jorda. Buskroser klarer seg med å plantes på 25 cm dybde og dessuten blir de ofte rundt 120cm høye og frodige. Av buskroser har jeg god erfaring med Hansaroser, som har en fantastisk 1.blomstring fra ca st.hans, men den blomstrer også senere, hvis du er flink til å klippe vekk avblomstrede blomstrer. Mørk purpur og usedvanlig tornefull. Fordelen er at jeg kun fjerner gamle skudd så det er (heldigvis) ikke mye beskjæring.

Ellers kan du jo titte på rosen i profilbilde mitt. Hurdalsrose (prestegårdsrose) engangsblomstrende men fantastisk de tre ukene blomstringen varer. Også buskrose som kan bli opptil 4 meter høy og er svært hardfør.

Skrevet

Jeg kan ikke så mye om rosebedene i Lillesand, men jeg ville ha kikket feks på sidene til plantasjen for å se om det var noe der jeg likte. Også spørs det om du vil ha bare busk eller om det feks skal være klatreroser. Kan være fint å investere i et blomsterleksikon, hvor det står litt om stell og hardførheten. :)

Skrevet

Tusen hjertelig for gode tips!

Hansarose må vel passe ypperlig i Bergen? ;) Jeg får ta en tur og se hva jeg finner...

Gjest sug lut
Skrevet

tinyurl.com komprimerte den 412 tegn lange linken din til 26 tegn på ca et sekund. Dagens tips.

(For trøtt til å lime inn den nye linken, dog, dessuten har jeg uansett ingen hage.)

Gjest sug lut
Skrevet

Fine fine super-Muggis,

hva er tinyurl.com? (For trøtt til å sjekke.)

Skrevet

Det er en sånn magisk greie som tryller milelange djevellinker om til håndterbare enlinjere. Hurra.

Jeg burde hatt master i internett, egentlig. I alle fall diplom.

Skrevet

Jeg syns verden burde gi ut flere diplomer!

Skrevet

Jeg søkte på tinurl.com. dvs jeg glemte y en. Er glad jeg har dette innlegget å vise til da jeg skal forklare hvorfor senere, hvis jeg skulle komme til å få noen spørsmål i heimen. Ikke at jeg blir overvåket og fulgt opp altså, men den ligger i historikken uansett om jeg var der kun i 15 sekunder:S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...