Gå til innhold

Fullpumping, noen som har erfaring med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en liten gutt for snart 3 uker siden. Han tok brystet umiddelbart etter fødselen og var veldig flink til å suge. Han gapet høyt og jeg følte at ammingen gikk veldig fint. Dessverre ble jeg sår allerede de første dagene, og sårheten ble verre like etter vi kom hjem fra sykehuset. Fikk etterhvert verkende og blødende sår, og uansett hva jeg prøvde ble de bare verre og verre. Til slutt spratt tårene under hver amming, og babyen gulpet masse blod. :( Da jeg attpåtil fikk brystbetennelse med feber, kroppsverk og frostrier bestemte jeg meg for å kutte ut ammingen og fullpumpe noen dager for å la sårene gro og betennelsen gå over. Det hjalp mye, og samtidig soppkur og pencillinkur gjorde at jeg var på bedringens vei. Det viste seg nemlig at det var streptokokker i sårene, og mulig soppinfeksjon. Etter en ukes tid med fullpumping prøvde jeg igjen å ta opp ammingen før helgen.. Lillegutt har nok blitt litt forvirret av flaskingen, og gaper ikke lengre så høyt som han pleide. Han glipper taket en del, men virker stort sett fornøyd etter ammingene. Problemet er at jeg har blitt dårlig igjen, har hatt mye frostrier idag, føler meg tidvis veldig varm, har hodepine og smerter i brystene. Jeg føler også at sårheten har blitt verre igjen. Begynner å bli sliten av å hangle sånn, og lurer på hva jeg skal gjøre nå.. Vurderer om fullpumping kunne vært noe. Jeg har pumpet meg ca hver 4-5 time med unntak av på natten, får tømt brystene godt og får ut mellom 200 og 300 ml hver gang, opp til 400 på morgenen. Jeg har ikke villet pumpe meg oftere siden jeg ville la sårene gro. Babyen spiser mellom 100 og 200 ml til hvert måltid, så jeg har mer enn nok melk..

Noen som har fullpumpet, og har noen erfaringer å dele? Tips/råd? Jeg har en manuell brystpumpe fra avent, og synes den fungerer veldig fint. Trenger ikke pumpe så lenge hver gang, men synes det er litt tidkrevende med steriliseringa flere ganger om dagen. Er litt i tvil om hva jeg skal gjøre nå, rett og slett.. Kunne ønske vi kunne få til amminga, men orker ikke gå rundt og være syk hele tiden heller.. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med en mellomting mellom pumpet mm og mme?

Vi hadde det nesten helt likt som deg i begynnelsen, og da Bo var 2 uker så sluttet jeg helt med ammingen - pumpet 4-6 ganger om dagen og 2 ganger om natten. Pumpet ikke lenger enn 10 min av gangen, så det ble ikke et fullt måltid av dette. Derfor ga vi mme i tillegg.

Men etter å ha gitt flaske i 2-3 uker, følte jeg meg klar for å prøve ammingen igjen, og Bo var jo også blitt litt større og mer robust. Dessuten var det ikke noe stress, siden jeg visste at han tok flasken og at måten vi gjorde det på egentlig fungerte greit. Begynte å amme han hver kveld når han skulle sove, deretter hver morgen - og litt etter litt ble det oftere og oftere. MIndre flaske og mer pupp for hver dag, helt til jeg til slutt fullammet han (da var han vel 7-8 uker).

Å fullpumpe tror jeg helt ærlig er et uendelig mas hvor du kommer til å føle deg mer eller mindre som en ku dagen lang. I pausene må man koke, så da gjør man jo i grunn ikke annet enn å pumpe - dagen lang.

Skrevet

Jeg fullpumpa med min første, blei veldig sår slik som du og når jenta sugde pupp fikk hun i seg like mye blod fra blødende sår som melk. Så jeg begynte med pumping hele tiden. Vi fikk aldri til amminga igjen og fullpumpa til hun var 3 mnd, da var jeg kjempesliten. Jeg hadde lite melk så jeg måtte pumpe til hvert måltid, så vi blei veldig bunden til hjemmet, kunne ikke dra på bytur osv fordi jeg måtte jo pumpe for at hun skulle få mat.

Jeg fikk og en sønn for 6 uker siden, amma først, men måtte begynne å pumpe fordi han var født for tidlig og var for svak til å få nok mat ut av puppen. Men nå holder vi på å slutte med pumping og gi bare pupp. Vil prøve å unngå å bli så bunden til pumpinga igjen. Det var mine erfaringer :)

Lykke til!

Gjest sug lut
Skrevet

Ikke stress med amminga, du skal fungere også. Kjenner folk som har fullpumpet til fire unger og tar av meg hatten, det er virkelig å gjøre en innsats for ungene sine det dere gjør. Fullpumping er helt fint, så lenge du får nok melk ut uansett. Ville nok hatt meg en skikkelig melkemaskin av en elektrisk pumpe, hvis du ikke allerede har.

Skrevet

Jeg har fullpumpet til mine to barn i rundt 6 og 5 mnd. Vil i utgangspunktet ikke anbefale det, men vet av erfaring hvor vanskelig det er å avslutte pumpingen når en først er i gang og har masse melk...

Jeg sverget at jeg aldri skulle pumpe meg igjen etter førstemann, men hadde store problemer med ammingen med nr to også og begynnte med pumping for å ikke miste melken. plutselig satt jeg der igjen med puppene fulle i melk og en baby som ikke klarte suge, da havnet jeg på pumpekjøret igjen ;)

Min anbefaling er at du først gjør det du kan for å få til ammingen igjen (ikke ofre livet ditt for å få det til, men prøv til du føler du har gitt ditt.)

Det viktigste er å avslutte pumpingen før du blir gal... med førstemann ammet jeg først i 30 min for at han skulle lære seg å suge selv, deretter gav jeg pumpemelk på flaske for så å pumpe meg til neste måltid. Det ble ikke mye tid til kos når en i tillegg skal koke flasker og har et krevende barn... Jeg holdt ut i 6 mnd og hatet hvert sekund av det.

Med andremann var jeg mye roligere, gav opp ammingen etter 2 uker og konsentrerte meg opp pumpingen, kjøpte mikrosterilisator (et must når en har flasker) og jeg gav mme når det passet seg slik.

Var obs på at pumpingen ikke skulle ta over hele livet mitt. Pumpet morgen (ca 500 ml) og midt på dagen (250 ml) og før jeg la meg (250) Jeg frøs ned overskuddet, og knøttet levde lenge på frysemelk

¨Få tak i en god pumpe og dobbelpump hvis du får det til, bruk tiden på noe avslappende, se en god serie på tv eller les i en god bok :)

Lykke til med valget ditt, husk at barn overlever utmerket på mme også :)

Skrevet

Mine barn tok først pupp rundt 3 mnd, så det er ikke nødvendigvis slik at gutten ikke vil ta pupp igjen om et par mnd. når du er bedre. Brystskjold ble løsningen for oss, siden det minnet om en flaske. Etter 4-5 uker med brystkjold tok de pupp uten.

Fullpumping gjorde jeg da de første mnd. med tvillingene, og jeg leide en wedela pumpe som tar begge bryst samtidig. Helt topp! Det gjorde jeg etter hvert flaskemåltid til babyene, og den lot jeg stå framme/kjøleskap til neste måtlid (mm kan godt stå i romtemperatur et par timer, men da kan en ikke fryse den etterpå). Det var greit om natten siden de tok den romtemperert. Ble det lite melk, eller babyene virket sulte, tilbydde jeg nan 1 ferdigblandet fra boks i starten.

Siden du ikke kan pumpe nok, kanskje, til å holde oppe produksjonen til babyen er en kombinasjon mellom mm og mme en grei løsning. Først mm og så tilby mme kanskje?

Jeg var på sykehuset med tvillingene og fikk ikke pumpa ofte no - men det er mulig å pumpe seg opp til nok mat.

God bedring!

Skrevet

Tusen takk for svar, jenter! Og tusen takk for mange gode tips og råd! Den ene linken du sendte meg, Blomstre, var jo helt genial! Skal sette meg ned og lese nøye gjennom den senere.

Jeg får se hva jeg gjør fremover. Hadde håpet å sakte gå opp til fullamming igjen, men må kanskje utsette det litt til. Får ringe legen igjen imorgen, han sa jeg skulle få en annen type antibiotika hvis jeg ikke var symptomfri på slutten av denne kuren.

Skrevet

jeg fullpumpa førstemann, pga av at han fikk gule stafylokoker på sykehuset. Gøy.

Så til pumpinga, det gikk fint egentlig. Jeg pumpa 4-5 ganger i døgnet.

Jeg hadde en sånn liten elektrisk fra medela. Den kan kobles i veggen eller gå på batteri. Forholdsvis lydløs.

Når du er hjemme går det greit å bare skylle pumpedelene godt i KALDT vann og så sette den i kjøleskapet for å unngå bakterier. Og så koker du den en gang i døgnet.

Pump ut alt du kan, det er godt å ha reserver i frysa.

Hvis det er noe mer du lurer på kan du også sende PM.

Skrevet

Jeg fullpumpet i 6 uker, hver 3dje time. Kjøpte en dobbelsidig elektrisk pumpe fra Medela til 3 tusen kroner, og den gjorde virkelig jobben.

Tenkte faktisk å selge den, så send meg en pm om du er interessert;-)

Skrevet

Har du prøvd brystskjold? Jeg har både fullpumpa og brukt brystskjold, og anbefaler virkelig det siste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...