Gå til innhold

Hvorfor LH / HCG - støtte med Ovitrelle??

Anbefalte innlegg

Ved neste forsøk skal jeg blant annet ta Ovitrelle både som el-sprøyte og som støtte i lutelfasen. Husker ikke om det kalles hcg- eller lh- støtte, men er vel hcg for det er jo det det er??

Men uansett: hvordan er det denne støtten virker i lutealfasen som da kan gjøre at man på en eller annen måte kan bli lettere gravid?

Håper noen kan svare ;-)

Fortsetter under...

Jeg skal også få hcg støtte denne runden, men skal ha pregnyl istede.

Vi som spottere kan ha bedre effekt av den da vi får hcg rett i blodet, trur ikke vi vil se så mye til den spottingen denne runden:)

Den får kroppen til å produsere graviditets hormonet og "lurer" kroppen på en måte til å tru at den er gravid så du begynner å produserer de" rette" hormonene" og ikke støter vekk eggene. Jeg tror at meg for eksempel som har endo har progestan mangel og lurer litt på om jeg får for lite av det igjennom de andre preparatene dem gir oss, jeg begynner i allefall og spotte veldig tidlig i forsøk! Derfor skal jeg prøve dette denne gangen. Noe man kan prøve dersom ingenting annet ser ut til å virke;) Har forstått at du også har spotte problemer så det kan være veldig gunstig for deg, er i allefall verdt og gi en sjangse;)Du vil få mange symptomer på at kroppen din er gravid, for den vil oppføre seg sånn! Gjør den fosåvidt med andre type medisiner også(progestan,cylogest osv..)

Jeg prøvde det i et tidligere forsøk, men måtte avbryte etter første sprøyte fordi jeg var veldig overstimulert og dette forverrer bare det.

Akkurat som når du er overstimulert og blir gravid så kan man bli verre.

ble kanskje litt langt og rotete dette her, men håper du forstå hva jeg mener;)

Masse lykke til med forsøket ditt!!

Jeg skal også få hcg støtte denne runden, men skal ha pregnyl istede.

Vi som spottere kan ha bedre effekt av den da vi får hcg rett i blodet, trur ikke vi vil se så mye til den spottingen denne runden:)

Den får kroppen til å produsere graviditets hormonet og "lurer" kroppen på en måte til å tru at den er gravid så du begynner å produserer de" rette" hormonene" og ikke støter vekk eggene. Jeg tror at meg for eksempel som har endo har progestan mangel og lurer litt på om jeg får for lite av det igjennom de andre preparatene dem gir oss, jeg begynner i allefall og spotte veldig tidlig i forsøk! Derfor skal jeg prøve dette denne gangen. Noe man kan prøve dersom ingenting annet ser ut til å virke;) Har forstått at du også har spotte problemer så det kan være veldig gunstig for deg, er i allefall verdt og gi en sjangse;)Du vil få mange symptomer på at kroppen din er gravid, for den vil oppføre seg sånn! Gjør den fosåvidt med andre type medisiner også(progestan,cylogest osv..)

Jeg prøvde det i et tidligere forsøk, men måtte avbryte etter første sprøyte fordi jeg var veldig overstimulert og dette forverrer bare det.

Akkurat som når du er overstimulert og blir gravid så kan man bli verre.

ble kanskje litt langt og rotete dette her, men håper du forstå hva jeg mener;)

Masse lykke til med forsøket ditt!!

Oj, vet ikke om innlegget kom 2 ganger også nå...jaja det var nu ikke meninga i allefall..hihi

Ser også at jeg har skrevet at jeg trur jeg har progestan mangel, men mener at det er progesteron jeg mangler!! Er noen ganger sånn at vi endo pasienter mangler det gule legemet som skal til for å produsere dette. Jeg spotter en hel del og det kan jo være en av årsakene;)

Tuuusen takk for svar, alid@!!!!

Du aner ikke hvor lettet jeg ble nå :-D

Jeg var veldig fornøyd etter legesamtalen, hvor dette ble bestemt, men så har jeg vært litt bekymret i det siste og vært litt redd for at jeg kanskje vil spotte enda mer med mere medisiner. For meg har det sett ut til at jo mere progesteronstøtte jeg får, jo mere og tidligere blødning. Det ser altså ut til at mine største bivirkninger er blødninger ;-(

Når skal du igang, da, og hvilke andre medisiner skal du ta? Hvis du leser tråden min om "legesamtale og nye tiltak og muligheter" (husker ikke helt hva jeg kalte den), så ser du hvilken coctail jeg skal ta. Kanskje den er lik din?

Jeg tror ikke du kommer til å få tidligere blødning nå, jeg tror at du ikke får den før evt noen dager etter siste sprøyte er satt. Kroppen tror jo at den er gravid og har hcg i seg så da vil nokk ikke mensen komme før du slutter på hcg støtten. Er heller ikke vits å teste tidligere nå for det vil gi positivt utslag, bare så du er klar over det!

Håper jeg klarer å gjennomføre det med denne medisinen denne gangen, jeg sliter med at jeg blir veldig overstimulert og denne medisinen forverrer dette som sagt:/

Jeg skal ha uttak nå på onsdagen så da starter jeg også med hcg støtten. Ellers tar jeg metformin, 25mg prednisolon som tilegg;) Gikk på synarela i 4 uker før sprøytestart for lang nedregulering i forhold til endoen min.

Er du i oppstart nå? Ønsker deg som sagt masse lykke til!!!

Annonse

Hei MK73!

Jeg har ikke fått diagnosen PCOS! En lege nevnte en gang at jeg hadde litt sånn eggstokker (utviklet masse småe folikker)

Men da jeg nevnte det til en annen lege var ikke dem enige i det.

Hausken synes vel heller ikke det, men i og med at jeg har en mor og andre i familien som har utviklet diabetes og har fibromyalergi så mener Hausken at det er 50% sjangse for at jeg også har det i genene.

Har litt andre symptomer på det, er ikke akkurat overvektig, men har litt lett for å legge på meg på de rette stedene. (rundt magen, en fin liten bilring..hihi) Dette spurte Hausken meg om og sa at vi da skulle kjøre på med metformin også, så da ble det sånn;)

Lykke til med uttaket, alid@!!!

Jeg tar meg en pause nå, siden syklusen min blir så klusset til med spottinger av disse hormonene. Har endelig fått litt orden på spottingproblemet, men det blusser opp igjen når jeg tar hormoner, ser det ut til. Setter igang ca i uke 32, rett etter at de har åpnet i Porsgrunn igjen.

Tar du Albyl-e også? Jeg er litt redd jeg vil få blødninger av denne også. Tror jeg skal sette hcg-støtten på 5. og 10. dag etter uttaket (eller er det innsettet?). Skal du også det?

Jeg legger også lett på meg, spes rundt magen, og har noen kilo for mye. En lege på Porsgrunn har bedt meg være obs, den andre sier bmi er helt grei. Ikke lett å bli klok på ;( Trener ihvertfall mye, og er i god form ;-)

Hva gjør Metformin?

Jeg hadde en bestemor som hadde diabetes, og det ligger nok litt til slekta å ha litt insulinresistens, uten at dette er ordentlig utredet.

Hei igjen!

Vi satser på at det ikke blir noen blødning neste gang håpefull;)

Det er ikke noe særlig og ha denne spottingen, men jeg trøster meg med at jeg vet om flere som har lykkes og bli gravid selv om de har vært plaget i alle forsøkene med dette hersens problemet;)

Har lest om ei som hadde et stort problem med dette, under flere negative og også når hun ble gravid på 4-5 forsøk. Da var hun jo overbevist om at det ikke hadde gått bra, for det var jo dette hun anså som tydelig tegn på at forsøket var negativt. I dag har hun 2 eller 3 barn selv med dette problemet:)

Vi får satse på at vi er like heldige:)

Jeg har som deg også tatt alternative behandlinger og det har bedret min situasjon, men helt vekk blir det ikke. Jeg tar nå fotsoneterapi og sjelsterapi. Sjelsterapien tar jeg ikke for spotte problemer, men for å få "ryddet opp i litt indre blokkeringer og for å få tilført mere energi med det. Har ingenting og tape på det heller tvert om, bare positivt og få mere energi og føle seg gladere inni seg:)

Jeg tar klexane blodfortynnende i sprøyteform, hjelper til og forbedre blodgjennomstrømmningen i livmora og hjelper på med at man ikke blir så syk av overstimulereing. Det kan hende den vil skape ekstra blødninger, men jeg vil ikke være den foruten!

Hadde uttak i dag og det gikk kjempe flott, ikke særlig vondt og 11 flotte egg ut, så nå krysser fingrene og håper på befruktinng i morgen.

Jeg tror du gjør veldig lurt på alle måter og benytte deg av alternativ behandling, det kan som sagt ikke gjøre ting verre i allefall!! Så dersom øknomien tilsier det så er det bare å kjøre på!!!!

Håper du får en flott sommer og kos deg masse før du skal i gang igjen med forsøket!! Plutselig er du i gang igjen skal du se og da krysser jeg fingrene fo at det skal gå bra!

Ikke engst deg for mye med spotte problemer for det kan gå helt fint selv om man har det og jeg tror at dere vil lykkes en gang, bare dere ikke gir dere!!!!

Glemte å si noe om metformin, det er altså en blodsukker regulerende medisin som feks diabetes pasienter bruker. Dersom man har et problem med insulinet, er insulinressistent så kan det gi problemer med eggmodningen. Det er derfo jeg tar det, har masse små egg som har problemer med å utvikle seg så derfor får jeg det, i tilegg til at hausken mener at jeg har andre indikasjoner på det. Han mener som sagt at dersom man har det i familien så er det ikke usannsynlig at du også har det i genene. Tror ikke alle leger, er hyppige på å sette folk på denne medisinen sånn helt uten videre altså!!

Men det får du evt ta opp med den klinikken du er på så får du høre hva dem mener om dette. Klinikkene har jo veldig forskjellige meninger;)

huff så glems jeg er, glemte også og skrive noe om hcg støtten jeg skal ta. Jeg tror dem vurderer det fra person til person hvor stor dose ol.

Jeg skal ikke ha så mye, trur det er en tørrstoff og en våtstoff som skal blandes og det er en dose på 2500 ie, men jeg skal bare ha halvparten av det. Dette fordi jeg er overstimulert og dem vil ikke riskere helsen min ved å bruke det, er større sjangser for å bli syk når vi bruker dette preparatet.

Jeg skal bare ta 2 doser, en ved innsettsdagen og en 5 dager seinere. I tilegg skal jeg ha cylogest.

Noen tar dette 5 ganger osv. så dette trur jeg dem vurderer individuelt.

Annonse

Takker så mye for flottee svar og betryggende ord!!!!! Masse lykke til i morgen. Måtte du få et knallegg satt inn, som bare limer seg fast ;-)

Er Cyclogest et fint preparat, tro? I hvilken form kommer de, og er det registrert norsk preparat?

Da har jeg fått befruktnings resultatet og det var hele 9 befruktninger så må rope ut et lite hurra for det!!! Det bruker jo og bli en del frafall underveis da ikke alle eggene er av samme kvalitet, men kan nokk senke skuldrene litt for tror at det blir innsett av 2 embryoe i morgen og da er vi jo et godt stykke i riktig retning. Da gjenstår det bare den viktigste parten og det er at det fester seg, og det er jo der mitt problem liggger... Men i morgen får jeg satt inn de "rette" eggene" så da skal det sitte hele veienXXXXXXXXXXX

Cylogest er et progesteron middel akkurat som progestan og crincone(vet ikke hvordan det skrives) bare at det er dobbelt så sterk.(400mg i en capsel) Det er en vaginal capsel som settes morgen og kveld.

Dette preparatet er ikke alminnelig tilgjengelig i Norge. Det skaffes ved søknad. Det er noen klinikker som bruker dette prep. men tror heller det er vanlig med de andre typene, for i utgangspunktet skal det være tilstrekkelig nokk med tilørsel av progesteron i dem. Dersom dere får igjen penger på medisiner så trur jeg ikke du får det dersom du bruker cylogest som støtte! Da evt bare vist en lege skriver et brev at du er nødt til å bruke det!

Oi!!! Så flott med 9 befruktninger :-D Lykke til med innsett i morgen. Du fyller kriteriene for å få satt inn 2? Det gjør jeg neste gang, siden det er 3. forsøk. Ser fram imot det ;-) Hold meg oppdatert!!!

Jeg har fått dokumentasjon fra Pors, for å få dekket utgiftene til Progestan ved neste forsøk. Det er også uregistrert preparat..

Ja vi får 2 egg inn nå når vi går privat. Fikk ikke det da vi gikk offentlig og fikk da beskjed at vi aldri ville få det siden jeg er konisert(fjernet deler av livmor tappen pga celle forandringer) Men da jeg kom til Hausken sa han bare at du har ikke noe kortere livmortappe enn andre og du vil jo bli gravid sant så da smeller vi til med 2:) Så da har det blitt sånn de 2 siste innsettene. Første forsøk hos Hausken var jeg så overstimulert at dem ikke turte sette inn 2. Er litt bekymret for en evt tvilling graviditet, men akkurat nå tar vi bare sjangsen for lysta på å lykkes er større enn frykten for at det skal skje. Vi får da ta det som det kommer;) Har jo ikke lykkes på 2 forsøk med 2 egg inn så da får vi bare fortsette og prøve den veien.

Ja da kan det jo hende du ville fått dekket evt cylogest også. Jeg får ikke noe igjen så det kan være det samme;)

I morgen reiser jeg den lange veien hjem etter innsett så er ikke fremme før 11 på kvelden, godt jeg er i god form denne gangen:)

Skal holde deg oppdatert!

Så får du bare spørre dersom det er ting du lurer på;)

Hvordan gikk innsettet? Håper det gikk bra, og at et fester seg ;-D

Jeg har litt spottinger igjen, men det er friskt blod som kommer. Lurer derfor på om det kan være fra livmortappen. Den er lettblødende hos meg. Har hatt urinveisinfeksjon og går på penicillin. Har derfor brukt vaginalkapsler de siste dagene, i tillegg til en Canestenkapsel. Lurer på om disse kan ha rispet opp litt. Hva tror du? Jeg er ihvertfall vant til at vanslig spotting er brun og kommer jevnt. Slik er det ikke med som kommer nå..

Jeg satser på Progestan denne gangen. Det er ihverfall noe nytt, og jeg slipper Crinonestangen som kan rispe livmortappen litt.

Hei!

Innsett gikk forholdsvis greit det vil si at pga jeg har litt kronglete livvmorhals(selgsagt har man det også) så fikk dem litt problemer med å sette inn, måtte gå tilbake med eggene. Men etter litt prøving og etter at jeg hadde fått sett 2 stk 4 delte egg av god kvalitet på skjerm, ble dem plassert i trygt i livmora:):) Dem var veldig fornøyde med eggene og vi fikk i tilegg 5 på frys,hurra for det:):) Nå har jeg jo fått dette flere ganger, gode egg og på frys uten at det har hjulpet til nå, men kanskje det er nettopp denne runden med egg, dette kullet det skal bli barn av;) Velger og håpe og tru på det i allefall:)

Jeg har det bra nå på min 2 rugedag, er litt oppblåst og litt ømt å sitte, men det er fordi man er lettere overstimulert. Dette er faktisk det første forsøket hvor jeg ikke har trengt smertestillende etter uttak. Ellers kommer det litt mye ut fra cylogesten og det er litt brunlig, men tror det er gammelt blod etter uttaket. Er for tidlig å spotte nu altså;)

Jeg har som deg også lett blødende livmortapp og i tilegg såre/skjøre slimhinner. Dette har blitt forferdelig etter jeg startet opp med ivf forsøkene. Trudde ei stund at jeg seriøst hadde en innfeksjon for synes det var så ubehagelig å gå rundt med en sviende følelse. Tok jo all slags prøver, men har slått meg til ro at det er pga det og at dette forverrer seg i forsøkene pga all hormonene. Cylogesten svir som bare det på meg. Det er kanskje ikke så rart at man da får litt sår/risper som kan skape spottinger/blødninger i tilegg til det man allerede har!

Jeg har som deg også jevnt med brunlig spottinger. Men under alle disse hormonbehandlingene kan nokk kroppen også oppføre seg anderledes. Gikk 3 mnder på p-piller før et forsøk og fikk da mellom blødninger.

Du skal ikke se bort i fra at slimhinnene dine er litt skjøre nå og da etter en canesten kur skal det ikke så mye til for å rispe opp og skape blødning!

Lurt at du skal prøve progestan denne gangen, den er sterkere enn crinonen og greit å prøve noe nytt;)

Jeg synes det er veldig hyggelig å ha kontakt med deg ;-) Er så godt å ha noen å "prate med", som er i samme sit som meg ift spottinger og lettblødende livmorhals. ikke at jeg unner noen andre å ha dette, men godt å ha noen å dele felles erfaringer med.

Er litt frustrert idag, for blødningene har gått fra å være helt svake, til å bli noe sterkere. Kan fortsatt bruke truseinnlegg, og blødningen er fortsatt variabel. Skjønner ikke hva det er. Fikk penslet livmortappen 14, januar, og lurer på om sårheten kan ha kommet tilbake.

Så flott at det gikk bra til slutt på innsettet, da!!! Det er nok dette "kullet" som skal slå an på deg, skal du se. Du har satt 1. hcg-støtten og du nå, da? Er det første gang du får det?

Ja det er kjekt å ha kontakt med andre som har samme type problemer, fint og kunne dele erfaringer osv:)

Etter koniseringen hadde jeg mye små blødninger i lang tid etter. Måtte også inn og pensle, og forde om det så ut til og være grodd fint fortsatte blødningene lenge etter. Husker ikke når men det ga seg til slutt med sånne blødninger. Er veldig plagsomt så skjønner at du frustrerer. Jeg så ikke på det som noe positivt med disse blødningene eller spottingen, men velger nu og håpe og tru på legene at det ikke skal ha noe å si i forhold til det å kunne bli gravid;)

Ja jeg har satt første hcg støtte nå. Planen var at jeg skulle ha det på første forsøk hos Hausken også, men måtte da gi meg med det etter første sprøyte for var kraftig overstimulert og ble kjempe syk. Da satte jeg første uttaksdagen og skulle ha neste innsetts dagen + flere i løpet av rugedagene, da også høyere dose enn jeg får nå.

Det ble nøye vurdert om jeg kunne få det denne gangen for som dem sa vi kan ikke risikere helsen til folk. Det ser ut til og gå helt fint med den dosen jeg får nå;)

Flott at de har funnet rette doseringer for deg. Høres ikke godt ut å bli overstimulert ;-(

Har så langt vært langt ifra noe problem for meg. Jeg har litt få eggposer, men på ul (utenfor forsøk) har det ihvertfall tidligere sett ut som at en eggpose vokser slik den skal. Allerede fra føste forsøk har jeg derfor fått litt høyere dose med Menopur enn hva soom er vanlig å starte på. Og dosen har blitt økt fra gang til gang.

Hva er konisering??

Nei det er ikke godt å bli overstimulert det er vel min verste ivf runde for og si det sånn, så det får vi håpe ikke skjer flere ganger;)

Har du fått ut mange egg på dine forsøk og hvor høye doser har du gått på?

Konisering er et inngrep de gjør for å fjerne deler av livmortappen, har hatt celleforandringer.

I tilegg må jeg få nevne at i en periode jeg hadde mye rare blødninger så hadde jeg en polypp i livmora som de fjernet. Dette ble gjordt under en saltvannsundersøkelse.

Er ikke måte på hvor mye man skal trøbbles med;)

Har du hatt en lap.skopi eller en sånn us av livmora?

1. forsøk, ivf:

225 IE Menopur. Fem egg ut og et befruktet. Crinone morgen og kveld. Pregnyl som el-sprøyte. Porsgrunn ble overrasket over at ikke flere ble befruktet. Det kan visst være sånn at jeg har litt hardt skall (skulle nesten ikke tro at det er mulig), eller at den kjemiske forbindelsen som skal skje når sædsellen møter egget ikke blir som den skal. Herregud, ja som du sier: noe skal det være ;-)

2. forsøk, icsi:

300 IE Menopur. Crinone morgen, middag og kveld. Fem egg ut og tre befruktet. Et ble satt inn, og to på frys. Ingen av disse fortsatte å utvikle seg på fryseforsøket ;-( Pregnyl som el-sprøyte.

3. forsøk, icsi, i august:

375 IE Menopur + Progestan + Albyl-e + Prednisolon + Ovitrelle som el-sprøyte og hcg-støtte. Det var denne coctailen ;-)

Har, og skal videre bruker Orgalutran i alle forsøkene.

Jeg har tatt hysteroskopi,- alt normalt.

Har også tatt HSG, alt normalt.

Alle blodprøver er normale.

Har ikke tatt lap. Legen har anbefalt meg å ikke ta den pga risiko (som det alltid er), og at jeg ikke har symptomer på endo, samt at HVIS de finner litt,er det ikke sikkert de fjerner. Nå får jo jeg samme medisiner som de med endo får, på neste forsøk. Får denne undersøkelsen om jeg vil, men er usikker. Har du tatt denne?

Det har blitt sett på ul at jeg ikke har veldig mange eggposer, men det har allikevel blitt sett at en vokser slik en skal. Også har jeg jo min elskverdige lettblødende livmortapp/hals. Blæ ;-(

Har du fått noen forklaring på hvorfor du spotter? Hva sier Hausken om dette, og mulighetene til å bli gravid når man spotter? Jeg har lurt på om en privat klinikk ville gjort noe anderledes med meg, men det ser jo ut som at ihvertfall vi får ganske lik behandling ;-)

Langt innlegg, dette ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...